۵ مهارتی که شما را در محیط کار غیرقابل تعویض می‌کند

ظهور فناوری در سال‌های اخیر تهدید کرده‌است که هوش مصنوعی (AI) را جایگزین کارگران انسانی کند. تخمین زده شده‌ است که تا سال ۲۰۲۵، هوش مصنوعی می‌تواند بیش از ۵۲ درصد مشاغل را در سراسر جهان به خود اختصاص‌دهد. با این‌حال، هنوز تعاملات زیادی وجود دارد که فقط با لمس انسان قابل انجام است، به‌ویژه در زمینه‌هایی که بر ارتباط انسان با انسان متکی است.

به گزارش کارآفرینی‌پرس، مشاغلی از این دست را می‌توان با توسعه مهارت‌های نرم، ویژگی‌های غیر فنی، ویژگی‌های بین فردی و ویژگی‌های شخصیتی به دست آورد که به ارتباط مؤثر، همکاری و تعامل در محیط کار ترجمه می‌شود. بنابراین، برای اطمینان از امنیت شغلی در محیط کاری فعلی ما که به فناوری وابسته است، به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟ در اینجا ۵ مورد برای شما آورده شده‌است که باید در نظر بگیرید.

با وجود پیچیده‌تر شدن فناوری‌های هوش مصنوعی، ذهن انسان همچنان با توانایی‌های شناختی، هوش هیجانی، خلاقیت و استدلال اخلاقی‌اش جذاب است که همگی به تصمیم‌گیری آگاهانه و حل مشکلات مورد نیاز برای تفکر انتقادی کمک می‌کنند.

 یک نظرسنجی در مقیاس بزرگ در میان کارفرمایان نشان می‌دهد که ۸۱درصد از شرکت‌ها به‌شدت بر توانایی کارمندان برای تفکر انتقادی تأکید دارند.

توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی به کارکنان اجازه می‌دهد تا در سیستم‌های پیچیده حرکت کنند و راه‌حل‌هایی را در فعالیت‌های روزمره خود نوآوری کنند.

 در حالی‌که هوش مصنوعی ممکن است زمانی که پارامترهای از پیش‌تعیین‌شده در نظر گرفته شود برتر باشد، متفکران انتقادی این انعطاف را دارند که رویکرد خود را بر اساس شرایط مختلف و زمینه‌های اخلاقی تنظیم کنند.

همان‌طور که متفکران انتقادی از طریق قضاوت ذهنی، شهود و تجربیات شخصی تصمیم می‌گیرند، جایگزینی افرادی که نقش آن‌ها مستلزم تصمیم‌گیری مداوم است، سخت‌تر است.

هر شغلی مستلزم نوعی برنامه ریزی از تعیین هدف، تدوین استراتژی، تخصیص منابع، اجرای پروژه و نظارت تا ارزیابی است. این امر به‌ویژه برای تحلیلگران کسب‌وکار و مدیران پروژه بسیار مهم است، اما مشاغل مربوط به برنامه‌ریزی استراتژیک ممکن است بسته به صنعت یا ساختار شرکت متفاوت باشد.

برنامه‌ریزی استراتژیک مؤثر مستلزم خلاقیت و نوآوری برای رویکردهای جدید، انطباق با شرایط متغیر و استفاده از فرصت‌های جدید است. سیستم‌های هوش مصنوعی ممکن است در واکنش به تغییرات پیش‌بینی نشده مشکل داشته باشند و کارمندانی را که مهارت‌های برنامه‌ریزی استراتژیک دارند برای انجام کار مطلوب‌تر کنند. برنامه‌ریزان استراتژیک در هدایت شرکت به سمت موفقیت ضروری باقی خواهند ماند.

انجام برخی از وظایف به‌تنهایی آسان‌تر است، اما برخی دیگر برای نتایج بهتر نیاز به حمایت بیشتری دارند و هما‌ن‌طور‌ که استفاده از هوش مصنوعی رایج‌تر می‌شود، مدیریت کار ممکن است به‌عنوان چیزی که فقط می‌تواند خودکار باشد دیده شود. با‌این‌حال، قضاوت انسانی هنوز برای تفویض وظایف بسیار مهم است زیرا آن‌ها توانایی‌های اعضای تیم و حجم کاری آن‌ها را در نظر می‌گیرند. تفویض وظیفه همچنین شامل تعیین اینکه کدام شخص برای کدام یک از کالاها مناسب‌تر است، ارائه دستورالعمل‌های واضح و حمایت از آن‌ها برای اجرای موفقیت‌آمیز است.

یک مطالعه در مورد مدیریت زمان نشان داد که تنها ۲۸درصد از شرکت‌ها آموزش‌هایی را در مورد مهارت‌های نمایندگی ارائه می‌دهند . بنابراین، اگر بتوانید درک دقیقی داشته باشید، تفویض وظایف را تمرین کنید، و فرآیندها را برای تیم خود روان‌تر کنید، خود را در محل کار ارزشمندتر و غیرقابل جایگزین می‌کنید.

اشتباه گرفتن مهارت‌های ارتباطی با توانایی صرف در برقراری مکالمه آسان است، اما فراتر از آن است.

 ارتباط موثر با انتقال ایده‌ها، ایجاد روابط و متقاعد کردن دیگران برای حمایت از ابتکارات شما در محل کار سروکار دارد.

اگر در موقعیت رهبری هستید، نشان دادن نفوذ نیز می‌تواند مفید باشد.

مهارت‌های ارتباطی همچنین می‌تواند تأثیر شما را با توانایی شما در ساختن روایت‌ها و به تصویر کشیدن ایده‌های خود به طور قانع‌کننده، همکاری با هم تیمی‌های خود برای دستیابی به اهداف مشترک و ایجاد تغییرات مثبت در شرکت افزایش دهد.

اگرچه امروزه ممکن است استفاده از هوش مصنوعی برای تهیه یک ایمیل حرفه‌ای رایج باشد، اما هنگام برخورد با مسائل حساس، مانند خدمات مشتری و مواردی که هنوز نیاز به رسیدگی رودررو دارند، لمس انسان هنوز غیرقابل جایگزین است.

 این همچنین شامل مدیریت بحران‌ها و مدیریت ذینفعان می‌شود.

سرمایه‌گذاری در مهارت‌های ارتباطی منجر به تبدیل شدن به یک عضو و رهبر تیم سازنده‌تر و کارآمدتر می‌شود که به هموار کردن راه شما به سمت موفقیت حرفه‌ای کمک می‌کند.

در صنعت تجارت، مذاکره نام بازی است و علی‌رغم در دسترس بودن پلتفرم‌های مجازی یا راه دور مانند تماس‌های تلفنی، ایمیل‌ها و زوم، ملاقات رو در رو برای مذاکره بیشتر به نتایج مطلوبی منجر می‌شود ، از جمله شرایط توافق‌شده واضح‌تر و مفاهیم تعهد یادگیری تاکتیک‌ها و تکنیک‌های مذاکره به شما کمک می‌کند تا به‌عنوان یک کارمند بازارپذیرتر شوید، به‌خصوص اگر با فرآیندهای تدارکات سر و کار دارید.

 شما می‌توانید امتیازاتی را به صورت استراتژیک بدهید که از طریق مبادلاتی مانند قیمت گذاری ترجیحی برای قراردادها و فروشندگان ارزش ایجاد می‌کند.

فناوری‌های هوش مصنوعی جایگزینی مذاکره‌کننده‌های انسانی را دشوار خواهند کرد زیرا آنها هوش هیجانی، خلاقیت و قضاوت را برای انجام یک معامله به همراه می‌آورند که منجر به یک موقعیت برد-برد برای طرف‌های درگیر می‌شود.

مهارت های مذاکره برای ایجاد شراکت و حفظ مشتریان در صنعت تجارت بسیار ارزشمند است.

مذاکره همچنین یک مهارت کلیدی برای نقش‌های مدیریتی در برخورد با مهلت‌ها، زمان بندی‌ها، بودجه‌ها و حل تعارض است.

در‌حالی‌که هوش مصنوعی در خودکارسازی وظایف معمول و پردازش مقادیر زیادی داده به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، ویژگی‌های منحصربه‌فردی وجود دارد که فقط انسان‌ها آن‌ها را پردازش می‌کنند، که آنها را از فناوری متمایز می‌کند و خود را به عنوان دارایی‌های غیرقابل جایگزینی برای شرکت قرار می‌دهد. اگرچه سرمایه‌گذاری در یادگیری فناوری جدید این روزها مهم است، پرورش این مهارت‌های نرم نیز یک حرکت استراتژیک برای مرتبط ماندن و ضروری ماندن در یک محل کار دیجیتالی فزاینده است.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
ندا طاقی آغمیونی
منبع
Forbes

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا