تعریف شرکت دانش‌بنیان چیست؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال 1389 سرآغاز گسترده‌ترین برنامه دولت برای حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در سال‌های اخیر بوده است.

به گزارش کارآفرینی پرس، محمدعلی نژادیان مولف کتاب «موفقیت شناسی اقتصادی در راستای حمایت از تولید داخلی» در یادداشتی نوشت: در این قانون موضوعات مهمی نظیر تشکیل کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و ارائه معافیت‌های مالیاتی و گمرکی به شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تاکید قرار گرفته است. کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان به ریاست معاون علمی و فناوری رییس جمهور و عضویت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط و نمایندگان بخش خصوصی، شرکت‌های مشمول استفاده از مزایای این قانون را تایید می‌کند. علاوه بر حمایت‌های مورد نظر قانون، مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سایر دستگاه‌ها اقدام به ایجاد حمایت‌های متنوعی به منظور توسعه کسب و کار دانش‌بنیان کرده است که در مجموع بیش از 110 عنوان را شامل می‌شود.

تعریف شركت دانش بنيان: در یک تعریف می‌توان گفت کار شرکت دانش بنیان، تجاری‌سازی تحقیقات، پژوهش‌ها، اختراعات و نوآوری‌ها و طراحی و تولید تکنولوژی و خدمات دانش محور هست. در واقع این شرکت بر اساس (یافته‌ها، مطالعات و تحقیقات و دستاوردهای خود) یک محصول یا خدمت جدید، بومی و ملی را ارائه می‌نماید.

قابل ذکر است که اقتصادمقاومتی بر اساس اقتصاد دانش‌بنیان است. یعنی اقتصادی که پایه‌اش تولید علم است و به روش تولیدی گفته می‌شود که در آن از دانش برای ایجاد ارزش افزوده استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید:

چگونه برای دانش‌بنیان کردن شرکت خود اقدام کنیم؟


بنا به قانون حمايت از شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنيان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب 1389 مجلس شورای اسلامی:  

 ماده1ـ شركت‌ها و موسسات دانش‌بنيان شركت يا مؤسسه خصوصی يا تعاونی است كه به‌منظور هم‌افزايی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوری) و تجاریسازی نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحی و توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش‌افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم‌افزارهای مربوط تشكيل می‌شود.

بنا به آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب1391 هيات وزيران:  

 ماده2ـ شرکت‌ها و مؤسساتی که در زمینه گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری  و «تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل (طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده بالا» فعالیت می‌نمایند، شرکت یا مؤسسه دانش‌بنیان محسوب می‌شوند.

تبصره۱ـ فعالیت‌هایی نظیر برگزاری و شرکت در همایش‌های علمی، خدمات کتاب‌داری، آموزش و کارآموزی، فعالیت‌های عادی و روزمره نرم‌افزاری و سایر فعالیت‌هایی که هدف آن‌ها طراحی محصـولات یا خدمات یا بهبود کیفیت آن‌ها نیست، از فعالیت‌های دانش بنیان به شمار نمی‌روند.

تبصره۲ـ نمایندگی شرکت‌های خارجی و شرکت‌های واردکننده محصولات دانش بنیان که به امر تجارت می‌پردازند، از شمول این آیین نامه خارج هستند.

تبصره۳ـ شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌ها و مؤسساتی که بیش از پنجاه درصد از مالکیت آن‌ها متعلق به شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایت‌های قانون نیستند.

 برای آگاهی بیشتر در مورد شرکت‌های دانش بنیان به سایت‌های مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه بفرمایید.


بیشتر بخوانید:

فرق شرکت‌های «خلاق» و «دانش‌بنیان» چیست؟/ چه خدمات و حمایت‌هایی به شرکت‌های خلاق ارائه می‌شود؟

تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین شعار سال ۱۴۰۱

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
کارآفرینی پرس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا