درباره روز ملی کارآفرینی؛ روز مردان و زنان خالق ارزش‌

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶ بود که با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز سوم اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی، در تقویم کشورمان به‌عنوان روز ملی کارآفرینی نام‌گذاری شد. سوم اردیبهشت روز کسانی است که در شرایط سخت اقتصاد ایران، کل سال را تلاش می‌کنند تا خلق ارزش نمایند.

به گزارش کارآفرینی پرس، بهاءالدین محمد بن‏ حسین عاملی معروف به شیخ بهائی (زادهٔ ۸ اسفند ۹۲۵ خورشیدی در بعلبک، درگذشتهٔ ۸ شهریور ۱۰۰۰ خورشیدی در اصفهان)، نمادی از کارآفرینی است. وی در عصر خود، دانش را به فناوری تبدیل کرد و خدمات ارزشمند علمی، فرهنگی و عمرانی از خود به یادگار گذاشت.

سومین روز اردیبهشت‌ماه مصادف با بزرگداشت شیخ بهایی به نام مردمانی است که ارزش خلق می‌کنند؛ مردان و زنانی که نوآوری و نوآور بودن از ویژگی‌های مهم آنهاست.

شاید بی‌راه نباشد که بگوییم ما در جامعه امروز، در خصوص فرهنگ کار تیمی مشکلات بسیاری داریم و همین مسئله اهمیت کارآفرین و کارآفرینی را دوچندان می‌کند.

مشکلات پیش روی کارآفرینان در دو دسته خلاصه می‌شوند؛ بخشی که مربوط به دولت و قوانین و زیرساخت‌ها و بیمه و مالیات است و بخشی دیگری که ناشی از مشکلات اکوسیستم امروزی و عدم سنخیت روحیه‌ ما با کارآفرینی است.

به امید روزهایی که بتوانیم صادقانه و مشتاقانه در کنار یکدیگر کار کنیم و در نهایت زمینه رشد خود، دیگران و جامعه را فراهم آوریم.


بیشتر بخوانید:

تعریف کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست؟


درباره شیخ بهائی

شیخ بهائی دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری است که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت. در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است.

به پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ را به نام او سال «نجوم و شیخ بهایی» نامگذاری کرد. ازجمله آثار و تألیفات وی علاوه بر اشعار و قصایدمی توان به جامع عباسی، الزبده فی الاصول، اربعین، نانو حلوا و کشکول اشاره نمود.

مهم‌ترین خدمات علمی و عمرانی شیخ‌بهایی در رونق بخشیدن به شهر اصفهان ساخت مسجد امام، حمام شیخ بهایی، طراحی و فکر ایجاد شهر نجف‌آباد، تقسیم آب زاینده‌رود، قنات زرین کمر و تعیین سمت قبله مسجد امام اصفهان است. این قبله‌یابی که با استفاده از ابزارهای آن زمان صورت پذیرفته هفت درجه با جهت واقعی قبله اختلاف دارد.

همچنین ابداع برخی ازخوراکی‌ها ازجمله تهیه نان سنگک و حلواشکری را به شیخ بهایی نسبت داده اند.

گفتنی است از سال ۱۳۸۳ شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان جشنواره‌ای به نام شیخ بهایی برگزار می‌کند. موضوع این جشنواره فن‌آفرینی و کارآفرینی است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
پایگاه خبری اتاق بازرگانیدانشگاه صنعتی شاهرودوزارت تعاون
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا