مهم‌ترین راز برندسازی که شاید ندانید

تصور کنید که اکنون صاحب برند خود، یا در حال چیدن آجرهای اولیه‌ی کسب‌وکارخودتان هستید. قطعا تصاویر درخشانی از موفقیت‌های برند شخصی‌تان در سر خواهید داشت، اما باید به این آگاه باشید که تنها داشتن رویای یک کسب‌وکار موفق برای محقق کردن آن کافی نیست.

به گزارش کارآفرینی‌پرس، هدیه وطن‌خواه در یادداشتی نوشت: سلسله مراتب و چالش‌های زیادی در مسیرتان وجود دارد که هرکدام تاثیر زیادی در جایگاهی که برندتان به آن میرسد، خواهد داشت. امروز اینجا هستیم تا راجع به یکی از مهم‌ترین بخش‌های برند شما “هویت بصری برند” یا “Visual Brand Identity” صحبت کنیم.

قطعا بر این امر آگاه هستید که مهم‌ترین عامل موفقیت برند شما، ایجاد ”وجه تمایز” نسبت به بقیه‌ی رقباست. و هویت بصری‌ای که برای برندتان طراحی می‌کنید بخش زیادی از بار این مسئله را به دوش می‌کشد؛ و شما با انتخاب درست می‌توانید به‌راحتی در مدت زمان کم برندتان را به بازار هدف خود بشناسانید.

در واقع هویت بصری به مجموعه‌ای از عناصر بصری و المان‌های گرافیکی گفته می‌شود که برای معرفی برند شما به مخاطب استفاده می‌شود. همچنین هویت بصری تاثیر مستقیم روی موفق بودن کمپین‌های تبلیغاتی برند شما خواهد داشت.

واژه “هویت” ریشه در چیستی و شخصیتی که برای برندتان تعریف می‌کنید، دارد (در ادامه به شخصیت برندتان بیشتر خواهیم پرداخت).

واژه‌ی “برند” از یک واژه اسکاندیناویایی (Brander) گرفته شده است؛ به معنای سوزاندن. دلیلی که این اسم به آن اطلاق شده؛ این است که زمانی برای این‌که دامداران بتوانند گله‌های گاوشان را از همدیگر جدا کنند. نشان خانواده‌شان را روی بدن گاوها “داغ” می‌زدند. تا صاحبانشان بتوانند آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند (در آن زمان هر خانواده یک نشان مخصوص داشت که می‌توانیم آن‌را “لوگو” در نظر بگیریم).

و این خانواده‌ها طبیعتا محصولات دامداری داشتند که برای کسب درآمد آن‌ها را به بازار عرضه می‌کردند. اما مشکلی که وجود داشت این بود خانواه‌هایی که دامداری داشتند وقتی به بازار می‌رفتند، محصولاتشان کاملا مشابه یکدیگر بود. مثلا همه‌ی آن‌ها یک جعبه شیر شبیه به هم داشتند و چون ظاهرشان مشابه بود قادر به تشخیص شیر باکیفیت از شیر بی‌کیفیت نبودند. برای همین خانواده‌ها اولین گام در خلق هویت بصری کسب‌وکارشان برداشتند!

آن‌ها با استفاده از همان نشان‌هایی که قبلتر برایتان گفتیم،که به روی بدن گاو هایشان می‌زدند؛ از همان لوگوها روی جعبه‌هایشان داغ زدند و این‌گونه محصولات خودشان را از بقیه‌ی خانواده‌ها جدا کردند! و قصه‌ی برند (در معنای تجاری‌اش) از اینجا شروع شد!

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که هویت بصری دارد، دادن شخصیت و ساختن کارکتر مخصوص به برند شما، در ذهن مخاطب است.

هویت بصری شما هرچقدر خلاقانه‌تر و در راستای اهداف برند شما، به‌درستی طراحی شود؛ تاثیر مستقیم بر افزایش مخاطبین و مشتریان شما خواهد داشت، برای شما مشتریان جدید جذب کرده و ارتباط مشتریان قدیمی را با برندتان حفظ می‌کند.

وقتی شما برای برندتان هویت بصری تعریف می‌کنید یعنی برای آن شخصیتی خلق می‌کنید که در مخاطب حس اعتماد را ایجاد می‌کند و این پیام را به آن‌ها می‌رساند که با تیم حرفه‌ای در ارتباط است.

هویت بصری به ارتباط موثر با مشتریان کمک زیادی می‌کند. شما با داشتن یک هویت بصری اصولی می‌توانید مشتریان وفادارتان را افزایش دهید و از رقبای خود پیشی بگیرید.

چیزی که باعث می‌شود مشتری برند شما را ترجیح بدهد و از رقبای شما دریافت خدمات یا خرید محصولش را انجام ندهد، وجه تمایز برند شماست. تصور کنید محصولی دارید که در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای ارائه می‌شود و در قفسه‌های بزرگ محصول شما در کنار محصول رقبا قرار می‌گیرد، در این شرایط مشتری حق انتخاب زیادی دارد و در این موقعیت مهم‌ترین عاملی که موجب انتخاب شدن محصول شما می‌شود؛ هویت بصری و طراحی که برای بسته‌بندی محصولتان انجام دادید، خواهد بود.

برای خلق هویت بصری شما قطعا نیاز به یک طراح گرافیک متخصص یا علم نسبتا خوبی از “گرافیک” دارید. چرا که پایه و اساس طراحی درست و اصولی، گرافیک است.

به‌عنوان مثال شما برای خلق هویت بصری برندتان به لوگو، پالت رنگی مناسب، قلم، تصاویر و آیکن‌ها، الگوها و چارچوب‌های طراحی، شناسنامه‌ی گرافیکی برند و همچنین ایجاد فضای هویتی برای برند نیاز دارید.

شما باید شناسایی کنید که چه نوع محتوایی برای برند شما خروجی و نتیجه بهتری دارد و بعد بستر ارائه‌ی محتوا را فراهم کنید. در ادامه به بررسی برخی از عناصر بصری می‌پردازیم:

  1. لوگو: لوگو را می‌توان به‌عنوان اولین و موثرترین گام برای معرفی برند شما نام برد، به‌عنوان مثال وقتی نام برند «اپل» را می‌شنوید قطعا اولین تصویری که به ذهنتان می‌رسد تصویر یک سیب گاز زده خواهد بود. یا وقتی به برند نایکی فکر می‌کنید شکل یک تیک مشکی در ذهنتان نقش می‌بندد. لوگوی شما تصویر یا تایپوگرافی و یا آیکنی است که در سریع‌ترین زمان اطلاعات نسبتا جامعی از برند شما به مخاطب می‌دهد.
  2. پالت رنگی: شما باید در ابتدا خوب برندتان را بشناسید و با توجه به اطلاعاتی که از کسب‌وکارتان فهرست می‌کنید شروع به انتخاب پالت رنگی کنید، به‌عنوان مثال اگر در حوزه اسباب‌بازی و یا پوشاک کودک تصمیم به فعالیت دارید نمی‌توانید رنگ‌هایی همچون طوسی، سرمه‌ای، مشکی انتخاب کنید. آگاهی از روان‌شناسی رنگ‌ها و نوع کاربرد هررنگ در هویت بصری به شما در انتخاب درست پالت رنگی کمک زیادی خواهد کرد.
  3. قلم: علاوه‌بر فونتی که شما برای فضای مجازی و یا کاتالوگ، پوستر و… انتخاب می‌کنید که نقش بسیار موثری در تبلیغات شما خواهد داشت؛ لحن برند شما در تبلیغات و در ارتباط غیر مستقیم (فضای مجازی) با مشتریان نیز حائز اهمیت است.

چشم‌اندازی که شما برای برندتان دارید باعث می‌شود که یک نقشه راه برای هویت بصری برندتان بسازید و بتوانید با استفاده از ابزارهای گرافیکی مانند تیزرهای تبلیغاتی، لوگو، ست اداری، پالت رنگی، فونت، قالب سایت، تم صفحات مجازی، بروشور و کاتالوگ و… به بیشتر دیده شدن و شناخته شدن برندتان کمک کنید.

تا اینجا متوجه اهمیت داشتن هویت بصری برای برندمان شدیم و فهمیدیم که برگ برنده‌ی بیزنس ما در برابر بازار سنتی و قدیمی، داشتن هویت مخصوص به کسب‌وکارمان هست؛ همچنین از دیگر کاربردهای آن می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد؛

  • تعیین استراتژی برند
  • تبلیغات/ کمپین‌های تبلیغاتی
  • نشان دادن اهداف و ارزش‌های برند
  • تعیین جایگاه در بازار بین رقبا و کسب سهم بازار
  • شخصی‌سازی شدن بسته‌بندی و طراحی محصول
  • فضای مجازی و رسانه

حالا که از کاربردهای هویت بصری صحبت کردیم، وقتش رسیده که راجع به پیش نیازهای طراحی هویت بصری صحبت کنیم! یکی از مهم‌ترین مراحل پیش از شروع طراحی، تهیه فهرستی از مشخصات محصول، آرمان‌های برند، بازار هدف، رقبا، وجه تمایز برندتان و… است. در واقع هرچقدر اطلاعات شما دقیق‌تر و بیشتر باشد در مسیر طراحی هویت بصری گام‌های باثبات‌تر و مطمئن‌تری خواهید برداشت.

  • شناخت کافی از برند: وقتی شما آگاهی لازم درباره رده سنی، سلیقه و علاقه، چارچوب‌ها و نیازهای مشتریان برند خود داشته باشید در واقع می‌توانید بازار هدف خودتان را شناسایی کنید و بر اساس آن اطلاعات شروع به طراحی استراتژی و هویت بصری برند کنید.
  • شناسایی نقات قوت و ضعف: شناسایی نقاط قوت خود موجب می‌شود که روی آن‌ها مانور بیشتری بدهید و وجه تمایز بین خودتان و رقبا ایجاد کنید علاوه‌بر این شناسایی نقاط ضعف و تلاش برای رفع آن‌ها موجب اعتمادسازی بیشتر برای مشتری و در نتیجه آزادی بیشتری در طراحی هویت بصری می‌شود.
  • شناسایی مخاطب: مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ محدود به رده سنی خاصی هستند؟ علایق و نیازهایشان به چه صورت هست؟
  • اصالت و تمایز: برند شما با طراحی هویت بصری خاص و منحصربفرد قابلیت حضور در بالاترین جایگاه‌ها را خواهد داشت.

بسته به حوزه‌ای که برای کسب‌وکارتان انتخاب می‌کنید به احتمال زیاد از اطرافیان یا حتی هم صنفی‌های خودتان خواهید شنید که بازار اشباع شده، برندهای بهتری هستند که سهم بازار حداکثری دارند، قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده و کسب‌وکار شما را محکوم به شکست می‌کند. در برابر این حرف‌ها شما باید بر این امر آگاه باشید که وقتی در جهت رفع نیاز مخاطبتان و با هدف خدمت‌رسانی به مشتریان عمل کنید، نه صرفا سودآوری و با رفتار حرفه‌ای و ایجاد هویت بصری مناسب علاقه و اشتیاق خود را برای ارائه محصول به مخاطب نشان دهید؛ می‌توانید رکوردهای فروش بی‌نظیری را ثبت کنید! نوآوری در فروش و استراتژی برند همیشه به شما شانس موفق شدن در بازار را می‌دهد!

به جزئیات هویت بصری برندتان دقت کنید و طبق اهداف برندتان مسیر هویت بصری را طراحی کنید و طبق آن عمل کنید. برند شما صرفا یک فروشگاه نیست، بلکه کارکتر کاملا مستقل و تعریف شده‌ای است که دوست و همراه مشتریان شما خواهد بود!


https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/brand

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
هدیه وطن‌خواه
منبع
کارآفرینی پرس

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا