دانش‌بنیان‌های توانمند مستقر در پارک‌ها برای رفع موانع صادراتی حمایت می‌شوند

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، یکی از برنامه‌های اصلی این سازمان در سال جاری را شناسایی و ارزیابی توانمندی‌های صادراتی دانش‌بنیان‌های مستقر در پارک های مناطق مختلف کشور، تسهیل در حوزه صادرات و رفع موانع صادراتی آنها اعلام کرد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، امیرحسین میرآبادی عصر دوشنبه دهم اردیبهشت ماه در حاشیه امضاء تفاهمنامه همکاری با رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) در محل سالن خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سفرهای استانی و آشنایی با شرکت‌های بسیار توانمند دارای قابلیت حضور در بازارهای بین‌المللی درمناطق مختلف کشور، یکی از موضوعاتی که از سوی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المل معاونت علمی از سال گذشته در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است را توجه ویژه به شناسایی ظرفیت های بالفعل شرکت های فناور فعال و توانمند در استان های مختلف کشور عنوان کرد.

وی افزود: بر همین اساس نیز در سال ۱۴۰۲ چندین دوره آموزشی کوتاه مدت یا بوت کمپ صادراتی به منظور آشنا کردن شرکت ها با حمایت های موجود و مسیرهای صادراتی در استان‌های مختلف برگزار کردیم.

میرآبادی، از پارک علم و فناوری استان سمنان به عنوان یکی از پارک‌های فعال در حوزه بین‌الملل نام برد که تمرکز ویژه‌ای بر موضوعات حوزه فناوری اطلاعات و حوزه فناوری‌های نرم دارد و از شرکت‌های توانمندی در این بخش برخوردار است.

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌اللملی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، افزود: پارک علم و فناوری استان سمنان می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای استفاده هدفمند و چارچوب دار از ظرفیت شرکت های استانی باشد.

وی تصریح کرد: تفاهمنامه امضا شده با رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو در راستای ایجاد یک بستر همکاری مشترک بین این پارک و سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی به منظور شناسایی و ارزیابی توانمندی‌های صادراتی شرکت‌های عضو و تسهیل در حوزه صادرات و رفع موانع صادراتی است.

میرآبادی افزود: هنگامی قابلیت و شاخص‌های توانمندی صادراتی شرکت های مستقر در پارک‌های علم و فناوری مشخص شود، تقویت آنها در لایه های بالاتر صادراتی مورد توجه قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه شرکت‌ها در حوزه تعاملات بین المللی از یک شناسنامه برخوردار می‌شوند که همه این در قالب یک تفاهمنامه همکاری با پارک علم فناوری سمنان گنجانده شده است.

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌اللملی معاونت علمی همچنین با اشاره به حضور ۲۰ شرکت پارک علم و فناوری استان سمنان در ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) افزود: این مجموعه های فناورانه در این نمایشگاه از بازدیدها و مذاکرات جانبی مناسبی برخوردار شدند.

وی اظهار امیدواری کرد که این مدل همکاری با پارک علم و فناوری استان سمنان از نتایج و خروجی های مورد انتظار برخوردار باشد و بتوان این الگو در سایر استان ها نیز پیاده شود.

میرآبادی با بیان اینکه موضوع تفاهمنامه امروز در واقع بحث تسهیلگری صادرات شرکت های عضو پارک علم و فناوری استان سمنان بود، افزود: این تسهیلگری از جنس ارزیابی توانمندی صادراتی و ظرفیت سازی جدید برای صادرات و توانمندسازی آنها است.

وی با بیان اینکه با ارزیابی های توانمندی صادراتی شرکت‌ها یک سری مشخصه‌ها و نقاط ضعف شرکت‌ها مشخص خواهد شد، افزود: ما در قالب برنامه‌های توانمندی‌سازی خود ضعف‌های آنها را رفع خواهیم کرد.

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌اللملی معاونت علمی، ایجاد زمینه حضور در رویدادهای خارجی متناسب با پتانسیل موجود در شرکت‌های پارک را از جمله حمایت‌های این سازمان از دانش‌بنیان‌ها عنوان کرد و افزود: ضمن اینکه با پیگیری هایی که از جانب پارک به عنوان یک بازوی همکار شکل خواهد گرفت موانع سر راه این شرکت های استانی رفع خواهد شد و ما هم همه ظرفیت های موجود در حوزه صادرات را به کار خواهیم گرفت که در نهایت این همکاری تبدیل به یک همکاری قابل سنجش باشد.

وی تاکید کرد: باید با سنجه های مشخص و قابل اندازه گیری همچون شاخص عدد و رقم صادراتی و شاخص تعداد شرک های صادراتی و افزایش تعداد بازار بتوانیم وضعیت قبل و بعد از تفاهمنامه‌ها را ارزیابی کنیم، به طوریکه شرکت‌های عضو قبل از تفاهمنامه در چه تعداد بازار فعالیت داشتند و بعداز تفاهمنامه این تعداد به چه شکلی است، این ملاک تعریف هر نوع همکاری جدید برای ما محسوب می شود زیرا معتقدیم باید خود را در عرصه اندازه گیری تقویت کنیم و در این صورت خروجی اقدامات ما برای جامعه هدف ملموس خواهد بود.

میرآبادی در پاسخ به این سوال که چرا استان سمنان از بین استان های کشور برای امضاء این تفاهمنامه انتخاب شده نیز گفت: به طورحتم استان های دیگر هم توانمندی های خوبی دارند اما برخی مجموعه ها از جمله پارک علم و فناوری سمنان به شکل مجدانه پیگیر امضاء این تفاهمنامه برای همکاری مشترک بودند.

وی با تاکید بر اینکه تفاهمنامه با پارک علم و فناوری استان سمنان به معنای عدم همکاری با سایر پارک های علم و فناوری مستقر در استان های مختلف کشور نیست، افزود: اصولا سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی برای همکاری یک نهاد ملی و فرابخشی است و برای همکاری و ارائه خدمت منتظر عقد تفاهمنامه ها نیست زیرا اکنون نیز همکاری لازم با پارک های مختلف در نقاط مختلف کشور شکل گرفته است و با شرکت های مختلف دانش بنیان در نقاط مختلف کشور در قالب های مختلف بدون امضاء تفاهمنامه ای در حال همکاری هستیم.

میرآبادی تاکید کرد: این تفاهمنامه در واقع یک الگوی جدیدی است که بتوان از امکانات و اختیارات دو مجموعه برای ایجاد همکاری و هم افزایی بیشتر استفاده کرد اما این به منزله این نیست که ما با پارک های دیگر همکاری نخواهیم داشت زیرا انجام ماموریت های ما بصورت جاری در جریان است.

نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد تجاری در راستای نمایش توانمندی‌های صادراتی با بازارهای بین‌المللی از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا