چگونه در شرایط بحرانی (مانند جنگ) کسب‌و‌کار خود را اداره کنیم؟

«در شرایط جنگ وضعیت کسب و کارها چگونه می شود؟» این سوالی است که در زمان درگیری و تنش بین دو کشور در ذهن کلیه صاحبان کسب و کارها نقش می‌بندد و آنها را نگران روزهای آینده می‌کند.

به گزارش کارآفرینی‌پرس، دکتر رضا بازگیر در یادداشتی نوشت: استرس ناشی از بروز احتمالی جنگ نه تنها بر شرایط روحی افراد تاثیر می‌گذارد، بلکه بر روند کلیه کسب و کارها مخصوصا کسب و کارهای نوپا تاثیر زیادی خواهد گذاشت و در اکثر مواقع این تاثیرات غیرقابل جبران است اگر در همان ابتدای کار اقداماتی صورت نپذیرد. اثرات روحی و استرسی افراد در بیشتر مواقع از تاثیرات خود جنگ بر روند و پایداری کسب و کارها بیشتر خواهد بود.  و این اثر بیشتر به این دلیل است که صاحبان کسب و کارها استرس های خود را مسقیماً وارد بازی کسب و کار خود می‌کنند و از طرفی مخاطبان و مشتریان به دلیل لینکه دچار سردرگمی و عدم تمرکز بر تصمیم گیری شده‌اند، بیشتر اقدامات خود از جمله خرید لوازم و مواد غیر ضروری را متوقف می‌کنند که این خود تاثیر زیادی بر اقتصاد آن کشورها داشته و باعث رکود اقتصادی می شود و از طرفی این رفتار باعث افزایش تورم می‌گردد چون صاحبان کسب و کار برای جبران این فقدان فروش ناچار به افزایش قیمت‌های می شوند.

حال برای اینکه صاحبان کسب و کار بتوانند از این بحران عبور کنند و پایداری کسب و کار خود را حفظ کرده و گردش مالی‌شان را مداومت بخشند، اقدامات و راهکارهای زیر می‌تواند تا حدودی موثر باشد.

در مواقع بحران و تنش‌های قبل و در زمان جنگ بیشتر افراد دچار مشکلات روانی از جمله احساس بی‌قراری، اختلال در خواب، بیداری شبانه، اختلال در تمرکز در کار و محاسبات مالی، اختلال در تصمیم‌گیری، کابوس های شبانه، نگرانی نسبت به روزهای آینده، حملات پانیک(عصبی)، افکار نگران کننده نسبت به نتایج و پیامدهای جنگ، حالت تهوع و سرگیجه، اضطراب و استرس که باعث ایجاد ضربان‌های شدید قلبی می باشد، میگردند و ایجاد تمام این حالات در افراد صاحبان کسب وکار و مخاطبان‌شان مستقیما روی روند کسب و کارها تاثیر می‌گذارد. برای رفع این حالات پیشنهاد می‌گردد که در هر روز رعایت و انجام موارد زیر باعث کاهش این حالات روانی شده و افراد را تا حدودی آرام می‌نماید:

  • محدودیت در پیگیری اخبار اضافی (برای صاحبان کسب و کار آگاهی از اخبار تا جاییکه برای ایشان استرس ایجاد نکند مناسب است که بتوانند بر اساس اتفاقات تصمیم‌سازی کنند)
  • کاهش رصد شبکه‌های اجتماعی ( بیشتر مواردی و اخباری که در شبکه های اجتماعی منتشر می‌گردد حاوی مطالب استرس زا هستند و در ضمن دارای منابع معتبر و رسمی نمی‌باشند)
  • پرهیز از بحث مخصوصا مباحث بی‌نتیجه با افراد غیر کارشناس در محیط کار و محیط‌های عمومی
  • اولویت قراردادن خود و عزیزان و وابستگی‌های خودتان
  • کاهش توقع و کنار آمدن با شرایط غیرقابل پیش‌بینی
  • انجام اموری چون ورزش، تمرکز، عبادت، قرار گرفتن در محیط‌های ساکت و آرام
  • انجام تکنیک‌های خالی کردن ذهن و کنترل تفکرات
  • ایجاد انگیزه و افزایش امید به زندگی
  • افزایش توجه، عشق و عاطفه به اطرافیان و تلاش برای کسب این موارد از ایشان
  • کمک گرفتن از مشاور و متخصص‌های روان درمانگر جهت کاهش استرس

به دلیل اینکه موضوع جنگ مستقیما بر روی اقتصاد تاثیر می‌گذارد و کلیه کسب و کار‌ها را در همان ابتدای موضوع دچار بحران مالی می‌کند و مشکلات مالی را برای ایشان بوجود می‌آورد، تمامی صاحبان کسب و کار می‌بایست برای این زمان برنامه و استراتژی خاص خودشان را داشته باشند و حتما با مدیریت مالی و برنامه ریزی دقیق مالی و استفاده از متخصصین مالی بتوانند از این بحران عبور کنند و پایداری و ثبات کسب و کار خودشان را حفظ کنند.

بروز جنگ باعث می‌گردد که مردم کشورهای در جنگ از اقدامات و خرید‌های غیرضروری بپرهیزند و در استفاده از محصولات بازار برای خودشان محدودیت ایجاد کنند. به همین دلیل بیشتر کسب و کارهایی تک محصولی هستند و محصولات غیر ضروری را ارائه می‌دهند دچار مشکل خواهند شد و برای رفع این مشکل صاحبان کسب و کارها می‌بایست قبل از ورود به این بحران نیازهای جامعه در کسب و کار و استفاده از محصولات خود را شناسایی کرده و از محصولات مورد نیاز مردم را در سبد خود ارائه دهند.

در زمان بحران و مخصوصا در زمان جنگ که اقتصاد جامعه دچار مشکل می‌شود و نقدینگی مردم کاهش می‌یابد، برای ایجاد ارتباط مدام با مشتریان و پایداری در فروش و ثبات کسب و کار بهتر است که صاحبان کسب و کارها از استراتژی‌های بازاریابی و فروش که انعطاف‌پذیری بیشتری دارند استفاده کنند و نسبت به وضعیت اقتصادی مردم آن جامعه روش‌های جدید و منعطف مانند اختصاص تخفیفات خاص در قیمت، فروش بصورت قسطی و … استفاده کنند. 

جنگ و بحران‌های اقتصادی باعث گسستگی روابط میان صاحبان کسب و کارها با شرکای تجاری، تامین کنندگان و مشتریان‌شان می‌گردد که توجه به این مهم در این زمان‌های خاص باعث پایداری و تداوم یک کسب و کار شده و مقاومت آن را در مقابل نواسانات بازار بالا می‌برد و غفلت از این موضوع موجب اختلال در بازاریابی و نهایتاً کاهش فروش می‌گردد. پس صاحبان کسب و کار همزمان با تدوین استراتژی‌های دیگر می بایست در ارتقاء ارتباط و ایجاد روابط نزدیک تر با شرکای تجاری، تأمین کنندگان و مشتریان شان تلاش کنند.

در زمان جنگ و بحران‌هایی از این نوع، کلیه کسب و کارها با ریسک‌های جدیدی روبرو شده که مربوط به همان شرایط جنگی است و برای عبور از این چالش‌ها صاحبان کسب و کار با پیش بینی بازار و شناسایی و مدیریت اینگونه ریسک ها می‌توانند از این نوع چالش‌ها عبور کرده و به کسب و کار خود تداوم بخشند.

روش‌های پیشنهادی فوق می‌تواند به صاحبان کسب و کارها در شرایط نامناسب و مخصوصاً شرایط جنگی کمک کند تا از اینگونه بحران‌ها عبور کرده و تداوم و پایداری کسب و خود را حفط کنند.

با امید به اینکه در پناه یزدان پاک هرگز در هیچ سرزمینی هیچ جنگی صورت نپذیرد و کیله ساکنان زمین در صلح، شادی، دوستی و آرمش لحظات زندگی را در کنار هم سپری کنند.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
رضا بازگیر
منبع
کارآفرینی پرس

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا