کارکرد «صندوق‌های پژوهش و فناوری» چیست؟

ازجمله نهادهای فعال در سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور، صندوق‌های پژوهش و فناوری هستند. این صندوق‌ها کارکرد ارائه تسهیلات، سرمایه‌گذاری و ارائه ضمانت‌نامه را به شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور به انجام می‌رسانند.

به گزارش کارآفرینی‌پرس، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی باعنوان «تامین مالی شرکت‌ها از ایده تا بلوغ» نوشت: هیئت وزیران در سال 1381 تحت آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۰۰) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به ایجاد بستر قانونی شکل‌گیری «صندوق‌های پژوهش و فناوری» اقدام کرد.

همچنین در جلسه 1394/5/11 به پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (44) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور اقدام به اضافه کردن برخی مواد نمود.

براساس قانون، این صندوق‌ها مکلفند به‌صورت تخصصی از فعالیت‌های پژوهشی و فناوری که بخش غیردولتی انجام می‌دهد حمایت کنند و جزئیات فعالیت آن‌ها در اساسنامه هر صندوق معین می‌شود. براساس اطلاعات موجود، در حال حاضر 72 صندوق پژوهش و فناوری مجوز فعالیت دارند.

این صندوق‌ها به شکل خصوصی و شبه‌خصوصی ایجاد و مدیریت می‌شوند، به‌طوری که میزان سرمایه‌گذاری دولت در هر صندوق حداکثر معادل چهل‌ونه درصد (49%) سرمایه آن صندوق خواهد بود.

سهم مشارکت دولت در سرمایه اولیه یا افزایش سرمایه صندوق‌ها در قانون بودجه سالیانه کل کشور ضمن ردیف خاصی پیش‌بینی یا از اعتبار دستگاه‌های اجرایی در قالب موافقت‌نامه متبادله تأمین می‌شود. با این حال، در برنامه چهارم توسعه نیز دولت موظف است به‌منظور توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان و فناوری، تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و همچنین گسترش نقش بخش خصوصی و تعاونی‌ها به تأسیس و توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری کمک کند.

براساس ماده (6) آیین‌نامه اجرایی ماده (44) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، منابع تأمین مالی صندوق‌ها عبارت است از:

  • کمک بلاعوض یا مشارکت دولت
  • کمک و سرمایه‌گذاری بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری و اخذ تسهیلات از آن‌ها
  • کمک و سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت‌های دولتی و غیردولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری‌ها و شرکت‌های وابسته و تابع
  • کمک و سرمایه‌گذاری مراکز علمی، پژوهشی، فناوری، دانشگاه‌ها، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و تشکل‌های صنفی، علمی و محققان منفرد
  • سود حاصل از سرمایه‌گذاری و کارمزد تسهیلات اعطایی و سود سپرده بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری
  • استفاده از وجوه اداره شده دستگاه‌های اجرایی
  • منابع صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب اعطای تسهیلات و مشارکت
  • منابع قابل جذب از طریق ابزارهای بازار سرمایه.

براساس گزارش دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری، در حال حاضر 72 صندوق پژوهش و فناوری در کشور فعال هستند که از این میان، موضوع فعالیت 49 صندوق به‌صورت جامع، 18 صندوق تخصصی و 2 صندوق نیز شرکتی (CVC) هستند.

تا ابتدای سال 1402، این صندوق‌ها به 667 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر و اعطای 19,991 میلیارد تومان تسهیلات اقدام کرده‌اند که از این مبلغ، حدود 1,400 میلیارد تومان تسهیلات در سال 1400 اعطا شده است. گفتنی است تسهیلات اعطا شده عمدتاً از محل سرمایه صندوق، به عاملیت از صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین کارگزاری تسهیلات معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت بوده است.


بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مرکز پژوهش های مجلس

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا