معرفی انواع مختلف فرشتگان کسب‌وکار بسته به تجربه فنی و کارآفرینی

این سرمایه‌گذاران اشخاص ثروتمندی هستند که به تأمین سرمایه مورد نیاز شرکت در مراحل ابتدایی رشد آن می‌پردازند.

به گزارش کارآفرینی پرس، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی باعنوان «تامین مالی شرکت‌ها از ایده تا بلوغ» نوشت: سرمایه‌گذاری آن‌ها (فرشتگان) اغلب به‌صورت مشارکت در مالکیت پروژه یا از طریق اوراق بدهی قابل تبدیل به اوراق مالکیت صورت پذیرفته و بسته به سطح تجربه و نوع ورود به مالکیت شرکت، به چهار گروه فرشتگان (مباشر، کارآفرین، خبره صنعت و مالی) تقسیم می‌شوند.

فرشتگان مباشر، سرمایه‌گذارانی فعال هستند که گروه مدیریت شرکت را راهنمایی و مربی‌گری می‌کنند تا به رشد شرکت کمک کنند. آن‌ها معمولاً با مجموعه محدودی از استارت‌آپ‌ها کار می‌کنند.

فرشتگان کارآفرین، تجربه کارآفرینی دارند اما خارج از حوزه تخصصی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. هرچند ممکن است آن‌ها تجربه محدودی در حیطه سرمایه‌گذاری خطرپذیر داشته باشند، اما معمولاً پیرو بوده و براساس توصیه سایر سرمایه‌گذاران مورد اعتماد خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دسته بعدی فرشتگان خبره صنعت هستند که مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ در صنعت هدف استارت‌آپ بوده یا هستند.

آخرین گروه، فرشتگان مالی هستند که سرمایه‌گذاران ثروتمند و دارای تجربه کم کارآفرینی هستند و در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که در آن نیز تجربه صنعتی کمی دارند. معمولا این فرشتگان از طریق بازار سهام، املاک، ارث یا سایر روشهای غیرمرتبط با کسب‌وکار، درآمد کسب کرده‌اند.

هرچند معمولاً فرشتگان کسب‌وکار از همه گروه‌های سنی تشکیل شده‌اند، بااین‌حال اغلب آن‌ها در ردههای سنی میان‌سالی و یا مسن‌تر هستند. در انگلستان حدود 75 درصد از فرشتگان بین 45 تا 64 سال سن داشته و تنها 21 درصد از افراد زیر 34 سال سن دارند.

همچنین بخش بزرگی از فرشتگان (43 %) تجربه چندانی در تأمین مالی با این الگو نداشته ولی در مقابل (57%) از این سرمایه‌گذاران دارای بیش از پنج تجربه پیشین در این نوع سرمایه‌گذاری بوده‌اند.

معیارهای سرمایه‌گذاری این افراد بیش از همه به ترتیب کیفیت بالای تیم، ظرفیت بالای مدل کسب‌وکار در توسعه و گسترش مقیاس و ظرفیت بالای مدل کسب‌وکار در بنیان‌افکنی ساختارهای موجود صنعت بوده است. براساس پژوهشی در کشور اتریش، در سال 2020 حدود (67%) از فرشتگان کسب‌وکار به ارائه توصیه‌های راهبردی مفیدی برای کسب‌وکار اقدام کرده‌اند. همچنین (44%) از آن‌ها با ایجاد ارتباط با افراد مفید و (35%) با انجام حمایت و تشویق‌های احساسی از کسب‌وکار خود حمایت کرده‌اند. درنهایت (26%) از فرشتگان کسب‌وکار در مراحل بعدی کسب‌وکار نیز به تزریق سرمایه مورد نیاز پرداخته‌اند.

براساس مطالعه‌ای که در سال 2020 در میان کسب‌وکارهای آمریکا و کانادا صورت گرفته، فرشتگان کسب‌وکار حدود (83%) در کسب‌وکارهایی با نیروی کار زیر 20 نفر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مطابق انتظار، میانگین مبلغ قراردادها با افزایش اندازه شرکت‌ها افزایش یافته و در کمترین حالت حدود 100هزار و در بیشترین حالت حدود 300هزار دلار بوده است.

اغلب فرشتگان کسب وکار (84٪) از الگوی مشارکت سهامی و سپس الگوی مشارکت با مسئولیت محدود (14٪) استفاده کرده‌اند. درحقیقت الگوهای مشارکت B1 و مشارکت تضامنی به ندرت و آن هم در مراحل ابتدایی تر صورت گرفته است. بنابراین بدیهی است که میانگین اندازه هر قرارداد مبتنی بر مشارکت سهامی و مسئولیت محدود، به شکل قابل توجهی بیش از قراردادهای وضع شده در قالب B و مشارکت تضامنی بوده است.

داده‌ها حاکی از آن است که میانگین مبلغ قراردادهایی که به‌صورت سهام یا مشارکت با مسئولیت محدود بسته شده است (تقریباً 135 هزار دلار)، به‌شکل محسوسی نسبت به قراردادهایی که در قالب مشارکت تضامنی یا مشارکت نوع B بسته شده (تقریباً 60 هزار دلار) بیشتر بوده است. حجم و میانگین بالاتر قراردادهای مشارکت سهامی و مسئولیت محدود نسبت به سایر قالب‌های قراردادی، از ظرفیت بیشتر این قراردادها در حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و ظرفیت‌های ارتقا یافته حکمرانی شرکتی نشئت می‌گیرد.

B Corporation یا Benefit Corporation: نوعی از قراردادهای مشارکت پذيرفته شده در آمریکاست که شرکا ترکیبی از اهداف مشخص انتفاعی و عام‌المنفعه را دنبال می‌کنند. الزامات شفافیت و حسابرسی این شرکت‌ها پایین‌تر از شرکت‌های سهامی است. بااین‌حال نرخ مالیات آن به اندازه سایر انواع مشارکت است.

در نهایت، شایان است که انجمن‌های فرشتگان کسب‌وکار، ازجمله الزامات توسعه کمی و کیفی این گونه سرمایه‌گذاری در کشور هستند.

انجمن فرشتگان کسب‌وکار، از گردهمایی چندین فرشته کسب‌وکار ایجاد شده و به اعضای خود امکان هم‌افزایی در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر، کاهش ریسک با تنوع‌بخشی، اشتراک اطلاعات و تجربه‌ها و همچنین ارتباط راحت‌تر با کسب‌وکارها و دیگر سرمایه‌گذاران خطرپذیر را می‌دهند.

در ایران نیز فرشتگان کسب‌وکار و چند انجمن در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر فعال هستند. بااین‌حال، اطلاعات دقیق و منسجمی از وضعیت سرمایه‌گذاری این سرمایه‌گذاران و نحوه تعامل آن‌ها با کسب‌وکارها و … در دسترس نیست.


بیشتر بخوانید:

کارخانه کسب‌و‌کار چیست و برای چه اهدافی تاسیس می‌شوند؟

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا