ناکافی بودن صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت دانش‌بنیان‌ها

نایب رییس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر ناکافی‌بودن منابع صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در حمایت از دانش‌بنیان‌ها، تاکید کرد: دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی فناور و پیشرو باید شناسایی شده و در کنار هم قرار گیرند و با ایجاد ارتباط مناسب میان این بخش‌ها تقاضا ایجاد شده و به صرف اختصاص منابع اندک از دانش‌بنیان‌ها شتاب و رشد ما در این مسیر قابل توجه نخواهد بود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، شاهین ظهوری به ناکافی‌بودن منابع صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: صندوق نوآوری یکی دو سال قبل اعلام کرد که ۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها دارد در حالی که این مبلغ هزینه خرید یک زمین چندهزار متری در شمال شهر تهران است و حمایت از دانش‌بنیان‌ها به بودجه کافی نیاز دارد. البته باید دانش‌بنیان‌های واقعی نیز شناسایی شده و حمایت هدفمند از آنها صورت گیرد.

از اقدامات پراکنده و جزیره‌ای در حمایت از دانش‌بنیان‌ها جلوگیری شود

وی گفت: اقدامی که باید از گذشته انجام می‌شد و اکنون نیز ادامه پیدا می‌کرد توسعه پارک‌های علم و فناوری بوده است. باید از اقدامات پراکنده و جزیره‌ای جلوگیری شود.

نایب رییس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی فناور و پیشرو باید شناسایی شده و در کنار هم قرار گیرند و ایجاد ارتباط مناسب میان این بخش‌ها تقاضا ایجاد می‌شد و به صرف اختصاص منابع اندک از دانش‌بنیان‌ها شتاب و رشد ما در این مسیر قابل توجه نخواهد بود.

صرف داشتن واحد تحقیق و توسعه نمی‌تواند معنای دانش‌بنیانی بودن شرکت یا محصول باشد

ظهوری درباره انتقاداتی که به مفهوم شرکت‌های دانش بنیانی وجود داشته و ادعای شرکت‌ها یا بنگاه‌های اقتصادی که از گذشته فعالیت می‌کرده و اکنون ادعای دانش‌بنیانی دارند، تصریح کرد: به طور قطع مفهوم دانش‌بنیانی بودن تولیدات یا محصولات شرکت‌ها اتکای به دانش و بهره‌وری در منابع است و صرف داشتن واحد تحقیق و توسعه نمی‌تواند معنای دانش‌بنیانی بودن شرکت یا محصول باشد.

وی گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز رصد لازم را بر دانش‌بنیان یا غیردانش بنیانی بودن تولیدات شرکت‌هایی که مدعی دانش‌بنیانی هستند را دارد.
نائب رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: البته ممکن است واحد‌های تحقیق و توسعه بنگاه‌های اقتصادی تولیداتی را ارایه دهند، اما واقعیت این است که فناوری، نوآوری و ایجاد بهره‌وری مناسب در منابع باید از شاخص‌های مهم هر محصول دانش بنیانی باشد.

تولید انبوه مسکن با واحد‌های صنعتی فناور

وی با اشاره به کم‌توجهی به بحث مسکن و مصالح ساختمانی در موضوعات دانش‌بنیانی، عنوان کرد: برای تولید انبوه مسکن نیاز به واحد‌های صنعتی فناور وجود دارد بنابراین باید برای نیاز‌هایی که بازار‌های مختلف دارند قوانینی به ثبت برسد تا زمینه‌ساز رشد آنها شود.

ظهوری درباره به انحراف رفتن منابعی که با هدف حمایت از دانش‌بنیان‌ها تخصیص یافته است، عنوان کرد: عملکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از دانش‌بنیان‌ها با توجه به محدودیت‌های منابع قابل دفاع است.

وی تصریح کرد: البته ممکن است برخی از منابع نیز در جای درست هزینه نشده باشد و شرکت‌هایی بوده باشند که با طرح ادعای دانش‌بنیانی از تسهیلات صندوق و نوآوری ریاست جمهوری بهره‌مند شده باشند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا