بررسی نمایشگاه کتاب 1402 و نظرات برخی از ناشران شرکت‌کننده درباره این رویداد فرهنگی

معمولا هر سال مصلی تهران و سالن‌های نمایشگاهی این مصلی شاهد حضور افراد اهل کتاب و مطالعه بوده است. سیل جمعیت حاضر در این نمایشگاه نشان از توجه افراد زیادی به این حوزه دارد ولی متاسفانه در مقابل اقداماتی که از سوی سازمان‌ها و مسئولان مربوطه صورت می‌پذیرد، انتظارات فعالان این حوزه را برآورده نمی‌نماید.

به گزارش کارآفرینی‌پرس، اشتیاق حضور و فعالیت ناشران، فروشندگان، نویسندگان و افراد اهل کتاب و مطالعه در نمایشگاه‌های سالانه کتاب و همایش‌های مربوطه و تولید و رونمایی از محصولات جدید به علت افزایش قیمت مواد اولیه و چاپ هر روز در حال کاهش است و این انتظار وجود دارد که سازما‌ن‌ها و ارگان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی مربوطه اقدامات حمایتی خود را افزایش دهند تا این حوزه که بخش عظیمی از حوزه‌های علمی و فرهنگی کشور به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به آن وابسته است، بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

در این خصوص با سرکار خانم دکتر سونیا سروش مدیر مسئول و صاحب امتیاز انتشارات سروش برتر و آقای دامون صلاحی مدیر مسئول و صاحب امتیاز انتشارات ادیبان روز  از  شرکت‌کننده‌گان در نمایشگاه کتاب امسال گفتگویی انجام دادیم که به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کارآفرینی‌پرس: از نظر شما وضعیت نمایشگاه امسال از نظر استقبال مردم و فروش کتاب نسبت به سال‌های قبل چگونه بود؟

دکتر سروش: از نظر بنده و با توجه به سا‌ل‌های گذشته استقبال مردم امسال کمتر بود چون در سال‌های گذشته به‌دلیل زیادی سیل جمعیت به‌راحتی نمی‌توانستیم در راهروها قدم بزنیم و حضور کم افراد شرکت‌کننده در نمایشگاه امسال دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل افزایش فروشگاه‌های مجازی بوده که باعث شده افراد از منزل و به‌راحتی کتاب‌های مورد علاقه‌شان را سفارش دهند ولی دلایل عمده دیگری وجود دارد که جای بحث و تحلیل زیادی دارد.  از نظر فروش هم اگر بخواهم صادقانه بگویم؛ فروش کتاب‌های انتشارات ما در نمایشگاه امسال بیشتر از انتظار ما بوده و این هنوز کمی جای امیدواری دارد که کتاب‌ها و عنوان‌های چاپ شده توسط ما مورد توجه افراد کتابخوان است.

کارآفرینی‌پرس: آیا از دلایل استقبال کم مردم می‌توانیم به عدم تبلیغ سازمان‌های برگزار کننده و رسانه‌های مربوطه اشاره کنیم؟

دکتر سروش: خیر نمی‌توانیم تبلیغات را دلیلی برای استقبال کم مردم بدانیم چون تبلیغ در سطح شهر به‌خوبی انجام شده و مردم اهل کتاب هم از زمان برگزاری سالانه نمایشگاه اطلاع کافی دارند.

کارآفرینی‌پرس: با توجه به این‌که این دومین دوره پس از کرونا بود که نمایشگاه کتاب به‌صورت حضوری برگزار می‌شد، آیا این می‌تواند دلیلی بر استقبال کم افراد باشد؟

دکتر سروش: با توجه به این‌که در دوران کرونا نمایشگاه‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شد و این دومین دوره حضوری پس از کروناست، استقبال مردم امسال از دوره قبلی بیشتر بوده ولی باز هم از دوران قبل از کرونا به‌شدت با کاهش استقبال مردم روبه‌رو بودیم.

کارآفرینی‌پرس: چند درصد موضوعات و عناوین کتاب‌های چاپ شده توسط انتشارات سروش برتر در حوزه‌های مدیریت و موفقیت بوده؟

دکتر سروش: حدود 30 تا 40 درصد از عناوین کتاب‌های ما در حوزه‌های مختلف مدیریت است.

کارآفرینی‌پرس: از چه سالی فعالیت انتشاراتی خودتان را آغاز کردید؟

دکتر سروش: از سال 1395

کارآفرینی‌پرس: از چه سالی چاپ کتاب‌های حوزه مدیریت و موفقیت و کسب‌وکار را آغاز نمودید؟

دکتر سروش: چون یکی از شاخه‌های فعالیت انتشارات سروش برتر حوزه‌های عمومی است به همین دلیل کتاب‌های مختلف و باعنوان مختلف که شامل موفقیت، مدیریت، کسب‌وکار و… است را از همان ابتدای فعالیت چاپ کردیم.

کارآفرینی‌پرس: چند درصد کتاب‌های چاپ شده توسط شما ترجمه و چند درصد تالیف هستند؟

دکتر سروش: حدوده 50 درصد ترجمه و 50 درصد تالیف هستند.

کارآفرینی‌پرس: استقبال مردم از عناوین ترجمه شده بیشتر است یا کتاب‌های تالیف شده؟

دکتر سروش: مردم از کتاب‌های تالیف شده بیشتر استقبال می‌کنند چون از یک کتاب خارجی ترجمه‌های مختلفی در بازار یافت می‌شود ولی کتاب‌های تالیف شده فقط یک نسخه هستند.

کارآفرینی‌پرس: چه موضعاتی امروز در بازار کتاب ترند شده که مردم بیشتر به‌دنبال آن‌ها هستند؟

دکتر سروش: امروزه مردم در حوزه مدیریت از بیشتر عناوین استقبال می‌کنند ولی موضوعاتی که مربوط به کسب‌وکار است بیشتر از همه موضوعات مورد توجه قرار گرفته.

کارآفرینی‌پرس: شما در حوزه کارآفرینی هم عنوان‌هایی چاپ کرده‌اید، چند درصد عنوان‌های شما در موضوعات کارآفرینی بوده؟ و استقبال مردم در موضوعات کارآفرینی چطور بوده است؟

دکتر سروش: حدود 20 درصد از عناوین ما در حوزه کارآفرینی است که استقبال مردم در این موضوعات خیلی کمتر از موضوعات مدیریت بوده است.

کارآفرینی‌پرس: سرویس‌دهی و تسهیلات ارائه شده توسط برگزارکننده‌گان نمایشگاه از نظر هزینه غرفه، چیدمان غرفه‌ها، امکانات و … چطور بود؟

دکتر سروش: به نظر بنده امسال مدیریت مناسبی در این خصوص و جود نداشت و بی‌نظمی زیادی دیده می‌شد تا جایی که حتی در دریافت دستگاه‌های کارت‌خوان که موظف شده بودیم از سیستم نمایشگاهی تحویل بگیریم و می‌بایست از طرف ایشان به غرفه‌داران تحویل می‌شد هم با مشکل و تاخیر مواجه بودیم به‌طوری‌که پنج روز از درخواست و پرداخت ما زمان برد تا دستگاه تحویل ما شد، چه برسد به امکانات و تسهیلات دیگر، اما از نظر هزینه غرفه قیمت‌های مناسبی را تعیین کرده بودند که شاید یکی از نکات مهم و مثبت نمایشگاه امسال بود.

کارآفرینی‌پرس: لطفا می‌فرمایید که تحصیلات شما در چه حوزه‌ای است؟

دکتر سروش: بنده فارغ‌التحصیل رشته ریاضی در مقطع دکترا هستم و تا کنون 30 عنوان کتاب درسی در مقاطع مختلف تحصیلی از مدرسه تا دانشگاه  تالیف کرده‌ام.

کارآفرینی‌پرس: به نظر شما چه کارهایی باید انجام دهیم که با استقبال بیشتری از طرف مردم و ناشران روبه‌رو شویم؟

دکتر سروش: به نظر من بهتر است در حوزه حراست فیزیکی و سیستم‌های اداری نمایشگاه از افرادی استفاده کنند که در پاسخگویی، انجام امور اداری و یا رعایت قوانین و مقررات جاری نمایشگاه و کشور صبر و تامل و مهربانی بیشتر داشته و بتوانند روابط بهتری با مردم و ناشران برقرار کنند چون بکارگیری افراد بی‌حوصله و عصبی قطعا در حضور مردم و ناشران تاثیر مستقیم خواهد داشت.

در این خصوص آقای دامون صلاحی مدیر مسئول و صاحب امتیاز انتشارات ادیبان روز نیز به سوالاتی پاسخ دادند که در زیر می‌خوانید.

کارآفرینی‌پرس: وضعیت نمایشگاه کتاب امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

دامون صلاحی: با قدم زدن در بین این راهروها و غرفه‌ها شما خودتان مشاهده می‌کنید که وضعیت نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های قبل بسیار بسیار بد و نامناسب بوده، جانمایی‌ها و غرفه‌گذاری‌ها مناسب نبوده، دسته‌بندی غرفه‌ها و موضوعات انتشارات‌ها با مطالعه و به‌صورت اصولی انجام نشده و برای یافتن محل انتشارات‌ها در نمایشگاه امسال فرمول مشخصی وجود ندارد. به‌طور مثال در راهرو غرفه‌های مدیریتی و کسب‌وکار شاهد حضور انتشارات هنری و حتی مذهبی هم هستیم که این باعث سردرگمی بازدیدکنندگان و بی‌نظمی نمایشگاه می‌شود. در ضمن برای برگزاری نمایشگاه بهتر است به تاریخ تعطیلات نیز توجه شود به‌طوری‌که امسال در زمان نمایشگاه با تعطیلاتی مواجه بودیم که به‌دلیل سفر مردم، حضور کمتری را در این نمایشگاه شاهد بودیم. و نسبت به سال‌های قبل مخاطب کمتر و فروش کمتری داشتیم.

کارآفرینی‌پرس: با توجه به این‌که سال به سال در خصوص مطالعه کردن و فواید آن به آگاهی و دانش مردم اضافه می‌شود، استقبال مردم نسبت به مطالعه و کتاب چگونه است؟

دامون صلاحی: مشکل برخی مردم، مشکل بی‌سوادی آن‌هاست، البته نه این‌که خواندن و نوشتن نمی‌دانند و یا تحصیلات ندارند، بلکه منظور بنده این است که یک ساختار و اصول سنتی در ذهن بیشتر افراد حجاری شده که از تغییر در حوزه‌های مختلف مخصوصا در این حوزه جلوگیری می‌کند و این باعث شده که افراد به‌دنبال موضوعات جدید نروند و دائما در عناوین و موضوعات قدیمی در تمامی حوزه‌های مانند مدیریت، موفقیت، کسب‌وکار و … جستجو و مطالعه داشته باشند. در حالی‌که بنده به‌عنوان یک ناشر وظیفه دارم تا مردم را با موضوعات جدید و به روز دنیا آشنا کنم و عناوین جدید چه از ترجمه و چه از تالیف را در اختیار مردم قرار دهم تا دانش و آگاهی ایشان را بالاتر ببرم. این در حالیست که وقتی شما کتاب‌های داخلی و خارجی را مقایسه می‌کنید متوجه می‌شوید که عملکرد مدیریتی و کسب‌وکار در داخل کشور هیچ ارتباطی با موضوعات جدید و عمکلرد این حوزه در خارج از کشور ندارد و این نشان از تفاوت و عقب ماندگی از علوم روز دنیاست. به‌طور مثال نسل پنجم بازاریابی که توسط آقای کاتلر ارائه شده هیج ارتباطی با عملکرد و آموزش‌های بازرایابی ما در داخل کشور ندارد و جالب است بدانید این نوع عملکرد بنده و انتشاراتم همیشه مورد انتقاد همکارانم بوده که چرا عناوین جدید را چاپ می‌کنید که مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و مخاطب ندارد ولی پاسخ بنده این است که با مطالعه این عناوین که شاید روزی به‌کار آیند حداقل الان مردم متوجه می‌شوند که در دنیا چه می‌گذرد و چه عناوینی ترند هستند.

کارآفرینی‌پرس: با توجه به دوران کرونا و برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و برگزاری این نمایشگاه به‌عنوان دومین دوره حضوری پس از کرونا، آیا از نظر فروش، هزینه‌ها و استقبال مردم نمایشگاه‌های مجازی بهتر هستند یا حضوری؟

دامون صلاحی: اولا خدمت شما عرض کنم که یک سوء مدیریتی در برگزاری نمایشگاه‌ها هست چه مجازی چه حضوری. در ادامه باید توضیح دهم که خیلی از غرفه‌ها تحویل افراد یا شرکت‌ها یا فروشگاه‌هایی شده است که نمی‌توانند از آن به نحو احسن استفاده کنند و بی‌شک جای یک انتشارات حرفه‌ای و خوب را اشتغال کرده‌اند. در ضمن امسال اتفاق عجیبی که افتاد و به‌نظرم بدون فکر و بررسی انجام شد این بود که کتابفروشی‌ها را هم به حضور در نمایشگاه دعوت کردند که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده چون کتابفروشی‌ها محصولات انتشارات‌ها را به‌فروش می‌رسانند و خود تولیدکننده نیستند و در تمام طول سال در فروشگاه از فروش کتاب بهره‌مند می‌شوند و در معرض عموم هستند. این درحالیست که نمایشگاه کتاب برای ارتباط مردم با ناشران و نویسندگان و شناسایی و عرضه مستقیم کتاب با ارائه قیمت‌های مناسب توسط ناشران برگزار می‌شود، که از این مزایا و این موقعیت هم مردم و هم ناشران بهره‌مند می‌شوند. این درحالیست که میزان فروش ما در نمایشگاه‌های مجازی سال‌های قبل نسبت به نمایشگاه حضوری امسال سه برابر بوده است که نشان از سوء مدیریتی در برگزاری نمایشگاه کتاب امسال دارد.

کارآفرینی‌پرس: هزینه‌ای که در خصوص واگذاری غرفه در نمایشگاه امسال از ناشران دریافت شده، چگونه بود؟

دامون صلاحی: هزینه غرفه به نسبت بقیه هزینه‌ها معقول و مناسب بود.

کارآفرینی‌پرس: چند درصد از عنوان‌های چاپ شده توسط انتشارات شما در حوزه کارآفرینی است؟

دامون صلاحی: با توجه به این‌که تمامی حوزه های مدیریت، کارآفرینی، بازاریابی و کسب‌وکار به هم مرتبط هستند، می‌توانم بگویم که در تمامی این عناوین نیز اشاراتی به کارآفرینی شده است. به‌طور مثال چاپ عنوان‌هایی مانند کارآفرینی اندیشمند، کارآفرینی دیجیتال و … از محصولات ما بوده که موضوع کارآفرینی حدود 30 درصد از عنوان‌های چاپ شده ما را به خود اختصاص می‌دهد.

کارآفرینی‌پرس: با توجه به این‌که موضوع کارآفرینی چند سال هست که در کشور ما باب شده، استقبال مردم از کتاب‌های این حوزه چطور بود؟

دامون صلاحی: نمی‌توانم بگویم که استقبال زیاد بود و نمی‌توانم بگویم که کم بود، بلکه در این حوزه با استقبال به شکل میانه روبه‌رو بودیم.

کارآفرینی‌پرس: چند درصد از کتاب‌های چاپ شده توسط شما در حوزه کارآفرینی ترجمه بوده و چند درصد تالیف؟

دامون صلاحی: به‌نظر بنده در کشور ما افرادی که تئوریسین و خالق ایده جدیدی هستند یا در این امور شرکت نمی‌کنند یا به ندرت شرکت می‌کنند و این هم به این دلیل است که یا سواد کافی ندارند یا برای ایشان صرفه اقتصادی و زمانی وجود ندارد که بخواهند وقت خیلی زیادی را به تالیف و یا خلق یک اثر اختصاص دهند و مطلبی را به تولید برسانند، به همین دلیل درصد خیلی زیادی حتی بالای 90 درصد از کتاب‌های چاپ شده، ترجمه هستند.

کارآفرینی‌پرس: این روزها در مباحث کارآفرینی چه عناوین و موضوعاتی ترند شده و بیشتر مورد توجه مردم قرار دارد؟

دامون صلاحی: بیشترین چیزی که امروز مورد توجه مردم قرار گرفته و برای خود من هم جالب توجه بوده موضوع و بحث «هوش مصنوعی» و تاثر آن در کارآفرینی است. می‌دانید که امروز هوش مصنوعی در تمام دنیا مورد بحث قرار گرفته و در حوزه‌های مختلف مفید واقع شده، در عین حال می‌تواند خطرناک هم باشد، چون احتمال بیکار شدن اقشار زیادی از جوامع کاری وجود دارد و با توجه به این‌که به دنیای عظیمی از اطلاعات متصل است در خیلی از سازمان‌ها و شرکت‌ها دیگر به خیلی از سمت‌های شغلی احساس نیاز نمی‌شود.

کارآفرینی‌پرس: شما تالیف و چاپ کتاب‌های کارآفرینی را از چه سالی شروع کردید؟

دامون صلاحی: ما فعالیت‌مان را از سال 1395 آغاز کردیم و از همان سال هم چاپ کتاب‌های کارآفرینی انجام شد.

کارآفرینی‌پرس: پیشنهاد شما برای برگزاری هر چه بهتر اینگونه نمایشگاه‌های چیست؟

دامون صلاحی: بنده خیلی کوچک‌تر از آن هستم که بخواهم برای این مجموعه بزرگ پشنهادی ارائه کنم ولی چیزی که به ذهن بنده می‌رسد، این است که قبل و بعد از برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها بهتر است از شرکت‌کنندگان و ناشران نظرخواهی به‌عمل آید و مسئولان به‌صورت مستقیم با مردم و ناشران گفتگو کنند و نیازمندی‌ها  و دغدعه‌های ایشان را در برنامه‌های بعدی مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
رضا بازگیر
منبع
کارآفرینی پرس

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا