علت محبوبیت شرکت آمازون چیست؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

شرکت آمازون یکی از شناخته شده‌ترین برندهای تاریخ است. در گذر زمان، این برند به محبوب خانواده‌ها تبدیل شد زیرا همه چیز را سریع تحویل می‌دهد؛ از محصولات تازه گرفته تا دانلود فیلم‌ها بر روی تلفن هوشمندتان. اما آمازون چگونه شروع به کار کرد تا به چیزی تبدیل شود که امروز هست؟ تاریخچه آمازون چه درس‌های برای ما دارد؟

به گزارش کارآفرینی پرس، با نگاهی به آمار جستجوها به راحتی می‌توان دید که بسیاری از کاربران این سوال‌ها را دارند: سایت آمازون چیست؟ محصولات شرکت آمازون؟ اما چه چیزی باعث شده که این همه کنجکاوی نسبت به این شرکت بزرگ به وجود بیاید؟ بی‌شک مهمترین عامل، روند فعالیت این وبسایت خرده فروشی است که آن را به محبوبترین وبسایت خرید آنلاین تبدیل کرده. اما برای آنکه بدانیم علت محبوبیت آن چیست و شرکت آمازون چه شرکتی است، باید به تاریخچه شرکت آمازون نگاهی بیاندازیم.

تاریخچه آمازون

همه چیز از سال ۱۹۹۴ آغاز شد: جف بزوس و همسرش Amazon را به عنوان یک فروشگاه کتاب آنلاین راه اندازی کردند. آنها از شهرت سیاتل به عنوان یک مرکز فناوری استفاده کردند و بزوس ده هزار دلار سرمایه شخصی برای آن در نظر گرفت.

این نام به جنگل اشاره دارد

هنگامی که یک کاربر نام این شرکت را می‌شود، اولین سوال احتمالی که پیش می‌آید این است که سایت آمازون چیست؟ اگرچه Amazon نام اصلی نبود که با آن کار را آغاز کرند اما جف بزوس به دنبال آن رفت زیرا تصور می کرد شرکتش بزرگترین توزیع کننده آنلاین باشد؛ درست مانند آمازون که طولانی‌ترین رودخانه جهان است.

کار با کتاب آغاز شد

در ابتدا محصولات شرکت آمازون تنوع چندانی نداشتند و صرفا به کتاب محدود می‌شد زیرا دریافت، بسته بندی و ارسال کتاب آسان بود. بنابراین محصولی منطقی به نظر می رسید که بتوان با آن رقابت را آغاز کرد و فروش آن مقرون به صرفه و آسان بود.

عرضه به بورس طی دو سال

آمازون هنگام ورود به بورس اوراق بهادار ۳۰۰ میلیون دلار ارزش داشت. در همین زمان، آنها همچنین اعلام کردند که برای رقابت با Barnes & Noble، سرمایه گذاری قابل توجهی در فناوری و بازاریابی خواهند کرد.

گسترش کار با فروش فیزیکی موسیقی

دو سال بعد CD و DVD به محصولات شرکت آمازون اضافه شد کرد (پیش درآمدی برای Amazon Music  و Prime Video، که بخشی از امکانات مشتریان ویژه است). با این کار، پاسخ به سوال سایت Amazon چیست رفته رفته پیچده می‌شد.

فناوری خرید “با یک کلیک”

یکی از بزرگترین ویژگی‌های آمازون برای مصرف کنندگان، ایجاد تجربه خرید آسان‌تر و مستقیم‌تر برای آنهاست. آمازون یکی از اولین سایت‌هایی بود که خرید را ساده کرد و به خریداران این امکان را می‌داد تا بدون نیاز به انجام فرایندهای پیچیده، خرید خود را انجام بدهند. برای تکمیل خرید فقط یک کلیک سریع و تایید لازم بود.

راه اندازی بازار فروشندگان شخص ثالث

در سال ۱۹۹۹ آمازون به سایر فروشندگان اجازه داد تا از بستر آمازون برای فروش محصولات خود استفاده کنند. حالا دیگر محصولات شرکت آمازون به تنوع بالایی رسیده بود. امروزه بسیاری از شرکت‌ها از آمازون به عنوان فروشگاه آنلاین اصلی خود استفاده می‌کنند، اما در ابتدا کاربران در آمازون تنها می‌توانستند کتاب ها یا اشیا خاصی که در کتاب فروشی‌های معمولی پیدا نمی‌شد را در اینجا بیابند.

اضافه شدن بخش فروش لباس

در سال ۲۰۰۲ محصول مهم دیگری به این وبسایت اضافه شد: پوشاک. آنها این کار را با همکاری بزرگترین برندها آغاز کردند. پس از آن بود که فهرستی از کالاهای محبوب دیگر نیز به آمازون اضافه شد؛ لوازم آشپزخانه، اسباب بازی، وسایل الکترونیکی و…

آغاز به کار Prime

در سال ۲۰۰۵ Prime به کسب و کار بزوس افزوده شد که یکی از باارزش‌ترین دارایی‌ها برای کسب و کارها و مصرف کننده است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.مطالب مرتبط

آغاز فروش Kindle

Kindle اولین دستگاه کتاب الکترونیکی نبود، اما روش خواندن مردم را برای همیشه تغییر داد. این وسیله الکترونیکی به کاربران اجازه می‌داد بدون نیاز به خرید نسخه فیزیکی، کتاب، مجله و روزنامه بخوانند. کاربران همچنین می‌توانند یک کتابخانه کامل را به صورت دیجیتالی ذخیره کنند. برنامه Kindle اکنون می‌تواند تقریبا بر روی هر دستگاه هوشمند به صورت رایگان نصب شود تا خوانندگان بتوانند محتوای آن را در هر جایی بخوانند.

دستیار مجازی الکسا

پلتفرم اکو، در سال ۲۰۱۵ الکسا را به خانه‌ها آورد. اکنون کاربران می‌توانند الکسا را صدا کرده و سوال خود را بپرسند، آب و هوا را بررسی کنند، به موسیقی گوش بدهند و هزاران درخواست دیگر خود را مطرح کنند. همه اینها بدون نیاز به وصل شدن به یک دستگاه فیزیکی.

چه زمانی شرکت آمازون محبوب شد؟

اما این عوامل همه تاثیر یکسانی بر محبوبیت آمازون نداشته‌اند. می‌توان گفت سه نقطه عطف داشت که به شهرت و موفقیت آن کمک شایانی کرد:

خرید با یک کلیک

حتی کاربران گاه به گاه آمازون هم با کلید آن آشنا هستند و احتمالا همین دکمه است که باعث همان خریدهای وحشتناکی می‌شود که هیچگاه به آن نیاز نداشته‌اید. در سپتامبر سال ۱۹۹۹ بود که این روش خرید توسط آمازون رونمایی شد. روشی که در نگاه اول چندان به چشم نمی‌آمد اما دنیای خرید آنلاین را کاملا متحول کرد.

افزایش نرخ تبدیل مشتری به معنای کاهش تنش در طول تجربه خرید است. این دکمه ساده باعث کاهش تنش شده، ثانیه‌های مزاحمی که یک خریدار در محتوای سبد خرید خود تجدید نظر می‌کند را از بین می‌برد. شرکت‌های زیادی، از جمله Barnes & Noble تلاش کردند از این روش استفاده کنند اما به دلیل ثبت شدن این اختراع، کار به دادگاه کشیده شد. آنها مجبور شدند تا سال ۲۰۱۷ (زمانی که حق انحصاری ثبت به اتمام رسید) صبر کنند.

تولد آمازون پرایم

در فوریه سال ۲۰۰۵، بزوس اولین برنامه وفاداری مشتری خود را ارائه داد که آمازون پرایم نام گرفته بود. کاربر با پرداخت ۷۹ دلار به صورت سالانه (در آن زمان) این ویژگی را به دست می‌آورد که هر خرید خود را ظرف دو روز تحویل بگیرد. این یک رویداد انقلابی در بازار آنلاین بود و خرید را بسیار آسان‌تر می کرد. همین ویژگی به ظاهر ساده، آمازون را از رقبا متمایز کرده بود.

البته که بسیاری از سهامداران از این تصمیم راضی نبودند و تصور می‌کردند حجم بالای درخواست‌ها و احتمال شکست آمازون در ارائه تعهد خود، باعث شکست آنها بشود. اما بزوس ثابت کرد آنها اشتباه می‌کنند. در حقیقت همین آمازون پرایم باعث شده که آمازون امروز حاکم دنیای تجارت الکترونیک باشد.

بازگشت به فروش کتاب

رونمایی از کتابخوان الکترونیکی کیندل، یکی دیگر از نقاط عطف آمازون بود. کسب و کاری که با فروش کتاب آغاز شده بود، اکنون می‌خواست دنیای کتابخوانی را متحول کند. به لطف این دستگاه بود که در سال ۲۰۱۱، فروش کتاب‌های الکترونیک از کتاب‌های چاپی در سایت آمازون پیشی گرفت.

آمازون باعث شد تا جف بزوس بتواند بیل گیتس و درآمد او از مایکروسافت را پشت سر بگذارد. هرچند متارکه‌های این دو از همسرانشان، آنها را تقریبا از این فهرست خارج کرده. اما به هر حال بزوس نشان داد که تنها جابز و گیتس نیستند که می‌توانند از گاراژ خانه خود درآمد میلیاردی کسب کنند!

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
هفته نامه شنبه
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا