اعلام تعرفه صدور پروانه کار اتباع و سرمایه‌گذاران خارجی در سال 1402

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان از اعلام تعرفه صدور و تمدید پروانه کار (مشمولین ماده ۱۲۱ و ۱۲۲ قانون کار) و همچنین سرمایه‌گذاران خارجی در سال ۱۴۰2 خبر داد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، حامد آرامش، گفت: با ابلاغ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعرفه صدور پروانه کار اتباع خارجی و تجدید آن در سال جاری، هشت میلیون ریال تعیین شد، همچنین امسال تعرفه تمدید پروانه کار اتباع خارجی و یا تغییر آن، هفت میلیون ریال است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پروانه کار با رعایت مواد قانونی حداکثر برای مدت یک سال صادر یا تمدید می شود.

آرامش ادامه داد: در سال جاری همچنین تعرفه صدور پروانه کار برای اتباع خارجی سرمایه گذار برای دوره سه ساله، 7 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تعرفه تمدید پروانه کار برای سرمایه‌گذاران خارجی برای دوره سه ساله نیز در سال جاری، ۵ میلیون ریال تعیین شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان آرامش یادآور شد: اتباع بیگانه نمی توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و همچنین مطابق قوانین و آئین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کنند.

آرامش تصریح کرد: طبق ماده ۱۲۲ قانون کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند نسبت به صدور، تمدید و تجدید پروانه کار تبعه بیگانه‌ای که حداقل ده سال مداوم در ایران اقامت داشته باشد، یا تبعه بیگانه‌ای که دارای همسر ایرانی باشد و مهاجرین کشورهای بیگانه خصوصاً کشورهای اسلامی و پناهندگان سیاسی به شرط داشتن کارت معتبر مهاجرت و یا پناهندگی و پس ازموافقت کتبی وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه اقدام کند.

وی گفت: بر اساس بند ج ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت، هر کارفرمایی که از نیروی کار خارجی غیرمجاز استفاده و یا در مشاغلی به جز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند، به ۵ برابر حداقل دستمزد برای هر روز اشتغال جریمه می‌شود. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اظهار داشت: با توجه به مصوبه شورای عالی کار که حداقل دستمزد روزانه امسال را یک میلیون و 769 هزار و 428 ریال تعیین کرده است، مبلغ جریمه بابت هر روز اشتغال غیر مجاز اتباع خارجی به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه یعنی معادل 8 میلیون و 847 هزار و 140 ریال خواهد بود و این میزان جریمه در صورت تکرار تخلف، دو برابر خواهد شد.

آرامش با بیان اینکه سال گذشته بازرسان کار استان در قالب گشت مشترک، یک هزار و 890 مورد بازرسی مقابله با اشتغال غیر مجاز اتباع خارجی در سطح استان انجام دادند، افزود: این بازرسی ها منجر به شناسایی 834 نیروی کار خارجی غیرمجاز و معرفی 88 کارفرمای متخلف به مراجع قضایی شد.

وی تاکید کرد: تاکید کرد: شماره تلفن‌های 33224461 و 0216369 برای دریافت شکایات و گزارش‌های مردمی در خصوص اشتغال و بکارگیری نیروهای خارجی غیر مجاز در نظر گرفته شده است که هموطنان می توانند از این طریق یا مراجعه حضوری به اداره های تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، موارد را برای پیگیری به همکاران ما اطلاع دهند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
حامد آرامش
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا