کارت بازرگانی با مدت اعتبار پنج ساله برای صادرکنندگان ممتاز و ملی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:با اصلاح ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات کالا، صادرکنندگان ممتاز ملی و استانی می توانند کارت بازرگانی با مدت اعتبار پنج ساله داشته باشند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، نرگس باقری، چهارشنبه شب در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی افزود: با اصلاح این آیین‌نامه همچنین سن مجاز برای دریافت کارت بازرگانی کاهش یافته و امتیازهای ویژه‌ای برای صادرکنندگان شرکتهای دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که وزارت صنعت، معدن و تجارت اقداماتی را برای توسعه صادرات در دست انجام دارد گفت: برخی از این اقدامات به ثمر نشسته است که امیدواریم این روند ادامه یابد.

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان که از سوی آنان مطرح شده، ثبت سفارش برای واردات کالا از سوی صادرکنندگان است که تلاش وزارتخانه بر برطرف کردن این مشکل است و امید است با تمهیدات اندیشیده شده برای صادرکنندگانی که نیاز به ثبت سفارش واردات کالا دارند، تصمیمات جدیدی گرفته شود تا بتوان به توسعه صادرات مورد نظر در سال کنونی دست یافت.

باقری ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان را نیز جزء مشکلات اقتصادی کشور برشمرد و افزود: برای واردات کالا به کشور نیاز به ارز حاصل از صادرات داریم از این رو اگر سختگیریهای لازم از سوی بانک مرکزی انجام نگیرد ارز مورد نیاز برای واردات کالا به موقع تامین نمی شود و ممکن است مشکلاتی برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان به وجود آید.

وی یکی دیگر از مشکلات مطرح شده از سوی صادرکنندگان را عرضه ارز صادراتی در سامانه‌های بانکی ذکر و اضافه کرد: هم اکنون ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای واردات تعداد محدودی از کالاها اختصاص می‌یابد به این معنا که از هشت هزار ردیف کالایی مشمول قوانین صادرات و واردات در کشور، ۱۰۸ ردیف مشمول دریافت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی می شوند که شامل تعداد کمی از کالاها است.

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در تلاش هستیم ارزی که در سامانه نیما و تالار دوم این سامانه در اختیار واردکنندگان کالا قرار می گیرد، همان قیمت ارز در بازار آزاد را داشته باشد که با این روند نابرابری موجود بین نرخ ارز آزاد با نرخ ارز نیمایی برطرف خواهد شد.

باقری به مشکلات مربوط به ناوگان حمل و نقل کالاهای صادراتی و وارداتی اشاره کرد و افزود: سازمان توسعه تجارت با درک وضعیت کشور در حوزه تامین ناوگان حمل و نقل صادرات و واردات کالا، تلاشهایی انجام داده است و همچنین مصوباتی از سوی هیات وزیران مبنی بر واردات کِشنده ها، لوکوموتیو و واگن مشروط بر حمایت از ساخت داخل، وجود دارد که می‌توان آن را عملیاتی کرد.

وی به مشکلات مربوط به صادرات محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و ادامه داد: صدور بخشنامه ها و دستورالعملهای وزارت جهاد کشاورزی که با هدف تنظیم بازار انجام می گیرد گاه مشکلاتی برای صادرکنندگان این محصولات به وجود می‌آورد که امیدواریم با تدابیر انجام گرفته از سوی سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت بتوان مشکلات این بخش را به حداقل رساند.

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین از انجام اصلاحاتی بر روی کارتهای بازرگانی صادرکنندگان در کشور خبر داد و گفت: تلاش مسوولان در این بخش ایجاد ثبات در بخش صادرات کالا در کشور است.

به گزارش ایرنا، در پایان این آیین ۵۵ صادرکننده نمونه استانی و ملی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ معرفی و تجلیل شدند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا