چگونگی دسته‌بندی کالاها و خدمات دانش‌بنیان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در آخرین طبقه‌بندی فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان، 9 حوزه فناوری وجود دارد که حوزه برق و الکترونیک بیشترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، دسته‌بندی کالاها و خدمات دانش‌بنیان برای اولین بار در سال 1392 ارائه شد و در طول دهه اخیر چندین بار مورد بازبینی و به‌روزرسانی قرار گرفته است. در ابتدای شکل‌گیری زیست‌بوم دانش‌بنیان در کشور، این کالاها بر اساس کاربرد دسته‌بندی می‌شد، اما با توجه به کاربردهای مختلف کالاها و خدمات و ابهامات دیگر، این دسته‌بندی‌ها مورد بازبینی‌های اساسی قرار گرفت.

در حال حاضر با توجه به نیازهای متفاوت کشور و گسترش فناوری‌های مختلف، طبقه‌بندی نهایی این کالاها و خدمات با نظر نخبگان و خبرگان صنعتی و علمی کشور انجام گردیده و مطابق با آخرین بازبینی، 9 حوزه فناوری برای طبقه‌بندی این کالاها و خدمات انتخاب شده است.

مطابق با آخرین فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان کشور، شرکت‌های فناور پس از ارزیابی و دریافت گواهینامه دانش‌بنیانی با توجه به معیارها و شاخص‌های فنی محصول و خدمت خود، در یکی از حوزه‌های مختلف فناوری طبقه‌بندی می‌شوند.

تاکنون بیش از 8200 شرکت به عنوان دانش‌بنیان و در انواع مختلف نوپا و تولیدی ثبت شده‌اند. حوزه‌های مختلف فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان و تعداد آن‌ها در نمودار زیر قابل مشاهده است.

با توجه به تعداد شرکت‌های دانش‎‌بنیان در حوزه‌های مختلف می‌توان مشاهده کرد که رسوخ فناوری در حوزه برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم‌های خودکار، حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای و حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته بیش از حوزه‌های دیگر بوده است.

گفتنی است در جدیدترین طبقه‌بندی محصولات و خدمات دانش‌بنیان، دسته صنایع فرهنگی، صنایع خلاق و علوم انسانی و اجتماعی به تازگی به فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان اضافه شده و تعداد کم دانش‌بنیان‌های این حوزه، حاکی از این تازگی است.

از طرفی ورود فناوری در حوزه‌های مهمی چون کشاورزی و صنایع غذایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به مسئله امنیت غذایی و لزوم کاهش واردات مواد غذایی که رتبه اول را در حجم واردات به خود اختصاص می‌‎دهد، لازم است تا ورود فناوری به این حوزه و آسیب‌شناسی آن مورد توجه مسئولین و فعالین حوزه قرار گیرد و اقدامات تسهیل‌گرانه برای ورود فناوری به زمینه کشاورزی انجام شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا