معرفی روش‌های تحلیل و بررسی اینستاگرام

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به معیار سنجش میزان تعامل مخاطبین با محتواهای تولید شده در یک پیج اینستاگرام نرخ تعامل یا engagement می‌گویند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از میزبان‌فا، چنانچه مایلید بدانید نرخ تعامل یا اینگیجمنت اینستاگرام چیست و محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام چگونه انجام می شود با ما همراه باشید.

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که چطور یک پیج را ارزیابی می کنند؟ آیا می دانید مهم‌ترین گزینه برای آنالیز یک پیج اینستاگرامی محاسبه نرخ تعامل یا همان اینگیجمت آن است؟ حتما می پرسید اینگیجمت چیست؟ به منظور آنالیز اینستاگرام دیگران اینگیجمنت یا نرخ مشارکت یک پیج میزان موفقیت آن پیج را از طریق میزان تعامل مخاطبین با محتوای آن پیج در تولید محتوای اصولی و با کیفیت نشان می دهد. این نرخ بسته به تعداد لایک، کامنت، اشتراک گذاری و… نسبت به تعداد فالوورها برای هر پیج متفاوت خواهد بود. در واقع engagement rate اینستاگرام در رتبه‌بندی یک پیج در اینستاگرام بسیار حائز اهمیت است.


بیشتر بخوانید:


engagement در اینستاگرام چیست؟

engagement در اینستاگرام یک معیار سنجش در رسانه های اجتماعی است که به یک استاندارد جهانی تبدیل شده. در واقع اینگیجمنت یا همان نرخ تعامل کمک می کند تا میزان اثربخشی پست های خود را در رسانه های اجتماعی نظیر اینستاگرام اندازه گیری کنید و بفهمید چقدر مردم با مطالب و پست های شما ارتباط برقرار کرده اند و درگیر آنها شده اند.

آنالیز فالوور های فیک اینستاگرام

تعداد فالوور بالا در اینستاگرام معیار مناسبی برای سنجش یک پیج در اینستاگرام نیست و از آنجا که اکثر پیج ها از روش های نادرست اقدام به افزایش فالوور می کنند این تعداد نمی تواند واقعی باشد. اما اینگیجمنت یا همان نرخ تعامل اینستاگرام می تواند معیار مناسبی برای تجزیه و تحلیل و سنجش فیک و یا واقعی بودن یک پیج در اینستاگرام به شمار رود.

پیج هایی که اینگیجمنت ریت بالایی دارند بیشتر در Explore اینستاگرام دیده می شوند و این از مزایای اینگیجمنت اینستاگرام محسوب می شود. علاوه بر این پست پیج هایی که کاربران تعامل بیشتری با آنها دارند در الگوریتم جدید اینستاگرام زودتر از بقیه پیج ها قرار می گیرند.

نحوه محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

یکی از مهم ترین فاکتورهای سنجش یک پیج در اینستاگرام نرخ تعامل یا همان اینگیجمنت ریت اینستاگرام است. اینگیجمنت اینستاگرام، میزان مشارکت یا همان نرخ تعامل مردم در یک پست منتشر شده در اینستاگرام نسبت به کل تعداد فالوورهای یک پیج را نشان می دهد. برای محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام دو راه ساده وجود دارد.

  • روش اول محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام با فرمول هایی است که برای این منظور استفاده می شوند.
  • روش دوم استفاده از ابزارها و سایت هایی است که با وارد کردن نام کاربری یک اکانت نرخ تعامل آن را به صورت خودکار محاسبه می کنند. این روش به منظور آنالیز اینستاگرام دیگران کاربردی است.

نکته: در فرمول های معرفی شده قائده و قانون خاصی وجود ندارد. شما می توانید با توجه به هدف خود یکی از فرمول ها را برای محاسبه دقیق تر اینگیجمنت اینستاگرام انتخاب کنید.

1. فرمول محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

از طریق فرمول های زیر می توانید به صورت دستی نرخ تعامل یک یا چند پست را در اینستاگرام محاسبه کنید.

  • فرمول شماره 1: 100 *( تعداد فالوور/(تعداد لایک+ تعداد کامنت))= درصد مشارکت (engagment rate)
  • فرمول شماره 2: 100 * (Impressions/(تعداد لایک+ تعداد کامنت))= درصد مشارکت (engagment rate)
  • فرمول شماره 3: 100 * (Impressions/(تعداد لایک+ تعداد کامنت+ تعداد ذخیره))= درصد مشارکت (engagment rate)

نکته: توجه داشته باشید این روش مناسب زمانی است که می خواهید نرخ تعامل یک یا چند پست خاص را محاسبه کنید.

2. ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام

سایت های مختلف زیادی امکان محاسبه اینگیجمنت ریت اینستاگرام را برای کاربران فراهم می کنند. influencerfree phlanx و Triberr از جمله سایت های محاسبه اینگیجمت پیج های اینستاگرام هستند. کافیست نام کاربری پیج مورد نظر را وارد نمایید به صورت خودکار میزان نرخ تعامل پیج را محاسبه می کنند.

نکته: این روش مناسب زمانی است که بخواهید نرخ تعامل کل پیج را محاسبه کنید.

  • در سایت phlanx در هر 24 ساعت حداکثر 3 بار می توانید میزان اینگیجمنت پیج را به صورت رایگان محاسبه کنید و برای تعداد بیشتر نیاز به خرید اشتراک خواهید داشت.

socialblade یکی دیگر از وب سایت های محاسبات اینگیجمنت اینستاگرام است که اطلاعات کامل تری از پیج مورد نظر را در اختیار شما قرار می دهد.

  • در سایت Triberr محدودیتی برای محاسبه نرخ تعامل وجود ندارد. اما برای استفاده از آن لازم است در سایت عضو شوید.

نکته: توجه داشته باشید ممکن است نرخ تعامل یک پیج در سایت های مختلف اختلافی جزئی داشته باشد. دلیل آن این است که هر سایت بر اساس فرمولی که برای آن تعریف شده این محاسبات را انجام می دهد.

درباره نرخ تعامل (engagement rate) اینستاگرام بیشتر بدانید:

  • اینگیجمنت اینستاگرام چیست؟
    نسبت تعامل مخاطبین در یک پست به تعداد فالوورهای آن پیج را نرخ تعامل یا همان اینگیجمنت اینستاگرام می گویند. در واقع نرخ تعامل معیاری است که در آنالیز میزان اثربخشی کمپین ها و برندهای تجاری استفاده می شود.
  • حال می خواهیم بدانیم چه مواردی در تعیین اینگیجمنت ریت اینستاگرام موثر هستند؟
    تعداد فالوور، تعداد لایک، تعداد نظرات ، تعداد ویو یک پست و میزان به اشتراک گذاشته شدن از شاخص هایی هستند که می توانند تعیین کننده نرخ تعامل یک پیج در اینستاگرام باشند.
  • چرا engagement در اینستاگرام مهم است؟
    Engagement یا همان نرخ تعامل در تحلیل رسانه های اجتماعی نظیر اینستاگرام بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و یک معیار مهم برای ارزیابی پیج های مختلف بشمار می رود. معمولا مجموعه های مختلفی که قصد تبلیغات برند خود را دارند به دنبال پیج هایی می گردند که فالوورهای واقعی داشته باشند.نرخ تعامل بالا نشان دهنده کیفیت بالای محتوای تولید شده در یک پیج است که مخاطبین زیادی را جذب خود کرده. روش دیگر برای تشخیص فیک یا واقعی بودن یک پیج نرخ تعامل آن است که هر چقدر میزان آن بالا باشد نشان می دهد پیج موردنظر فیک نیست.
  • نرخ تعامل خوب در اینستاگرام چقدر است؟
    بین 1 تا 3 درصد. به طور خلاصه طبق استاندارد جهانی میزان نرخ تعامل بین 1 تا 3 درصد خوب است.
  • مزایای محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام چیست؟
    -تشخیص فیک و یا واقعی بودن فالوورهای یک پیج
    -تحلیل میزان رشد و تعامل پیج اینستاگرام
  • شاخص های تاثیرگذار در نرخ تعامل اینستاگرام کدامند؟
    تعداد ویو، تعداد لایک، تعداد کامنت، میزان به اشتراک گذاری پست، تعداد ذخیره پست و…
  • بالا بودن نرخ تعامل یک پیج نشان دهنده چیست؟
    هر چه میزان نرخ تعامل اینستاگرام بیشتر باشد نشان دهنده میزان موفقیت یک پیج در تولید محتوای با کیفیت و تاثیرگذارتر بودن آن پیج خواهد بود.
  • بهترین نرخ تعامل برای یک اکانت در اینستاگرام چقدر است؟
    نرخ تعامل در رسانه اجتماعی اینستاگرام بین 0 تا 10 درصد است. نرخ تعامل %1 را نرخ تعامل قابل قبولی می دانند و نرخ تعامل بالای %1 بهترین نرخ تعامل بشمار می رود.

در الگوریتم جدید اینستاگرام به طور کلی پست ها به 10 درصد از مخاطبین نمایش داده می شود اما اگر محتوای شما آنقدر جذاب و با کیفیت باشد که مخاطبین شما را درگیر کند اینستاگرام این موضوع را تشخیص داده و پست های شما را بیشتر در معرض دید این دسته از مخاطبین قرار می دهد. این موضوع شانس قرار گرفتن پست های شما در Explore اینستاگرام را افزایش می دهد. این اتفاق در نهایت منجر به افزایش فالوور در اینستاگرام می گردد. اما میزان درصد نرخ مشارکت مردم در تعامل با پست های یک پیج حائز اهمیت است.اینگیجمنت بالا برای یک پیج امتیاز مثبت برای آن محسوب می شود و باعث افزایش اعتبار آن پیج خواهد شد. علاوه بر این هر چه میزان مشارکت کاربران در یک پیج بیشتر باشد نشان می دهد آن پیج نسبت به دیگر پیج ها تاثیرگذارتر است. بنابراین معمولا برندهایی که دارای نرخ تعامل بالا هستند از مشتریان وفادارتر و در نتیجه فروش بیشتر بهره مند می گردند. نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که هزینه تبلیغات در یک پیج به میزان درصد مشارکت آن پیج بستگی دارد. هر چه اینگیجمنت یک پیج بیشتر باشد هزینه تبلیغات در آن بیشتر خواهد بود.

همانطور که مطالعه کردید در این مطلب با اینگیجمنت اینستاگرام آشنا شدیم و فهمیدیم نرخ تعامل در اینستاگرام چیست و اینگیجمنت در اینستاگرام چگونه محاسبه می شود. میزان تعامل به سطح محتوای تولید شده یک پیج و تعامل با مخاطبین خود اشاره دارد. سایت های زیادی امکان محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام را برای پیج های مختلف فراهم آورده اند. شما چگونه نرخ تعامل پیج اینستاگرام خود را محاسبه می کنید؟

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
میزبان فا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا