ضرورت گسترش یکپارچه سازی در بسیاری از کسب و کارهای نوین

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدرس دانشگاە و دکتری مدیریت بازاریابی گفت: دیدگاه پلتفرم مبتنی بر یکپارچه سازی است و بسیاری از فرآیندهایی که ما در روند کسب و کارها شاهد آن هستیم، مبتنی بر پلتفرم یا سامانه هستند.

به گزارش کارآفرینی پرس، مهدی الله دادی در وبیناری تحت عنوان کلاس نارنجی با موضوع نوآوری‌های دیجیتال که با همت واحد فرهنگی جهاد دانشگاهی استان کردستان برگزا شد اظهار کرد: بحث نوآوری زمانی پیش آمد کە انسان بە مسائل مختلف فکر کرد و مهم‌ترین کاری کە انسان در یک دورە از زندگیش انجام دادە برخورد با مسئلە و برخورد با چالش است زیرا زمانی کە انسان‌ها با مسائلی یا با مشکلی روبەرو می‌شوند، شروع بە تفکر می‌کنند و زمانی کە فکر می‌کنند سعیشان بر این است کە ایدەای بە ذهنشون برسد و این ایدە را تبدیل بە خلاقیت می‌کنند.

اللە دادی بیان کرد: و این خلاقیت کە در قالب یک محصول یا خدمت کە در گذشتە در کسب‌وکار ارائە نشدە، ارائە می‌دهند کە بە این امر نوآوری گفتە می‌شود؛ در واقع نوآوری یک ایدە جدید است و یک سری افکار خلاق است کە بە شیوەهای جدیدی ارائە می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین چیزی کە وجود دارد این است کە نوآوری با ایدە‌پردازی اتفاق می‌افتد این در حالی است کە اختراع کردن ناشی از پدیدآوردن محصول جدید است، در نتیجە درمی‌یابیم کە نوآوری با اختراع متفاوت است؛ در واقع نوآوری بە معنی معرفی محصول تازە است و اختراع بە معنی پدید آوردن یک محصول جدید است.

اللە‌دادی بیان کرد: بسیاری از کارآفرینان بە دنبال خلق محصول جدید هستند و در این راستا بە شناسایی و تفحص دربارە نیازهای روز بازار و جامعە می‌پردازند، جست و جو در بازار و شناسایی مشکل و ارائە راە‌حل می‌تواند بە این مهم کمک کند کە در بازار چە اتفاقی صورت می‌گیرد و بە چە چیزی احتیاج دارد و این یکی از مباحثی است کە بازاریابی با شناخت تقاضا، خواستە، نیاز و شناخت مسئلە است و امروزە یکی از مشکلات موجود در خلق یک محصول عدم شناخت مسئلە است.

وی ادامە داد: در بازاریابی چهار محور وجود دارد کە باید بە آن توجە شود، کە یکی از آن محورها خود بازار است، زیرا گفتە می‌شود بازار بە مثابە موجود زندەای است کە خود تصمیم می‌گیرد کە چە اتفاقی بیفتد.

اللە دادی عنوان کرد: محور بعدی بحث کارآفرینی است، کە آیا این کارآفرینی مبتنی بر بازار اتفاق می‌افتد یا خیر؟

وی تصریح کرد: بعد از کارآفرینی بحث دیگری کە پیش می‌آید مشتری مداری است یعنی آیا محصول جدید مشتری دارد؟ آیا خواستە‌ها، نیازها و توقعات مشتری را برآوردە می‌کند یا خیر؟ و این مسئلەای است کە بعدها محصول را دستخوش تغییراتی می‌کند و اینجاست کە نوآوری بە وجود می‌آید.

اللە دادی اضافە کرد: ما در دنیای اقتصاد پنج نسل را داریم، که یکی نسل قدیم و نسل اول کسب و کارها است که نسل بازاریابی و فروش، مشتری مداری بود، برندسازی و مسئولیت اجتماعی بود  و بعدها نسل توجه به مسائل اجتماعی و اخلاقی و محیط به وجود آمد، نسل چهارم نسل انقلاب صنعتی بود و بر این باور بود که فناوری‌ها باید در اختیار بشر قرار گیرند.

وی افزود: ما یک سری دگردیسی‌های دیجیتال داریم که مدام در حال تغییر و تحول است و برخی از آن‌ها با شکست روبه‌رو می‌شوند و برخی از آن‌ها دچار قوت می‌شوند.

الله دادی گفت: با توجه به وجود محدودیت در کسب و کارها، اگر کارآفرین از این محدودیت درست استفاده و به آن توجه کند می‌تواند محدودیت را به فرصت تبدیل کند.

وی در خصوص اصول بنیادی در نوآوری دیجیتال اظهار کرد: نوآوری‌های دیجیتال پلتفرم‌های مختلفی را به وجود آورده است، یعنی یک سایت و اپلیکیشنی دارند و یک بستر نرم‌افزاری دارند، پس یک نگاه پلتفرمی دارد و می‌توان گفت توسط نسل‌های وب این پلتفرم‌ها پیاده سازی می‌شوند

الله دادی اضافه کرد: مفهوم نوآوری دیجیتال از طریق اطلاعات پلتفرم‌های مشارکتی به وجود آمده است و می‌توان گفت نوآوری دیجیتال مبتنی بر پلتفرم و ارتباطات اجتماعی و داده‌ها است.

وی عنوان کرد: کسانی که فناوری و نوآوری را تدریس می‌کنند، کسانی هستند که بایستی ظهور و افول صعود نوآوری را ببینند.

الله دادی در خصوص نگاه پلتفرمی ادامه داد: دیدگاه پلتفرم مبتنی بر یکپارچه سازی است و نگاه پلتفرمی این است که بسیاری از فرآیندها که ما در روند کسب و کارها شاهد آن هستیم، مبتنی بر پلتفرم شده‌اند.

وی در خصوص اینترنت اشیا اظهار کرد: امروزه بسیاری از کسب و کارها به سمت اینترنت اشیاء حرکت کرده‌اند و هر آنچه که در اطرافمان می‌بینیم همچون تلفن و … همه به نحوی اینترنت اشیاء محسوب می‌شوند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا