درباره هزینه ثبت برند درسال ۱۴۰۰

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

هزینه ثبت برند به مواردمختلفی چون طبقه‌بندی‌هاو حقیقی و حقوقی بودن متقاضی بستگی دارد در این متن در مورد هزینه تمدید، انتقال، ثبت برند، و … توضیح می‌دهیم.

به گزارش کارآفرینی پرس، ثبت برند یکی از بخش‌های ضروری و لازم در زمان شروع یک کسب‌وکار جدید است که بخش‌ها و قوانین گوناگونی دارد. یکی از مهم‌ترین سوالات موجود در رابطه با فرایند ثبت برند، میزان هزینه‌های آن است. هزینه ثبت برند بر اساس موارد مختلفی محاسبه می‌شود و نمی‌توان یک قیمت ثابت و دقیق را به‌ازای ثبت برند اعلام کرد. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی دقیق تمام جنبه‌های مؤثر بر هزینه ثبت علامت تجاری بپردازیم و تمام موارد مهم آن را با هم مرور کنیم. اگر قصد ثبت برند دارید، تا آخر این مطلب با ما بمانید.

هزینه ثبت اظهارنامه برند در سامانه

ثبت اظهارنامه برند در سامانه، یکی از بخش‌های آغازین این فرایند است، هرچند پیش از این مرحله باید مدارک لازم را جمع‌آوری کرده و با توجه به قوانین و مقررات انتخاب نام برند، یک نام مناسب نیز انتخاب کرده باشید.

در این بخش باید نام‌نویسی اولیه را انجام داده، از سایت یک برگه اخذ کنید و با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی، هویت خود را تایید کنید. سپس با اخذ گواهی امضا برای تایید حساب و بارگذاری آن در سایت، نام کاربری و رمز عبور را دریافت نمایید. پس از انجام این فرایند و تایید حساب کاربری، باید به بخش ثبت اظهارنامه برند مراجعه کنید و برخی مدارک لازم (کپی کارت ملی، کپی شناسنامه، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی و سایر مدارک مورد نیاز ذکر شده در سایت) را در سیستم ثبت کنید.

در این بخش با ثبت اظهارنامه در سایت، یکی از مهم‌ترین مراحل ثبت برند را انجام خواهید داد. پس از ثبت، اظهارنامه شما توسط سه کارشناس بررسی می‌شود و در صورت صحیح‌بودن تمام پروسه و تاییدشدن اظهارنامه شما توسط کارشناسان، پیامک تایید به شما ارسال خواهد شد.

هزینه ثبت اظهارنامه را باید در این بخش پرداخت کنید و تنها پس از پرداخت این مبلغ، روند بررسی پرونده شما آغاز می‌شود. در سال ۱۴۰۰ هزینه ثبت اظهارنامه برای فرد حقیقی معادل ۲۴ هزار تومان و برای شخص حقوقی معادل ۴۸ هزار تومان است.

هزینه ثبت علامت تجاری با توجه به طبقه‌بندی‌های مختلف تغییر خواهد کرد و به همین خاطر پیش از ثبت برند باید اطلاعات کامل و دقیقی از انواع طبقه‌بندی‌ها داشته باشید.

به‌صورت خلاصه باید بگوییم هر کسب‌وکاری یا کالا و محصول به مشتریان ارائه می‌دهد و یا انواع خدمات مختلف را در اختیار مشتریان می‌گذارد. طبقه‌های یک الی ۳۴ به انواع کالاها و محصولات اختصاص داده شده و طبقه‌های ۳۵ الی ۴۵ مربوط به خدمات مختلف است.

در برخی مواقع ممکن است یک کسب‌وکار چندین محصول را به‌صورت هم‌زمان ارائه دهد و یا محصولات و خدمات مختلفی را در اختیار مشتریان بگذارد؛ در پروسه ثبت برند باید تمام این موارد را بررسی کرده و با توجه به تمام جزئیات مشخص‌شده، طبقه‌بندی برند خود را معین کنید.

به‌صورت کلی هزینه ثبت علامت تجاری را با توجه به طبقه‌بندی‌های موجود، به این شکل دسته‌بندی می‌کنند:

۱. هزینه ثبت برند به‌ازای یک طبقه

به‌صورت عادی برند شما حداقل در یک طبقه حضور دارد و به همین خاطر حداقل هزینه برای ثبت برند در این بخش تعیین می‌شود. برای ثبت برند به‌ازای یک طبقه، برای شخص حقیقی باید هزینه‌ای معادل ۲۴ هزار تومان بپردازید و اگر تقاضای شما برای ثبت برند برای یک شخص حقوقی است، هزینه آن معادل ۴۸ هزار تومان خواهد بود.

۲. هزینه ثبت برند به ازای هر طبقه اضافه

ممکن است علاوه بر بخش پیش، کسب‌وکار شما در سایر طبقه‌بندی‌ها نیز فعالیت داشته باشد؛ در این صورت باید هزینه هر طبقه اضافه‌شده را بر طبق جدول اعلام‌شده پرداخت کنید. به‌صورت کلی اگر یک شخص حقیقی تقاضای ثبت برند را داشته باشد، برای هر طبقه اضافی باید هزینه‌ای معادل ۲۰ هزار تومان بپردازد و در صورتی که متقاضی یک شخص حقوقی باشد، باید هزینه‌ای معادل ۴۰ هزار تومان به‌ازای هر طبقه اضافه پرداخت کند.

هزینه آگهی تقاضای ثبت برند (روزنامه اول)

پس از بررسی برند توسط ۳ کارشناس و در صورتی که ثبت برند تایید شد، باید هزینه آگهی تقاضای ثبت برند را بپردازید. در واقع در پروسه ثبت برند باید در ۲ نوبت آگهی روزنامه را چاپ کنید و هر نوبت هزینه مجزایی برای آن بپردازید.

هزینه این بخش حداقل ۲۳۰ هزار تومان بوده و احتمالا بیشتر نیز خواهد شد. دلیل متغیر بودن قیمت، نوع برند، رنگی‌ یا سیاه و سفید بودن لوگو، میزان خطوط به کار رفته، تعداد طبقه‌های برند و… است و همه این نکات جزو مواردی هستند که بر قیمت نهایی تقاضای ثبت برند در روزنامه تاثیر می‌گذارند.

هزینه حق‌الثبت برند

پس از چاپ آگهی در روزنامه، باید حداقل یک ماه صبر کنید و در صورت عدم وجود اعتراض و شکایت نسبت به برندتان، فرایند ثبت برند خود را ادامه دهید. بخش بعدی ثبت برند، پرداخت هزینه حق‌الثبت برند در سایت است. در این بخش نیز به‌ازای هر طبقه مبلغ خاصی اخذ خواهند کرد و البته نسبت به اینکه متقاضی حقیقی یا حقوقی باشد، هزینه‌ها تفاوت دارند. هزینه حق‌الثبت به ۲ دسته کلی تقسیم شده است:

۱. به ازای یک طبقه

هزینه حق‌الثبت برند به‌ازای یک طبقه برای یک متقاضی حقیقی معادل ۱۲۰ هزار تومان است و اگر این متقاضی یک شخص حقوقی باشد، باید مبلغی معادل ۲۴۰ هزار تومان بپردازد.

۲. به ازای هر طبقه اضافه

علاوه بر پرداخت هزینه اولیه که به‌ازای یک طبقه است، یک فرد حقیقی به‌ازای هر طبقه اضافه باید مبلغ ۱۰ هزارتومان و یک شخص حقوقی باید مبلغی معادل ۲۰ هزارتومان بپردازد.

بنابراین اگر یک برند علاوه بر طبقه اولیه، سه طبقه اضافه نیز داشته باشد، هزینه حق‌الثبت برای یک فرد حقیقی هزینه‌ای معادل ۱۵۰ هزارتومان و برای یک شخص حقوقی معادل ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

هزینه آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی

در پروسه ثبت برند، آخرین هزینه پرداختی متعلق به آگهی دوم برای چاپ در روزنامه است. در این حالت همانند چاپ آگهی نوبت قبل، باید هزینه مربوطه را بپردازید که این هزینه با توجه به برند و نوع لوگوی شما متغیر خواهد بود. هزینه ثبت آگهی نیز همانند دفعه پیشین حداقل ۲۳۰ هزار تومان است.

دو نکته مهم در این بخش وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

نکته‌ی اول این‌که چنانچه قصد ثبت برند مادرید (خارجی) را داشته باشید و در واقع بخواهید برند خود را به‌صورت بین‌المللی نیز ثبت کنید، باید معادل ارزی هزینه ثبت را بر اساس نرخ رسمی و اعلام‌شده، پرداخت نمایید. 

نکته‌ی بعدی این است که برخی از متقاضیان برای ثبت برند خود از خدمات وکلای مختلف بهره می‌برند که در این صورت باید حق‌التمبر وکیل، معادل ۲۰۰ هزار تومان برای تشکیل پرونده فیزیکی و سایر موارد مشابه را بپردازید. 

هزینه ثبت لوگو

برخی افراد تصور می‌کنند هزینه ثبت لوگو با هزینه ثبت یک علامت تجاری نوشتاری تفاوت زیادی دارد و به همین خاطر به ثبت یک برند نوشتاری، بسنده می‌کنند. در این بخش باید به شما بگوییم که این تصور کاملا اشتباه است و این تفاوت فاحش در هزینه‌ها، تنها زمانی ایجاد می‌شود که بخواهیم لوگو را به‌صورت رنگی و برند را به‌صورت سیاه و سفید چاپ کنیم، در غیر این صورت هزینه حدودی هر دو تقریبا مشابه بوده و تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.

هزینه تمدید برند

یکی دیگر از هزینه‌های مرتبط با فرایند ثبت و نگهداری برند، هزینه تمدید آن است. هر برند ۱۰ سال اعتبار دارد و تنها در صورتی برندتان دوباره به شما تعلق خواهد گرفت که آن برند را تمدید کنید. برای انجام این کار، ۶ ماه پیش از اتمام دوره اعتبار برند، متقاضی (یا وکلای متقاضیان) باید درخواست تمدید برند را ارائه دهند. هزینه انجام این کار معادل هزینه حق ثبت علامت است.

البته در صورت اتمام دوره ۱۰ ساله، مالکیت برند به‌سرعت از فرد اخذ نمی‌شود، بلکه یک بازه زمانی چند ماهه نیز در اختیار فرد حقیقی یا حقوقی قرار خواهد گرفت و تنها در صورت اتمام آن دوره، مالکیت برند از دست مالکین خارج می‌شود. البته توجه داشته باشید تاخیر در تمدید دوره برند، شامل خسارت خواهد شد که باید جریمه آن را نیز همراه با هزینه تمدید برند بپردازید.

هزینه انتقال برند در سامانه مالکیت معنوی

همان‌گونه که می‌دانید، برند یکی از سرمایه‌های مهم هر کسب‌وکار است و عینا مشابه سایر اموال مهم به‌شمار می‌آید و به دلیل همین ماهیت مالی، می‌توان برند را هم‌چون سایر اموال به سایرین منتقل کرد. برای انجام این کار پروسه‌های خاصی در نظر گرفته شده و افراد برای انتقال برند، باید پروسه انجام این کار را به‌صورت دقیق و کامل انجام دهند تا آثار و پیامدهای آن کنترل شود. مرجع انجام این نقل و انتقال، اداره مالکیت معنوی است.

برای انجام این کار، اداره مالکیت معنوی شرایط انتقال برند را از جنبه‌های گوناگون بررسی کرده و در صورت داشتن چند شرط مهم مثل اطمینان از ثبت برند، اعتبارداشتن برند در هنگام نقل و انتقال و در نهایت انتقال برند در همان طبقه، این فرایند را برای متقاضیان اجرا خواهد کرد.

هزینه‌های انتقال برند در چند دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • هزینه استعلام برای بهره‌برداری و یا انتقال: در این حالت اگر فرد متقاضی حقیقی باشد، هزینه انجام این کار معادل  ۱۰ هزار تومان خواهد بود و برای یک متقاضی حقوقی، هزینه‌ای معادل ۲۰ هزار تومان باید پرداخت شود؛
  • هزینه حق‌الثبت انتقال قراردادی برای کالا و خدمات: هزینه مورد نیاز برای یک شخص حقیقی در این حالت ۱۰ هزار تومان و برای یک شخص حقوقی معادل ۲۰ هزار تومان است؛
  • هزینه حق‌الثبت انتقال قراردادی برای هر طبقه اضافه: در این بخش نیز متقاضی حقیقی باید ۵ هزار تومان پرداخت کند و یک متقاضی حقوقی باید برای هر طبقه اضافه مبلغی معادل ۱۰ هزار تومان بپردازد.

جمع‌بندی نهایی

هزینه چاپ و انتشار آگهی مهم‌ترین و بیشترین میزان هزینه ثبت برند تجاری است. در سایر موارد هزینه مختصری از افراد (حقیقی یا حقوقی) اخذ شده و فرایند ثبت برند با کمک آن انجام می‌شود. توجه کنید که پیش از شروع این پروسه، به‌دقت برند خود را انتخاب کرده، قوانین مرتبط با انتخاب اسامی را مطالعه کرده و استعلام بگیرید؛ اگر هر کدام از این بخش‌ها با اشکال مواجه شود، پروسه ثبت کمی بیش‌تر طول کشیده و البته هزینه آن بخش را باید دوباره پرداخت کنید.

استفاده از سامانه‌های آنلاین برای استعلام نام و سایر موارد مشخص، یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای اجرای درست و دقیق مراحل ثبت برند است که می‌توانید از آن بهره ببرید. البته فراموش نکنید که طبقه‌های مختلف فعالیت برند خود را نیز مشخص کنید، زیرا افزودن هر طبقه به پرداخت هزینه بیشتر نیاز خواهد داشت و بی‌شک فعالیت در طبقات اضافه بدون تعیین آن‌ها از ابتدای کار، تخلف است و شامل جریمه‌های مختلفی می‌شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
کاربوم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا