رصد فارغ‌التحصیلان در بحث اشتغال‌زایی/ مقاله‌نویسی پاسخ‌گوی نیازهای جامعه نیست

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با بیان اینکه باید بر روی ارتباط مؤثر با صنعت تمرکز کرد، گفت: مقاله‌نویسی پاسخ‌گوی نیازهای جامعه نیست.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، امروزه کارآفرینی و مهارت‌آموزی در توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی دارد. فرصت‌های محدود شغلی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی معضلی برای بسیاری از کشورها ازجمله ایران است. در این راستا با توسعه کارآفرینی در دانشگاه‌ها می‌توان با این مشکل مقابله کرد. این رویکرد آموزشی اشتغال‌زایی، درآمدزایی، ارتقا سطح رفاه مردم و در نتیجه پیشرفت عمومی کشور ایران را به دنبال خواهد داشت.

محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، درباره ویژگی‌ها و مختصات دانشگاه کارآفرین گفت: رویکرد دانشگاه‌ها در گذشته بر پایه آموزش و تربیت نیروی انسانی بود که در این زمینه خروجی‌های قابل قبولی داشته است، در سال‌های اخیر دانشگاه‌ها متحول شده و به سمت کارآفرینی گام برداشتند و به تدریج وارد بحث پژوهشی و تحقیقاتی شدند تا به بهبود وضعیت جامعه و افزایش کیفیت زندگی کمک کنند.

وی در ادامه بیان کرد: در راستای کارآفرینی دانشگاه‌ها معیارها و شاخص‌های جدیدی نیاز است. ساختارهای وزارت علمی، نحوه مدیریت دانشگاه‌ها، ارزیابی هیئت‌های علمی و قیاس دانشگاه‌ها متفاوت است. در سال‌های اخیر تعداد فارغ‌التحصیلان و مقالات شاخص اصلی برای ارزیابی دانشگاه‌ها بود اما در حال حاضر مقاله‌نویسی برای نیازهای جامعه کافی نیست و در کنار آن باید بر روی ارتباط مؤثر با صنعت تمرکز کرد تا برای اشتغال‌زایی و کارآفرینی کشور گام برداشت.

رصد فارغ‌التحصیلان در بحث اشتغال‌زایی

سیف در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای کارآفرینی، گفت: طرح تحول در همکاری دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت از ۲ سال گذشته آغاز شده است، با توجه به تعداد دانشگاه‌ها و تنوع حوزه‌های علمی نسخه‌های متفاوتی نیاز است که تمامی جوانب دانشگاه‌ها را در برگیرد. این طرح تاکنون بدون توقف بوده و نتایج خوبی را به همراه داشته است.

وی در ادامه افزود: مورد دیگر بحث رصد فارغ‌التحصیلان است که آن‌ها در چه صنعتی مشغول به کارشده‌اند، در این راستا رشته‌های مختلف و بازار کار آن‌ها موردبررسی قرار گرفت تا فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد شود.

ضرورت مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم بیان کرد: مورد دیگر بحث مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها است. دانشگاه نسل سوم و کارآفرین دانشگاهی است که فعالیت‌های پژوهشی و مهارت‌آموزی را برای ایجاد اشتغال‌زایی و ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت در دستور کار خود قرار داده و صرفاً بر روی مباحث نظری و تئوریک تمرکز ندارد البته این آموزش‌ها پایه و اساس است و دانشجو باید در دانشگاه به بهترین نحوه آموزش‌های نظری را ببیند و در کنار آن مهارت لازم برای حضور در صنعت را به دست آورد.

وی افزود: آمار نشان می‌دهد که دانشجویان با آموزش‌های تئوریک توانمندی لازم برای ورود به بازار کار را پیدا نمی‌کنند و نیاز دارند با دوره‌های آموزشی بسیاری از مهارت‌ها و توانمندی‌های شغلی را کسب کنند. این دوره‌های آموزشی اکثراً کوتاه‌مدت اما کاربردی هستند، ازجمله کار تیمی، آشنایی با قوانین حقوقی، گزارش‌نویسی، کنترل و مدیریت پروژه که در هر رشته و صنعتی به این آموزش‌ها نیاز است. در سال گذشته ۹۰ دوره آموزشی در دانشگاه‌ها برگزار شد که حدود ۲۰۰ هزار نفر دانشجو در این طرح‌ها شرکت کردند.

ضرورت اهمیت به صنایع در استان‌های مختلف

سیف در ادامه اظهار کرد: بحث دیگر ماموریت‌گرایی و استفاده از مزیت‌های استانی است. مزیت‌هایی در استان‌های مختلف کشور وجود دارد به آن‌ها توجه کمتری شده است. به‌عنوان مثال در خراسان زعفران یک صنعت است که باید با فناوری‌های جدید علمی آن را متحول کرد تا وضعیت اقتصادی در جامعه بهبود یابد. در این راستا باید دانشگاه‌های استانی که در اطراف خود فعالیت‌های مختلف صنعتی و اجتماعی انجام می‌شود را تشویق کرد تا با این صنایع ارتباط گرفته و به اثربخشی بیشتری برسند.

وی درباره فاصله دانشگاه‌های پرطرفدار از دانشگاه کارآفرین، گفت: دانشگاه‌های پرطرفدار و قدیمی‌تر با سرعت بیشتری نسبت به دانشگاه‌های دیگر فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی خود را شروع کرده و با کسب تجربیات بیشتر در این زمینه ارتباطات بهتری با وزارتخانه‌ها و صنایع مختلف برقرار کردند، تعداد قرارداد در این دانشگاه‌ها بیشتر است در نتیجه وارد حوزه‌های اثربخشی شده‌اند.

توسعه اقتصادی کشور با کمک فعالیت‌های پژوهشی

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، درباره امکان تحول دانشگاه پژوهش محور به کارآفرین با توجه به شرایط اقتصادی ایران، گفت: یکی از دغدغه‌های موجود در جامعه بحث رکود اقتصادی است که کشور با کمبود تجهیزات و امکانات مورد نیاز مواجه است و متعاقب آن پژوهش‌های عمرانی، توسعه‌ای و صنعتی با محدودیت‌هایی روبه‌رو شد در نتیجه حلقه‌های آموزشی نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

سیف در ادامه افزود: امید است دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با جدیت بیشتری بر روی انجام فعالیت‌های پژوهشی تمرکز کنند لذا با محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد باید سرمایه‌گذاری‌ها در امور پژوهشی و تحقیقاتی ادامه یابند تا با ایجاد راه‌های جدید به توسعه اقتصادی کشور کمک شود.

انتهای پیام/

اگر به اخبار مثبت علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا