رئیس دانشگاه فنی ‌و حرفه‌ای ایلام: آموزش‌های عالی مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی است

رئیس دانشگاه فنی ‌وحرفه‌ای استان ایلام گفت: آموزش‌های عالی مهارتی را حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در کشور است و راه حل اساسی برای نشان‌دادن اهمیت و ارزش آموزش‌های عالی مهارتی به مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی، استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، محمد نظری اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای از جمله معدود دانشگاه‌هایی است که از همان بدو تأسیس با رسالت و مأموریت مشخص و معین تعریف و تأسیس شده و کماکان در همان راستا با کمیت و کیفیت بیشتر در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان ایلام با دو مرکز تابعه خود یعنی آموزشکده پسران ایلام و آموزشکده دختران ایلام نیز از جمله واحدهای این دانشگاه است که قریب به 30 سال است در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی‌وحرفه‌ای با بهره‌گیری از آموزش‌های نظری و مهارتی در زمینه آموزش، تربیت تکنسین و کارشناس کارآمد، خدمات آموزشی خود را ارائه می‌کند.

وی افزود: دانش‌آموختگان این واحد آموزشی علاوه ‌بر داشتن توانایی علمی، از مهارت‌های عملی و کاربردی لازم برخوردارند به‌نحوی که اکثر آن‌ها در زمینه‌های مربوط ‌به رشته تحصیلی خود جذب بازار کار می‌شوند.

نظری رسالت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای را تربیت دانشجویان کارآفرین و ماهر در تمامی زمینه‌ها اعم از صنعت، کشاورزی، خدمات عنوان و خاطرنشان کرد: این دانشگاه متشکل از آموزشکده‌های فنی است که تا سال ۱۳۹۰ به عنوان مراکز تابعه وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کردند و از سال ۱۳۹۰ تجمیع شده و به عنوان دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از ابردانشگاه‌های ایران در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه فعالیت می‌دهد.

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، بزرگ‌ترین سازه آموزش عالی مهارتی کشور محسوب می‌شود

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان ایلام به حضور این واحد آموزشی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: این دانشگاه (فنی ‌وحرفه‌ای) با داشتن ۱۸۱ دانشکده و آموزشکده بزرگ‌ترین سازه آموزش عالی مهارتی کشور محسوب شده و یکی از ابزارهای مهم تربیت نیروی انسانی بخش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است که با ارائه مهارت‌های دسته اول به فراگیران، آن‌ها را برای ورود به دنیای کسب و کار آماده می‌کند.

وی عنوان کرد: مهارت‌های تخصصی یا حرفه‌ای، مهارت‌هایی هستند که افراد را برای احراز شغل و کسب و کار آماده کرده یا کارآیی آنان را در انجام کارها افزایش می‌دهد و در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، اکثر جوانان و افراد جویای کار، بیش ‌از اینکه به تحصیل در دانشگاه‌های نظری و اخذ مدارک دانشگاهی بسنده کنند، به طی دوره‌های مهارتی و فنی ‌وحرفه‌ای مبادرت می‌ورزند.

آموزش‌های عالی مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی است

نظری آموزش‌های عالی مهارتی را حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در کشور عنوان کرد و راه حل اساسی برای نشان‌دادن و قبولاندن اهمیت و ارزش آموزش‌های عالی مهارتی به مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی، استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای دانست چرا که آموزش‌های فنی ‌وحرفه‌ای در کشورهای توسعه‌یافته جهان بسیار مورد اقبال و توجه قرار داشته و توسعه این دسته از آموزش‌ها به عنوان بخش مهمی از سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با توجه ‌به تحریم‌های مختلف در دو دهه اخیر و همچنین توجه ویژه به سیاست اقتصاد مقاومتی به‌ عنوان نسخه شفابخش برای برون‌رفت از بحران‌های ناشی از تحریم و تأکید مکرر مقام معظم رهبری به مقوله مهارت‌آموزی به عنوان راهی برای خروج از چالش‌های موجود، آموزش‌های مهارتی، فنی و حرفه‌ای مورد توجه بیشتری واقع شده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان ایلام به برگزاری اولین کنفرانس ملی مهارت ایران که هم‌راستا با شعار سال ۱۴۰۳ است اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس که سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه در سطح ملی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود، شخصیت‌های علمی و صاحبنظران حوزه‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی حضور پیدا می‌کنند.

رئیس دانشگاه فنی ‌وحرفه‌ای استان ایلام افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان بزرگ‌ترین سازه مهارتی کشور اولین کنفرانس ملی مهارت  را  در روزهای سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه در راستای شعار سال برگزار می‌کند.

‌نظری اظهارکرد: بزرگ‌ترین سازه مهارتی کشور در قالب اولین کنفرانس ملی مهارت با مشارکت دیگر فعالان حوزه مهارتی در روزهای سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه امسال در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای تهران برگزار می‌شود.

بی‌توجهی به نقش بخش خصوصی مشارکت مردمی را پائین می‌آورد

رئیس دانشگاه فنی ‌وحرفه‌ای استان ایلام اضافه کرد: بایسته‌های حکمرانی نظام آموزش فنی وحرفه‌ای ایران نیازمند توصیف سیستم حکمرانی موجود و مطلوب، ترسیم مدل حکمرانی موجود و مطلوب و تعریف کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب در عین توجه و رعایت اسناد بالادستی و فرهنگ اسلامی-ایرانی است که در آن نقش بخش خصوصی در مولفه‌های آموزش‌های فنی‌، حرفه‌ای و مهارتی دقیقاً تعیین شده و الزام دستگاه‌های ذیربط به تهیه نظام جامع اطلاعات بازار کار از ضرورت‌های آن است.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا