الزامات ایجاد ذهنیت کارآفرینانه و آغاز فرایند کارآفرینی

کارآفرین بودن، کمتر به دستاوردها یا شایستگی‌هایی خاص مربوط می‌شود و بیشتر به ذهنیت مربوط می‌شود. پس اولین قدم این است که «ذهنیتی کارآفرینانه» داشته باشید. دلیل اینکه ایجاد یک ذهنیت بسیار مهم است این است که، برای این‌که واقعاً یک کارآفرین باشید، باید در مورد نحوه فکر کردن به یک مشکل یا رویکرد به یک موضوع کاملا توانمند باشید.

به گزارش کارآفرینی‌پرس، زینب سنجری‌پور در یادداشتی نوشت: تنها پیروی از چک لیستی از جمله “ایده داشته باشید، وام بگیرید و سپس یک کسب‌وکار راه اندازی کنید” هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. با این وجود قرار نیست همه افراد ذهنیت ذاتی برای کارآفرین شدن داشته باشند، چرا که اصول و فرآیند ذهنیت کارآفرینانه را می‌توان آموخت – بالاخره، وقتی شما به‌دنیا آمدید که قادر به راه رفتن یا صحبت کردن نبودید، اما این مانع از یادگیری شما نشد.

کارآفرین شدن در مورد یادگیری شناخت دانشی است که باید کسب کنید و حرکت‌هایی که باید انجام دهید. بنابراین دانستن گام‌های کارآفرین شدن می‌تواند به شما به‌عنوان نقاط شروع کمک زیادی نماید. اجرای این گام‌ها شما را در مسیر درست کارآفرینی قرار می‌دهد حتی ممکن است آن را به ترتیب دنبال نکنید! شاید شما به‌جای ایجاد یک ایده عالی، با فردی همکاری خود را شروع نمایید، یا شاید در حال حاضر بخشی از یک تیم با انگیزه هستید که به‌دنبال فرصتی جدید است. در هر شرایطی که هستید، هنگام فکر کردن به نحوه شروع کار به‌عنوان یک کارآفرین، این مراحل را در نظر بگیرید.

  • ایجاد مهارت و پایگاه دانش

مهم نیست شما می‌خواهید چه کاری را شروع کنید و در چه حوزه‌ای فعالیت نمایید. چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. مخصوصا در ابتدای کار، حتما یک بازه زمانی فشرده را برای یادگیری هر آنچه که لازم است و هر آنچه در کتاب‌ها و سایت‌ها یافت نمی‌شود اما مربوط به کار شماست را یاد بگیرید. به‌عنوان مثال حوزه فعالیت شما املاک در شهر تهران است، یک ماه تمام تلاش خود را صرف بازدید از املاک مناطق مختلف، مشورت کردن با متخصصان این حوزه، بازدید، صحبت کردن با افراد صنف املاک نمایید. مطمئن باشید در نهایت شما یک دایره‌المعارف از املاک برای خود ایجاد خواهید نمود که کمتر کسی به آن تسلط دارد.

  • ایجاد شبکه

هیچ شخصی هرگز به تنهایی موفق نشده است. کارآفرینان موفق از شبکه‌ای از مربیان، شرکا، کارمندان و سرمایه‌گذاران خود بهره می‌برند. مطمئن نیستید که چگونه به تنهایی این کار را انجام دهید؟ با یک مؤسس یا تیم کوچکی شریک شوید که مهارت‌های شبکه‌ای و ارتباطی را به شما ارائه می‌دهد. حتی می‌تواند برای شروع از شبکه دوستان نزدیک و خانواده خود شروع نمایید. هر کاری انجام دهید که تنها نباشید! داشتن شبکه‌ای از روابط، کلید موفقیت کارآفرین در مراحل مختلف راه‌اندازی کسب‌وکار است. 

  • بررسی ایده اولیه

اگر از قبل ایده محکمی ندارید، نوع محصول یا خدماتی را که می‌توانید ارائه دهید و مهم‌تر از آن چه چیزی شما را از دیگران متمایز می‌کند، را در نظر بگیرید. شروع به جستجوی راه‌حل برای مشکلات یا ناامیدی‌های روزمره که توسط دوستان و خانواده و بازارهای هدف شما تجربه می‌شود، کنید. نوآورانه‌ترین استارت‌آپ‌ها اغلب راه‌حل‌های ساده‌ای برای مشکلات رایج هستند. تعیین کنید که آیا می‌خواهید به یک تقاضای ناکافی پاسخ دهید یا خدمات موجود را بهبود ببخشید.  

  • یافتن و درک بازار

بهترین محصول جهان اگر بازاری علاقه‌مند به خرید آن نباشد، موفق نخواهد شد. شروع گسترده ممکن است ایده خوبی به‌نظر برسد، اما تلاش برای فروش به همه به این معنی است که شما واقعاً به هیچ‌کس نمی‌فروشید. برای اینکه ایده بهتری از بازار داشته باشید، باید درک درستی از آنچه مردم به دنبال آن هستند را ایجاد کنید.

  • طراحی کسب و کار

هنگامی که در مورد کاری که می‌خواهید انجام دهید تصمیم گرفتید، باید ساختار کسب‌وکار خود را ترسیم کنید و محصول خود را توسعه دهید تا نشان دهید که قابل اجرا است. این تنها راهی است که می‌توانید سرمایه‌گذاران را جذب کنید.

  • ایجاد منبع مالی

شما یک برنامه دارید و یک محصول دارید، اکنون زمان آن رسیده است که بودجه‌ای را که در واقع برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود و اجرای آن نیاز دارید، تامین کنید. بسته به محصول و بازار شما، چندین گزینه در دسترس دارید. می‌توانید با تأمین بودجه اولیه یا وام از دوستان و خانواده شروع کنید. یک سناریوی به مراتب محتمل‌تر این است که شما باید برای تامین بودجه از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، پیشنهادی ایجاد کنید که این مورد در کشور ما از طرقی همانند شرکت در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری وابسته به دانشگاه‌ها راحت‌تر میسر می‌شود. هر دوی روش‌های تامین مالی، می‌توانند مقادیر زیادی سرمایه اولیه برای استارت‌آپ‌ها با وعده بازدهی بیشتر از طریق مالکیت سهام در شرکت فراهم کنند.

  • کسب‌وکار خود را بسازید

وقتی تا اینجا پیش رفتید، اکنون کار واقعی شروع می شود. زمان آن است که این بودجه را به‌کار ببرید، اولین محصول واقعی خود را بسازید و آن را به بازار هدف خود منتقل کنید. برای این منظور، شما باید یک مکان برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید. باز هم راه‌حل به صرفه‌تر می‌تواند قرارگیری در مراکز رشد دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری و همچنین شتاب‌دهنده‌ها باشد. یا شاید کسب‌وکار شما کاملاً آنلاین باشد که در این صورت یک وب‌سایت را طراحی نمایید و کسب‌وکار خود را به همگان نشان دهید. دارا بودن مکان کسب‌وکار از نظر فیزیکی یا مجازی، هویت کسب‌وکار شما را می‌سازد.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
زینب سنجری پور
منبع
کارآفرینی پرس

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا