چه خبر از «روز ملی کارآفرینی» در ایران؟

سعید کسرائی‌نیا گفت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز سوم اردیبهشت در تقویم کشورمان به‌عنوان روز ملی کارآفرینی نام‌گذاری شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، مدیر مرکز مشاوره و کارآفرینی خراسان‌جنوبی گفت: رونق تولید را باید در سه سطح خرد، متوسط و کلان دید و وقتی به شرایط استان نگاه می‌کنیم شاهد این هستیم که فرهنگ کار اداری و استخدام پر رنگ‌تر از فرهنگ کارآفرینی است و این مسئولیت دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی استان بوده که به موضوع ترویج فرهنگ کارآفرینی ورود کنند و باعث رشد اقتصادی استان شوند.

سعید کسرائی‌نیا گفت: کارآفرینی می‌تواند باعث به حرکت در آوردن سرمایه‌های ملی اعم از نیروهای انسانی و جوانان کشور شود و در تحقق شعار سال بی شک یکی از بهترین روش‌های ترویج کارآفرینی است.

کسرائی‌نیا بیان کرد: رونق تولید را باید در سه سطح خرد، متوسط و کلان دید و وقتی به شرایط استان نگاه می‌کنیم شاهد این هستیم که فرهنگ کار اداری و استخدام پر رنگ‌تر از فرهنگ کارآفرینی است و این مسئولیت دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی استان بوده که به موضوع ترویج فرهنگ کارآفرینی ورود کنند و باعث رشد اقتصادی استان شوند.

مدیر مرکز مشاوره و کارآفرینی خراسان‌جنوبی افزود: باید شورای فرهنگ عمومی، کارگروه‌های اقتصادی استان و دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش بخشی از رسالت و ماموریت خود را در سال جدید توسعه فرهنگ کارآفرینی قرار دهند و لذا تغییر فرهنگ کار یک نفر یا یک سازمان نیست، نیاز به یک عزم استانی و اراده قوی با پشتوانه مالی دارد.

وی بیان کرد: ما باید از حوزه دانش آموزشی و دانشجویی بیشتر بهره ببریم زیرا آینده سازان دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها هستند و اگر نتوانیم امروز روی آن‌ها سرمایه گذاری کنیم بی شک نباید انتظار تغییر و توسعه استان در آینده را داشته باشیم.

کسرائی‌نیا گفت: نمی توانیم همه‌ی تمرکز خود را روی کسب و کارهای بزرگ یا واحدهای تولیدی بزرگ بزاریم، زیرا بیش از 65 درصد اقتصاد استان در اختیار واحدهای کوچک و متوسط است و برای تحقق مشارکت مردم در امر رونق تولید باید به موضوع فرهنگ کارآفرینی توجه ویژه داشته باشیم.

مدیر مرکز مشاوره و کارآفرینی خراسان‌جنوبی افزود: کسب و کارهای خرد، کسب و کارهای خانگی، شرکت ها و استارتاپ‌ها امروز باید مورد توجه قرار بگیرند هم در قوانین و اصلاح قوانین و هم در حمایت‌های مالی، سهم کسب و کارهای خرد باید از قوانین بودجه‌ای افزایش یابد تا شاهد تحول در عرصه کارآفرینی باشیم.

وی گفت: فردی که به عنوان یک کار آفرین شروع به فعالیت می‌کند، با ایجاد بسترهای مناسب می‌تواند از نیروهای فعال و جوان استفاده کند که این کار باعث می‌شود که نیروهای تحصیل کرده و کار بلد بی کار نباشند. 

کسرائی‌نیا افزود: ‌کارآفرین‌ها در بهبود شاخص‌های مهم اقتصاد از جمله اشتغال، بهره‌وری و رشد اقتصادی نقش محوری داشته و خواهند داشت، به همین دلیل در بیشتر کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه، مسئولین اقتصاد، به کار آفرینی توجه ویژه‌ای دارند و حتی سعی می‌کنند شرایطی را برای پیشرفت و گسترش هرچه بیشتر کار آفرینی فراهم کنند.

مدیر مرکز مشاوره و کارآفرینی خراسان‌جنوبی در خصوص مهارت‌های که برای یک کار آفرین موفق لازم است، گفت:  ارتباط موثر، بازاریابی و فروش محصولات، مهارت‌های نرم و حیاتی فردی، تمرکز و….از مواردی است که یک کارآفرین باید داشته است.

وی بیان کرد: واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای «متعهد شدن» نشئت گرفته است و ما باید در کنار رونق اقتصادی به موضوع تعهد بپردازیم و آن را برجسته کنیم و رعایت حقوق کارگران اولین اصل اخلاقی یک کار آفرین است.

کسرائی‌نیا افزود: تعهد به مردم و عمل به مسئولیت اجتماعی مهم است که ما باید در فرهنگ اقتصادی خود به آن توجه کنیم چرا که کارآفرینی صرفا شغل آفرینی نیست و کارآفرینی یعنی ایجاد ارزش‌های جدید. 

مدیر مرکز مشاوره و کارآفرینی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: کارآفرین کسی است که بتواند ارزشی را در جامعه خلق کند چه ارزش مادی، چه ارزش معنوی، سیاسی، فرهنگی یا اجتماعی، بنابراین کارآفرینان اجتماعی کسانی هستند که درصدد شناسایی و رفع نیازهای جامعه‌اند و در این راه از اعتبار اجتماعی خود مایه می‌گذارند و برای رسیدن به هدف و مأموریت خود دست به ایثار و از خودگذشتگی می‌زنند.

وی در خصوص مراحل مهم کارآفرینی گفت: شناسایی فرصتی جدید و خلق ایده های جذاب، داشتن طرح کسب و کار و پیش بینی درست، ساختن تیم و همراه کردن دیگران تامین مالی، شروع کسب و کار و متعهد بودن در مسیر اجرا و… از جمله اقداماتی کارآفرینی است.

کسرائی‌نیا گفت: وقتی اشخاص و شرکت‌های موفق با خلق ایده‌های جدید در جامعه شکل بگیرد، بالطبع  آن محصولاتی که ایجاد و تولید می‌شود هم دارای کیفیت بهتری بوده و هم دارای هزینه کمتری نسبت به بازار بوده که همین عوامل باعث بهبود شرایط زندگی  افراد جامعه می‌شود.

مدیر مرکز مشاوره و کارآفرینی خراسان‌جنوبی افزود: اگر ایده‌های جدید و خلاق ‌با برنامه‌ریزی مناسب همراه باشد در عمل نیز جواب داده و باعث افزایش سطح درآمد خواهد شد و همین موضوع به توسعه اقتصادی کشور  نیز کمک می‌کند که این همان گام مهم مشارکت مردم در امر رونق تولید است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در مسیر تحقق شعار سال از زدن بنرها درب سازمان‌ها خودداری کنیم بلکه باید عملگرا باشیم و به مجموعه‌های فعال کمک کنیم تا در سطح استان فرهنگ کارآفرینی گسترش یابد و وجود مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی برای همین مهم است اما متاسفانه در استان مورد توجه دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی واقع نمی‌شوند که امیدواریم این مسیر اصلاح شود.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا