تدوین سند توسعه دانش‌بنیان خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: سند توسعه دانش‌ بنیان برای به‌کارگیری همه ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف تدوین شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، جواد اشرفی روز دوشنبه در اولین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان در سال جاری افزود: از سال ۱۴۰۱ که رهبر معظم انقلاب تولید دانش‌ بنیان را مطرح کردند همچنین قانون جهش تولید دانش‌ بنیان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، تدوین و تنظیم سند توسعه دانش‌ بنیان خراسان جنوبی با همکاری جامعه علمی و دانشگاهی استان در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به ارائه گزارش تدوین سند توسعه دانش‌ بنیان در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان اظهار کرد: این سند امروز در کارگروه تصویب شد اما باید در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نیز تایید نهایی شود و برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر توسعه بر مدار دانش‌ بنیان باشد قطعا پایداری مستمر خواهد داشت چون همه نقاط قوت و ضعف شناسایی شده و این محوریت دانش‌بنیانی با جامعه نخبگان و خبرگان است.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی رتبه پنجم کشور در حوزه دانش‌بنیان را کسب کرد افزود: اولین بار راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی در حوزه تولید از جمله تایر و کاشی در استان رقم خورد.

اشرفی با بیان اینکه اولین بار زنجیره‌های ارزش راهبردی در استان تعریف و دبیرخانه آن در دانشگاه راه‌اندازی شد گفت: همچنین در ۲ سال اخیر گروه کاری زرشک ذیل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تعریف شد.

وی با اشاره به برگزاری ۱۹۰ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان ادامه داد: حدود ۶۰ درصد مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با همراهی و هم‌افزیی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی عملیاتی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در ادامه از رشد ۱۸۹ درصدی ترانزیت کالا از مرز ماهیرود به افغانستان در سال گذشته خبر داد و گفت: مجوز ترانزیت عام و ورود ماشین‌های موقت برای تجار و سرمایه‌گذاران برای اولین بار در استان دریافت شد.

وی اظهار کرد: همچنین تحقق ۱۵۶ درصدی برنامه هدف صادراتی استان را در سال گذشته داشتیم و اولین بار صادرات ۲۰ میلیون دلاری با محوریت تعاونی‌ها رقم خورد.

اشرفی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه دوم کاهش نرخ بیکاری را کسب کرد، گفت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب استان در ابتدای دولت سیزدهم ۹۹۱ میلیون دلار بود که اکنون به هزار و ۲۷۲ میلیون دلار افزایش یافته و رشد ۲۸.۳ درصدی داشته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند نیز در این نشست با اشاره به تدوین برنامه توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی گفت: این برنامه براساس قانون جهش تولید دانش بنیان و با تمرکز دانش بنیانی طراحی شده که حاصل ۳۵ جلسه کارشناسی و بیش از ۶۰۰ نفر ساعت برنامه کارشناسی است.

یدالله یعقوب‌نژاد افزود: این برنامه دارای یکسری وظایف عملیاتی است و وظایف دستگاه‌های اجرایی در آن مشخص شده که براساس سه بخش در افق کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است.

وی با بیان اینکه در این برنامه بهره‌وری و زنجیره ارزش افزوده به شکل خاص دیده شده‌ است اظهار کرد: همچنین برش استانی قانون جهش تولید در این برنامه به خوبی دیده شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند تصریح کرد: همچنین وضعیت دانش بنیانی را به شکل کاملا دانشی در این برنامه دنبال خواهیم کرد و اولین برنامه دانشی کشور است که موضوعات دانش بنیان استان را در قالب یک برنامه منسجم و برخط ارائه می‌دهد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا