برای شروع یک کسب‌وکار کوچک چه کارهایی باید انجام دهیم؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

توجه داشته باشید که هر کسب و کار کوچکی عامل موفقیت نیست. در واقع حدود نیمی از کسب و کارها تنها 5 سال دوام می آورند. بنابراین راه‌اندازی یک کسب و کار می تواند کاری ریسک‌پذیر باشد و انجام این ده قدم برای اطمینان از موفقیت یک کسب و کار ضروری است.

به گزارش کارآفرینی پرس، طبق گفته ی اداره کل کسب و کار های کوچک در آمریکا ، بیش از 28 میلیون کسب و کار کوچک در ایالات متحده وجود دارد که 7/99 درصد از کل کسب و کار ها را در این کشور تشکیل می دهد. با در نظر گرفتن دلایل رایج برای شروع یک کسب کار مانند داشتن یک ایده ی کسب و کار منحصر به فرد، طراحی شغل انعطاف پذیر، کار در جهت استقلال مالی و سرمایه گذاری فردی، می توان به ضرورت کسب و کار های کوچک و دلیل گسترده بودن آن ها پی برد.

مرحله‌ی اول: انجام پژوهش

پس از طرح یک ایده، نوبت به بررسی تاثیر گذاری آن و اطمینان از اینکه این ایده می تواند نیاز های بازار را تامین کرده یا مشکلی را حل کند می رسد. راه های مختلفی برای شناسایی نیاز های بازار وجود دارد که شامل: تحقیق، گروه های مشاوره ای و حتی آزمون خطا می باشد. هنگام بررسی بازار، برخی از سوالاتی که باید پاسخ داده شوند عبارت اند از:                                                                                                                         

* نیاز و تقاضایی برای محصولات و خدمات مورد نظر شما وجود دارد؟                                                     

* چه کسی به آن احتیاج دارد؟                                                                                                    

* آیا شرکت های دیگری با خدمات و محصولات مشابه وجود دارند؟                                                       

* رقابت چگونه است؟                                                                                                               

* چگونه کسب و کار شما با بازار سازگار خواهد شد؟                                                                         

مرحله‌ی دوم: برنامه ریزی  (Business Plan)

برای تحقق بخشیدن به ایده ی کسب و کارتان، شما نیاز به یک برنامه دارید. یک برنامه ی کسب و کار شامل راهنمایی برای تاسیس و در نهایت رشد یک کسب و کار است.                                                                             

اگر به دنبال حمایت مالی از یک سرمایه گذار یا موسسه ی مالی هستید، داشتن برنامه ی مشخص از کسب و کار مدنظرتان یک ضرورت است. این نوع از برنامه ی کسب و کار عموما طولانی و مفصل است که دارای قسمت هایی است که بانک ها و سرمایه گذاران برای اعتبار بخشی یه ایده ی شما به دنبال آن ها هستند.                                                   

در صورتی که خواهان حمایت مالی نیستید، یک برنامه ی کسب و کار یک صفحه ای می تواند هدف شما و نحوه ی رسیدن به آن را مشخص کند.                                                                                                 

مرحله‌ی سوم: برنامه ریزی اقتصادی

شروع یک کسب و کار کوچک هزینه ی زیادی ندارد، ولی نیازمند یک سری سرمایه گذاری اولیه و همچنین مقداری مخارج قبل از حصول سود است. یک برگه ی گسترده که شامل کلیه ی هزینه های احتمالی شروع کسب و کار شما (مانند گواهی و مجوز ها، تجهیزات، هزینه های حقوقی، بیمه، برندینگ، تحقیقات بازار، فهرست اموال، علامت تجاری، رویداد های بزرگ افتتاحی، و …) و همچنین شامل هزینه های نگهداری کسب و کار به مدت حداقل 12 ماه (مانند اجاره، برق و گاز، تبلیغات و بازاریابی، تولید، تدارکات، مخارج مسافرتی، حقوق کارمندان، حقوق خودتان و …) می شود، آماده کنید.                                                                                      

حال که این ارقام تخمینی را در ذهن دارید، راه هایی برای تامین هزینه های کسب و کار کوچکتان وجود دارد که عبارت اند از:                                                                                                                     

* تامین مالی                                                                                                                         

* وام کسب و کار های کوچک                                                                                                   

* حمایت های مالی کسب و کار های کوچک                                                                                   

* سرمایه گذار های فرشته                                                                                                          

* Crowdfunding

مرحله‌ی چهارم: انتخاب یک ساختار کسب و کار

کسب و کار شما می تواند با مالکیت یگانه، اشتراکی، یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) یا یک شرکت بزرگ باشد. ساختار انتخابی شما برای کسب و کارتان بر عوامل زیادی از جمله نام کسب و کار تا مسئولیت ها و چگونگی پرداخت مالیاتتان اثر می گذارد.

شما ممکن است یک ساختار اولیه ی کسب و کار انتخاب نمایید و سپس با رشد و تغییر کسب و کارتان، ساختار آن را مورد ارزیابی مجدد قرار دهید.

بسته به پیچیدگی کسب و کارتان، مشاوره گرفتن از یک وکیل به منظور اطمینان از درستی ساختار انتخابی می تواند مفید باشد.

مرحله‌ی پنجم: انتخاب نام و ثبت نام کسب و کار

نام کسب و کار شما نقش مهمی در هر وجه کسب و کارتان ایفا می کند، بنابراین انتخاب درست آن ضروری است. هنگام بررسی گزینه ها و انتخاب نام، همه ی مفاهیم ممکن را در نظر بگیرید.

پس از انتخاب نام، باید مطمئن شوید این نام ثبت نشده یا مورد استفاده قرار نمی گیرد. سپس، می توانید آن را ثبت کنید.

پس از انتخاب نام کسب و کارتان، حتما نام دامنه ی آن را ثبت کنید.

مرحله‌ی ششم: اخذ گواهی و مجوز

تشریفات اداری بخشی از پروسه ی ایجاد کسب و کار است.

گواهی ها و مجوز های کسب و کار زیادی وجود دارند که بسته به نوع کسب و کار و مکان آن ممکن است مناسب موقعیت شما باشد. بنابراین، در پروسه ی تاسیس کسب و کارتان، باید بررسی کنید چه مجوز هایی باید اخذ شود.

مرحله‌ی هفتم: انتخاب سیستم حسابداری

کسب و کار های کوچک زمانی تاثیرگذار و کارآمد هستند که نظامی برایشان تعریف شود. یکی از مهمترین این نظام ها، سیستم حسابداری است.

سیستم حسابداری، برای ایجاد و مدیریت بودجه ی تان، تنظیم نرخ و مبالغ، تجارت با دیگران و بایگانی مالیات هایتان ضروری است. شما می توانید خود، سیستم حسابداری تان را راه اندازی یا با یک حسابدار مشاوره کنید.

مرحله‌ی هشتم: راه اندازی محل کسب و کار

راه اندازی محل کسب و کارتان، برای گرداندن آن مهم است، چه شما دفترخانه، فضای اداری خصوصی یا مشترک یا یک مکان خرده فروشی داشته باشید.

شما باید مکان و تجهیزات را در نظر گرفته و از سازگاری مکان کسب و کارتان با نوع آن اطمینان یابید. همچنین باید انتخاب کنید که فضای اداری خود را خریده یا اجاره بگیرید.

مرحله‌ی نهم: آماده سازی تیم کسب و کار

اگر به دنبال استخدام کارمند هستید، پوزیشن های مورد نیاز و مسئولیت های هر کدام را اعلام کنید.

اگر به دنبال استخدام کارمند نبوده و به جای آن در پی مشارکت پیمان کاران مستقل هستید، اکنون زمان کار با یک وکیل به منظور اخذ توافق نامه ی پیمان کاران مستقل و سپس پیدا کردن آنان است.

در آخر، اگر یک Solopreneur واقعی هستید، به کارمند یا پیمان کار احتیاجی ندارید ولی همچنان به تیم حمایتی خودتان نیاز دارید. این تیم می تواند شامل یک ناظر، مربی کسب و کار کوچک یا حتی خانوادتان باشد.

مرحله‌ی دهم: توسعه ی کسب و کار

پس از اینکه کسب و کارتان وارد مرحله ی اجرایی شد، باید به جذب مشتری بپردازید. این کار با نوشتن یک USP و طرح یک برنامه ی بازاریابی شروع می شود. سپس، به جستجوی ایده های بازاریابی کسب و کار های کوچک بپردازید و تاثیرگذار ترین راه های توسعه ی کسب و کارتان را بررسی کنید.

پس از طی این مراحل، شما مهمترین موارد پایه را انجام دادید. به خاطر داشته باشید که موفقیت یک شبه به دست نمی آید بلکه با برنامه ی طرح شده ی خودتان باید به تدریج شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
سایت برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاقThebalancesmb
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا