با توجه به لایه‌های سنتی کسب‌وکار در ایران از جذب سرمایه‌گذار برای صنایع خلاق و فرهنگی دلسرد نشوید

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

جذب سرمایه یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های اساسی برای هر کسب و کار است که اگر به خوبی انجام شود، می‌تواند موفقیت کسب و کار را تا حد زیادی تضمین کند.

به گزارش کارآفرینی پرس، جذب سرمایه یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های اساسی برای هر کسب و کار است که اگر به خوبی انجام شود، می‌تواند موفقیت کسب و کار را تا حد زیادی تضمین کند. معمولاً افرادی که صاحب ایده‌های خلاقانه هستند، سرمایه کافی برای عملی کردن ایده‌هایشان را ندارند و از سوی دیگر افرادی که از سرمایه بالایی برخوردارند، افرادی نیستند که خودشان بخواهند ایده‌ای را پیاده‌سازی کنند؛ در این میان ارتباط صاحبان ایده با سرمایه‌گذاران می‌تواند به خلق کسب و کارهای مولد در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق بینجامد. اما چگونه می‌توان این ارتباط را ایجاد کرد و مهم‌تر از آن، چگونه می‌توان این ارتباط را تا حصول نتیجه مطلوب حفظ کرد و به نتیجه رساند؟ ما در این مقاله قصد داریم به نکاتی در ارتباط با جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران برای صنایع فرهنگی و خلاق اشاره کنیم. مطالعه این مقاله مهارت‌های شما در جذب سرمایه را افزایش خواهد داد.

آیا هر سرمایه‌گذاری مناسب است؟

اگرچه جذب سرمایه مهم‌ترین بخش از هر کسب و کار است و می‌تواند باعث موفقیت آن شود، اما باید دانست که هر سرمایه‌گذاری مناسب نیست؛ در حقیقت برای هر کسب و کار و پیاده‌سازی هر ایده، باید سرمایه‌گذار متناسب با آن را پیدا کرد؛ این مسئله به ویژه برای کسب و کارهای مرتبط با صنایع فرهنگی و خلاق از حساسیت خاصی برخوردار است. سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند، قبل از هر چیز باید با مفهوم صنایع خلاق و اقتضائات آن آشنا باشند و با این دسته از کسب و کارها همانند حوزه‌های دیگر برخورد نکنند. به خصوص آن که صنایع خلاق و فرهنگی مبتنی بر نوآوری هستند و علاوه بر درآمدزایی کارکردهای دیگری مانند کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و … نیز دارند. به همین خاطر بهتر است در جذب سرمایه‌گذار احساسی عمل نکنید و حتی اگر مجبور باشید زمان زیادی را صرف کنید تا سرمایه‌گذار مناسب را پیدا کنید، این کار را بکنید تا بعدها با مشکلات احتمالی مواجه نشوید.

چرا مهارت‌های ارائه ایده مهم هستند؟

ارائه ایده اولین گام در ارتباط بین افراد ایده پرداز و سرمایه‌گذاران است. تا زمانی که از ایده خود با سرمایه‌گذاران حرف نزده‌اید، هیچ فرقی با یک آدم معمولی ندارید. اما به محض آن که لب به سخن باز کنید، از آن پس این کلمات شما هستند که اثر تعیین کننده دارند. حتی اگر بهترین و ناب‌ترین ایده‌ها را هم داشته باشید، در صورتی که نتوانید آن را با آب و تاب و به صورت دقیق بیان کنید، شانسی برای موفقیت نخواهید داشت. این در حالی است که گاه حتی ایده‌های نه چندان بکر به دلیل آن که به خوبی ارائه می‌شوند، می‌توانند نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند. توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاران در ذهن شما نیستند و نسبت به ایده شما جز از طریق صحبت‌های شما آشنایی پیدا نمی‌کنند. ارائه ایده روش‌های مختلفی دارد؛ بخشی از ارائه باید به صورت شفاهی انجام شود و بخش دیگر آن به صورت ارائه از طریق نرم افزارهای مربوطه مانند پاورپوینت یا پرزی. به هر حال مهم‌ترین مسئله فن بیان شما و نحوه ارائه است که باید از گیرایی بالایی برخوردار باشد. 

ایده شما قرار است چه مشکلی را حل کند؟

ایده‌های پول‌ساز ایده‌هایی هستند که در سطح وسیع کاربردی باشند و بتوانند نیاز بسیاری از افراد را برطرف کنند؛ نیازی که درصد قابل توجهی از افراد به نوعی با آن درگیر هستند و قرار است ایده شما با پاسخ دادن به آن درآمدزایی داشته باشد. شما باید بتوانید به عنوان صاحب ایده، سرمایه‌گذاران را با کاربرد ایده و شیوه درآمدزایی آن به صورت مرحله به مرحله آشنا کنید. سرمایه‌گذاران باید بدانند که از اولین مرحله تا آخرین مرحله چه فرآیندهایی قرار است اتفاق بیفتد و ایده چگونه قرار است به درآمد برسد. حتی اگر یک ایده بسیار ناب باشد، اما زمانی که به صورت کلی مطرح شود و به جزییات آن فکر نشده باشد، نمی‌تواند نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند و مهم‌تر از آن؛ اصلاً قابلیت پیاده‌سازی نخواهد داشت.

از دشواری جذب سرمایه‌گذار نهراسید

به خاطر داشته باشید که پیدا کردن سرمایه‌گذار برای صنایع فرهنگی و خلاق نسبت به سایر کسب و کارها مشکل‌تر است؛ زیرا این دسته از صنایع هنوز چندان که باید، شناخته نشده‌اند و کمتر کسی از پیچ و خم‌های آن‌ها اطلاع دارد. این مسئله به خصوص در کشور ما که هنوز لایه‌های سنتی کسب و کار پررنگ است، بیشتر دیده می‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل عدم شناخت کافی از چیستی صنایع خلاق و کارکردهای آن، نسبت به این حوزه بی اعتنا هستند و برخی نیز سرمایه‌گذاری در این حوزه را کاری غیرضروری و نامعقول می‌دانند. بنابراین یکی از نکات اساسی که صاحبان کسب و کار و صاحبان ایده باید برای جذب سرمایه بدان توجه کنند، توجیه کردن سرمایه‌گذاران نسبت به کلیت صنایع خلاق است. بنابراین اگر چندین سرمایه‌گذار به شما جواب منفی دادند، دلسرد نشوید و بهتر است به راه‌هایی فکر کنید که بتوانید آن‌ها را نسبت به این مقوله بیشتر آشنا کنید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با کسب‌وکارهای خلاق

وضعیت صنایع خلاق ایران

مروری بر آمار جهانی صنایع خلاق

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
سایت برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا