چه عواملی یک کسب‌وکار را موفق می‌کند؟

   دستیابی به موفقیت در یک کسب‌وکار می‌تواند یک دستاورد بزرگ به‌نظر برسد. اما سوال بسیاری از صاحبان کسب‌وکار این است که راز یک کسب‌وکار موفق چیست؟

 به گزارش کارآفرینی پرس، زینب سنجری‌پور در یادداشتی نوشت: واقعیت این است که اغلب، کسب‌وکارها در روشن نگه داشتن چراغ‌های کسب‌وکار با چالش مواجه می‌شوند، چه رسد به اینکه سود کنند و احساس کنند که به موفقیت رسیده‌اند. با توجه به تلاش میلیون‌ها کارآفرین در سراسر دنیا که بر ارتقای ایده‌های کسب‌وکار خود به سطح بعدی تمرکز کرده‌اند، این زمینه می‌تواند رقابتی باشد. همه به‌دنبال موفقیت کسب‌وکارشان هستند. به هر حال، هیچ تضمینی در دنیای کسب‌وکار کوچک وجود ندارد، مهم نیست که رویکرد شما چقدر باورنکردنی است. همه اینها ممکن است شما را متعجب کند که چه چیزی باعث موفقیت یک کسب‌وکار می‌شود و چگونه می‌توانید کسب‌وکار خود را به آن موقعیت برسانید. تبدیل یک ایده عالی به یک کسب‌وکار موفق نیاز به عزم، اراده و تلاش دارد. همچنین چند ویژگی کلیدی دیگر برای یک کسب‌وکار موفق وجود دارد. بیایید آن‌ها را بیشتر بررسی کنیم:

  • داشتن یک ایده نوآورانه

بسیاری از کسب‌وکارها از یک ایده عالی سرچشمه می‌گیرند که نه تنها منحصربه‌فرد است، بلکه نوآورانه نیز هست. این بدان معناست که ایده کسب‌وکار شما محصولات و خدماتی را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد که نمی‌توانند از قبل به آن‌ها دسترسی داشته باشند یا به روشی در دسترس‌تر ارائه کنند. کارآفرینان اغلب برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار انگیزه دارند زیرا، نیاز یا خواسته‌ای را تشخیص می‌دهند که در حال حاضر در بازار برآورده نمی‌شود. ایده کسب‌وکار شما باید با چالش‌های بازار هدفی که می‌خواهید به آن برسید پاسخ دهد و از انتظارات آن‌ها برای موفقیت فراتر رود. یکی از راه‌هایی که می‌توانید تعیین کنید ایده کسب‌وکار شما قابل اجرا است یا خیر، استفاده از بوم ارزش پیشنهادی است. شاید شما ایده‌های خوب مختلفی دارید و مطمئن نیستید که کدام یک را دنبال کنید. بوم پیشنهاد ارزش یک ابزار استراتژیک است که می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید آیا ایده کسب‌وکار شما با انتظارات بازار هدف شما مطابقت دارد یا خیر. بسیاری از کارآفرینان، شرکت‌ها و سازمان‌ها از این ابزار استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که با این ایده وارد بازار می‌شوند که به‌خوبی کار می‌کند و منجر به موفقیت می‌شود.

  • پیروی از یک چشم انداز روشن

یکی دیگر از کلیدهای مهم برای کسب‌وکارهای موفق، رویکرد شفاف به چشم‌انداز و ماموریت کارآفرینی شما است. شاید زمانی را صرف ایجاد یک تابلوی چشم‌انداز یا بیانیه ماموریت برای کسب‌وکار خود کنید. یا شاید یک راه‌حل فوری ایجاد کنید، جایی که می‌توانید عناصر کلیدی کسب‌وکار خود را مشخص کنید، مانند خدمات منحصر به فردی که ارائه می‌دهید یا کالاهایی که به‌عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری خود می‌فروشید. چشم‌انداز کسب‌وکار شما باید با ماموریت کارآفرینی شما، مانند اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت کسب‌وکار شما مرتبط باشد. به این ترتیب، هر زمان که در مورد کسب‌وکار خود احساس ناراحتی، عدم‌اطمینان یا استرس می‌کنید، می‌توانید به چشم‌‌انداز و ماموریت کار خود بازگردید. چشم‌انداز شما به‌عنوان یک لنگر عمل می‌کند، می‌توانید زمانی به آن بازگردید که باید به شما یادآوری شود که چرا در وهله اول به‌سمت کارآفرینی رفته‌اید.

  • توسعه مهارت‌های از دست رفته

    ورود به کارآفرینی به این معنی است که باید کلاه‌های زیادی از حسابدار گرفته تا نماینده خدمات مشتری و مدیر به سر بگذارید. اگرچه احتمالاً قبلاً دارای برخی مهارت‌های کلیدی برای انجام کار و رئیس خود هستید، برخی از آن‌ها ممکن است نداشته باشید. کسب‌وکارهای موفق به این دلیل رشد می‌کنند که شکاف‌های موجود در مهارت‌های خود را تشخیص می‌دهند و فرصت یادگیری چیزهای جدید را در آغوش می‌گیرند. توسعه مهارت‌هایی که احساس می‌کنید در آن‌ها کوتاهی می‌کنید یا از دست می‌دهید می‌تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس و امنیت بیشتری داشته باشید. از جستجوی منابع برای کمک به رشد و یادگیری مهارت‌های جدید نترسید تا بتوانید آن‌ها را در کسب‌وکار کوچک خود به کار ببرید.

  • یافتن استعداد و شبکه مناسب

بسیاری از کسب‌وکارهای موفق از افراد با استعدادی تشکیل شده‌اند که گرد هم می‌آیند تا یک ایده عالی را به واقعیت تبدیل کنند. بخشی از نقش شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار این است که آن استعدادها را شناسایی کرده و از آن‌ها دعوت کنید تا به تیم شما بپیوندند. استخدام کارمندان مناسب برای کسب‌وکار کوچک خود و همکاری با افراد دیگر در جامعه می‌تواند به شما در گسترش شبکه و دستیابی به موفقیت کمک کند.

  • ایجاد یک فرهنگ قوی در شرکت

بسیاری از کسب‌وکارهای موفق دارای فرهنگ قوی هستند که می‌تواند نحوه رفتار آن‌ها با کارکنان، نحوه برخورد آن‌ها با مشتریان و نحوه مدیریت تجربه کاربر از محصول یا خدمات خود را دیکته کند. آن‌چه باعث موفقیت یک کسب‌وکار می‌شود ارتباط زیادی با فرهنگ سازمان یا شرکت آن‌ها دارد، زیرا این موضوع بر نحوه درک آن‌ها از درون برای کارکنان و از بیرون برای مشتریان تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان یک کسب‌وکار کوچک، مهم است که در نظر داشته باشید که دوست دارید شرکت شما چه نوع فرهنگی داشته باشد و چیزهایی را برای اطمینان از پیشرفت آن در جای خود قرار دهید. شاید این بدان معنی است که شما به‌جای فضای اداری برای کسب‌وکار خود رویکرد کار از خانه را در نظر بگیرید و فرهنگ انعطاف‌پذیری را برای کارمندان ایجاد کنید. یا شاید تیم خود را تشویق کنید تا محصولات را قبل از فروش امتحان کنند و فرهنگ شفافیت و مسئولیت‌پذیری را ایجاد کنید. ایجاد یک فرهنگ شرکتی قوی زمان‌بر است، و منابع زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه ایجاد آن داشته باشید. اما در مورد موفقیت بلندمدت یک کسب‌وکار قطعاً یک عامل مهم است.

  • گشودگی نسبت به تغییر

راه دیگری که کسب‌وکارها به موفقیت دست پیدا می‌کنند، سازگاری و پذیرش تغییر به‌جای فرار از آن است. به هر حال، بازار همیشه در حال تغییر است، به خصوص با محصولات و خدمات جدیدی که هر روز در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. کسب‌وکار کوچک شما نیز باید همیشه در حال تغییر و انطباق باشد، بنابراین شما یک قدم جلوتر از رقبای خود می‌مانید. این ممکن است به معنای پذیرش فناوری به‌عنوان بخشی از کسب‌وکارتان به شیوه‌هایی باشد که قبلاً هرگز انجام نداده‌اید. یا ممکن است به معنای یافتن اشتیاق برای جنبه جدیدی از کسب‌وکار شما یا محصولی متفاوت باشد که ممکن است برای افزایش فروش مشتریان را جذب کند. شرکت‌هایی که به تغییر و پذیرش تغییر عادت کرده‌اند، احتمالاً در آزمون زمان مقاومت کرده و پیشرفت می‌کنند.

درست است کسب‌وکارهای ایرانی در سال‌های اخیر به‌ویژه بعد از بحران‌های اقتصادی و سیاسی از بسیاری از راه‌های سرمایه‌گذاری به‌دلایلی همانند تحریم‌های اقتصادی و عدم استقبال سرمایه‌گذاران و فرشتگان کسب‌وکار از ایده‌های نوآورانه روبه‌رو شدند، اما در پیش گرفتن برنامه‌ای مدون و حمایت از ایده نو، استفاده از منابع مالی شخصی همانند کمک گرفتن از خانواده و دوستان، تمرکز بر درآمدزائی تا توسعه کسب‌وکار، ارتقای فرهنگ کار تیمی در هسته کسب‌وکار خود می‌تواند برای کارآفرینان داخلی راه‌گشا باشد.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
زینب سنجری پور
منبع
کارآفرینی پرس

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا