افتتاح نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان

نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه علم و فرهنگ افتتاح‌ شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایکنا، نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، امروز سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه با حضور حسن مسلمی‌نایینی، رئیس جهاددانشگاهی؛ حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ سجاد محمدعلی‌نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم؛ محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رئیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و جمعی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه علم و فرهنگ افتتاح شد.

قبل از افتتاح این نمایشگاه که در آن ۵۰ شرکت دانش‌بنیان دستاوردها و محصولات خود را به نمایش گذاشته‌اند، با حضور فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار استان مرکزی، تفاهم‌نامه همکاری پارک فناوری‌های نرم استان مرکزی، جهاددانشگاهی استان مرکزی و پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به امضا رسید که براساس این تفاهم‌نامه همکاری این سه نهاد برای تأسیس پردیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در استان مرکزی صورت می‌گیرد.  

پس از امضای این تفاهم‌نامه و افتتاح رسمی نمایشگاه، محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رئیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، گفت: این پارک اولین پارک موضوعی تخصصی در حوزه فرهنگ است و طی گذشت بیش از چهار سال تجربیات بسیار خوبی از قِبَل این پارک تحقق پیدا کرده است و در یک کلام در حال ثابت شدن این حقیقت هستیم که می‌توان بخش فرهنگ را به بخش مولد تبدیل کرد؛ در حال حاضر بخش فرهنگ ما کمک بگیر است.

وی با تأکید بر اینکه ایده‌پردازان، جوانان، هنرمندان و … آمده و با استقرار شرکت‌ها و مؤسسات خود در این پارک تلاش می‌کنند به این اتفاق مهم نائل شویم که شاهد پیشرفت کشور در عرصه فرهنگ باشیم،‌ تصریح کرد: جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کند اما فرهنگ فلسفه وجودی جهاددانشگاهی است و تلاش می‌‌کنیم این بخش را بیشتر تقویت کنیم.

در ادامه غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با ابراز خرسندی از اینکه در مراسم افتتاح این نمایشگاه فرهنگی که مربوط به صنایع دستی هم است شرکت کرده، گفت: فرهنگ با همه اهمیتی که دارد از نظر اقتصادی مظلوم و در حاشیه بوده است. مقام معظم رهبری فرمودند: اهمیت فرهنگ برای یک جامعه مثل اهمیت هوا برای زندگی یک فرد است. هوا همه جا وجود دارد، ضروری‌ترین نیاز انسان نیز محسوب می‌شود، اما وجود آن احساس نمی‌شود و کمتر کسی به فکر مراقبت از هواست. شاید آلوده کردن هوا آسان‌ترین کاری است که در جامعه صورت می‌گیرد؛ فرهنگ هم همینطور است.

صنایع دستی را به موضوع اقتصاد مبدل کنیم

وی ادامه داد: فرهنگ با اقتصاد باید گره بخورد تا کشور ما توسعه پیدا کند. صنایع دستی این ظرفیت را دارد. صنایع دستی تاکنون بیشتر از جنبه هویتی مورد توجه بوده اما از جنبه اقتصادی کمتر به آن توجه شده است؛ ما باید با حفظ جنبه هویتی صنایع دستی، صنایع دستی را به موضوع اقتصاد مبدل کنیم.

عادل تصریح کرد: برای این کار باید اقدامات گوناگون صورت بگیرد و نمایشگاه‌هایی که آثار هنری عرضه می‌کنند و پارک‌های ملی نیز راه‌اندازی شود. نمی‌دانم چه معادل فارسی باید برای پارک علم و فناوری پیدا کرد چراکه پارک به معنای بوستان را نمی‌توانیم اینجا به کار ببریم و باید کمک کنید معادلی برای پارک علم و فناوری پیدا کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: یک فرهنگ سازی باید در مردم صورت گیرد که از صنایع دستی و آثار هنری در زندگی خود استفاده کنند. باید خریدار در سطح جامعه برای آثار هنری ایجاد شود و اداره‌ها، مؤسسات دولتی، دانشگاه‌ها و … با آثار هنری مزین شود؛ این کاری است که در همه جای دنیا صورت می‌گیرد و در ایران نیز باید انجام شود.

عادل گفت: باید به شکلی برنامه‌ریزی کرد که یک هنرمند بتواند زندگی خود را از راه تولید آثار هنری اداره کند. ما روزی به تولید انبوه آثار هنری و صنایع دستی می‌رسیم که تقاضا برای این آثار و محصولات هنری به اندازه‌ای باشد که بشود زندگی متوسطی را با آن سامان داد.

پارک علم و فناوری را به دهکده تبدیل کنیم

حسن مسلمی‌نایینی، رئیس جهاددانشگاهی نیز ضمن خوشامدگویی به حاضران از حمایت مسئولان شرکت کننده در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه تشکر کرد و گفت: حضور شما موجب تشویق شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه است تا کار را گسترده‌تر کنند و امیدواریم بتوانیم این پارک را به دهکده تبدیل کنیم تا بتوانیم افراد بیشتری را مورد حمایت کنیم. اکنون از ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم اما بیش از ۶۰۰ شرکت هستند که درخواست حمایت دارند و در صورت تأسیس دهکده علم و فناوری نرم امیدواریم این گروه‌ها را پوشش دهیم.

سجاد محمدعلی‌نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز گفت: صنایع فرهنگی، خلاق و صنایع دستی از فرصت‌های ویژه کشور ما برای ورود به حوزه‌های اقتصادی است ولی متأسفانه آنچنان که باید به آنها توجه نشده است. ما هم یک فرهنگ اصیل داریم، هم یک تمدن قوی اسلامی و ایرانی، هم روایت‌ها‌ و داستان‌هایی که از دوران کهن در اختیار ماست و هم افراد ماهر، توانمند و هنرمند؛ همه این ظرفیت‌های فکری و انسانی در کنار ظرفیت‌‌های فناوری می‌تواند فرصت‌های جدیدی خلق کند.

معاون وزیر علوم اضافه کرد: نگاه ما این است که حوزه نوآوری و فناوری می‌تواند به احیای بسیاری از این صنایع و شغل‌هایی که در این حوزه وجود دارد، کمک کند. پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم مقدمه‌ای بوده که به صورت تخصصی در این حوزه ورود کنیم و جهاددانشگاهی با سابقه فوق‌العاده‌ای که در این چند دهه داشته در این حوزه ورود کرده و این پارک از برترین پارک‌های ملی است. نگاه ما این است که مراکز رشد خودمان را در استان‌ها و پردیس‌ها توسعه و به حوزه فرهنگی اختصاص دهیم تا با نوآوری‌هایی که می‌شود و زیرساخت‌های جدیدی که می‌توانیم خلق کنیم از صنایع دستی پشتیبانی و به حوزه تجاری‌سازی آنها کمک کنیم و با فرصت‌هایی که برای خلق نوآوری ایجاد می‌کنیم کمک کنیم تجاری‌سازی آنها در کشور و برای صادرات فراهم شود.

وی در پایان تصریح کرد: تمام تلاشمان را می‌کنیم در این زمینه پشتیبانی لازم را انجام دهیم و ظرفیت‌های ویژه دانشجویی را هم فعال کنیم. توسعه این حوزه در استان‌ها به خصوص با تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضا رسید هم مقدمه‌ کارهای بزرگ‌تر خواهد بود.

در پایان نیز مسئولان حاضر در مراسم افتتاحیه از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی بازدید و با صاحبان ایده‌ها گفت‌وگو کردند.

یادآوری می‌شود، نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تا روز پنج‌شنبه هفته جاری در دانشگاه علم و فرهنگ برپاست.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایکنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا