بررسی تاثیر نمایشگاه‌های دوره‌ای بر حوزه‌های کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان

یکی از راه‌های معرفی ایده‌های خلاق و دانش بنیان برگذاری نمایشگاه‌های دوره‌ای و دعوت از کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان به جهت ارائه محصولات فیزیکی و خدماتی و حتی ایده‌های نو و نوآور می‌باشد.

به گزارش کارآفرینی‌پرس، افراد خلاق، کارآفرین و پیشتاز همواره مورد توجه جوامع مختلف قرار داشته و دارند. امروزه به‌دلیل ازدیاد جمعیت و نیاز به ایجاد ارزش افزوده و بهره‌وری بالاتر در همه عرصه‌ها مخصوصا عرصه‌های صنعتی، تولیدی و … به موضوع ایده‌های جدید و خلاقانه اهمیت بیشتری داده می‌شود. ازاین‌رو، پرورش نیروهای خلاق و نوآور در هر جامعه‌ای همواره مورد توجه بوده و در همین راستا در همه کشورهای جهان مدارس، دانشگاه‌ها، نهاد‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی تشکیل می‌شوند که وظیفه پرورش نیروهای ایده‌پرداز و جمع‌آوری، بررسی و به عرصه ظهور رساندن بهترین ایده‌ها را بر عهده دارند. در سال‌های اخیر در کشور‌مان به موضوع نوآوری و کارآفرینی توجه بیشتری شده و در حوزه‌های دانش‌بینان نیز سرمایه‌گذاری‌های زیادی شده است و روز به روز در حال افزایش است.

در سال جاری در تهران و اکثر شهرهای کشور نمایشگاه‌های مختلفی برگزار شد که این نمایشگاه‌ها پذیرای افراد کارآفرین و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بودند به‌طور مثال در آبان‌ماه سال جاری محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برج میلاد تهران شاهد برگزاری نمایشگاه تخصصی خدمات جانبی خودرو و موتورسیکلت در بخش‌های تیونینگ، کمپینگ، آفرود، آپشن، لوازم یدکی و مصرفی، ماجراجویی و سفر بود که در این نمایشگاه تعداد زیادی از افراد کارآفرین و شرکت‌های دانش‌بنیان با ایده‌های نو و نوآوری‌های مختلف و محصولات جدید شرکت کرده بودند که در همین راستا با تعدادی از این عزیزان مصاحبه‌های انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا مصاحبه‌ای با جناب آقای مهندس رحمان‌ زاده رعیت کارآفرین و صاحب امتیاز شرکت دانش‌بنیان یونامکس تولیدکننده مکمل‌های سوخت و مواد محافظ بدنه خودرو، داشته‌ایم.

کارآفرینی پرس: لطفا خودتان را معرفی بفرمایید و در خصوص حوزه و سابقه فعالیت تان مختصر توضیحاتی را بفرمایید.

مهندس رحمان‌ زاده رعیت: من رحمان‌ زاده رعیت هستم، شرکت یونامکس تولیدکننده محصولات محافظ خودور که شامل مکمل‌های سوخت و مواد محافظت از بدنه خودرو است و شروع کار ما از حدودا 10 سال پیش بوده و هر سال یک محصول جدید را به سبد محصولاتمان اضافه کرده‌ایم در سه سال گذشته با تمام توان و به‌صورت فشرده فعالیت داشته‌ایم و تا به امروز 22 محصول به بازار ارائه کردیم.

کارآفرینی پرس: در این بحران‌های اقتصادی چه مشکلات و چه موانعی برای شما ایجاد شده است؟ آیا سازمان‌های حمایتی و وزارت‌خانه‌های مربوطه از تولیدات شما به‌عنوان تولید داخلی حمایت داشته‌اند یا خیر؟

مهندس رحمان‌ زاده رعیت: در کشور ما چند سالی هست که هر سال را به‌عنوان سال‌های حمایت از تولید، رشد و رونق تولید، مانع‌زدایی از تولید و … نام‌گذاری می‌کنیم ولی در سالی که به‌عنوان مانع‌زدایی از تولید نام‌گذاری می‌شود متاسفانه در همان سال موانع زیادی بر سر راه تولید ایجاد می‌شود و از تولیدکننده هیچ‌گونه حمایتی صورت نمی‌گیرد و به‌نظر بنده همکاران تولیدکننده بنده تمام با عشق فعالیت می‌کنند و در حال حاضر منافع چندانی به‌دست نمی‌آورند و اگر دقت و مطالعه فرمایید در شرک‌های صنعتی میزان تولید کاهش پیدا کرده و تمام به‌دلیل موانعی هست که ایجاد شده و امروز تولید در کشور بسیار مشکل هست.

کارآفرینی پرس: آیا علت مشکلات و موانع ایجاد شده به‌دلیل سلیقه‌ای عمل کردن مسئولان مربوطه است یا به‌دلیل عدم شناخت و دانش کافی افرادی که در سازمان‌ها و نهادها در سمت‌های بالایی هستند و یا مسئولیت‌های مهمی بر عهده دارند در حالی‌که دانش آن کار را ندارند؟

مهندس رحمان زاده رعیت: بنده ابتدا واردکننده بودم و حدودا از سال 90 در عرصه تولید وارد شدم و متاسفانه در طی این سال‌ها شاهد بودم که افراد در جایگاه خودشان نیستند و به‌طور مثال در وزارت‌خانه مربوطه که تشریف ببرید افرادی در پست‌های بالا حضور دارند که از اصلا از فرآیند تولید هیچ اطلاعی ندارند و صرفاً به‌عنوان یک مدیر یا کارمند انجام وظیفه می‌کنند و متاسفانه این موضوعات و موضوعات مشابه به فرآیند تولید آسیب وارد می‌کند و به نظر بنده باید موضوع از پایه اصلاح شود. در ضمن برای پیشرفت تولید از اقدامات حمایتی و تشویقی هم استفاده کنند به‌طور مثال یک واردکننده که در مواردی نیز به چرخه تولید کشور آسیب وارد می‌کند بیشتر از یک تولیدکننده از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند و با هزینه‌های کمتری مواجه می‌شود.

کارآفرینی پرس: به‌عنوان یک تولیدکننده چه پیشنهادی برای تولیدکنندگان و کارآفرینان دارید؟

مهندس رحمان زاده رعیت: تنها پیشنهاد و خواهش من از همه همکاران عزیزم این است که جنس خوب و با کیفیت تولید کنند تا بتوانیم تولیدات ایران را در همه جای دنیا ببینیم.

در این راستا با آقای مهندس امین ذباح یکی از کارآفرینان شرکت‌کننده در نمایشگاه نیز مصاحبه‌ای داشته‌ایم که به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کارآفرینی پرس: لطفا خودتان را معرفی بفرمایید و در خصوص حوزه و سابقه فعالیت تان مختصر توضیحاتی را بفرمایید.

مهندس ذباح: من امین ذباح هستم و حوزه فعالیت بنده در زمینه برش و خدمات صنعتی فلزات است و از آنجایی‌که یک پیشینه‌ای در طبیعت‌گردی و کار با خودرو داشتیم، سعی کردیم با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتیم یک محصول جدید را باعنوان “سیخ کباب” به بازار ارائه کنیم. زمینه‌های دیگر فعالیت ما ساخت لوازمات قطعات مهندسی فنی، ساخت لوازم دکوراتیو است که پایه این‌ها بر مبنای فلزات است که با طراحی خودمان هست.

کارآفرینی پرس: لطفا بفرمایید این ایده باعنوانی که ثبت شده در کجا به ذهن شما رسید و چگونه آن را به عرصه تولید رساندید؟

مهندس ذباح: در یکی از مسافرت‌هایم به شمال‌غرب ایران و کشور ارمنستان نوعی از آشپزی را دیدم که داخل تنور آشپزی انجام می‌شد و یک سری ابزار خاصی داشتند که در آشپزی در کشورمان جای آن‌ها خالی بود و سعی کردم با الهام گرفتن از آن نوع آشپزی و لوازمات آن یک طرح جامع و کلی را ایجاد کنم که هم کاربردی باشد هم زیبا و هم کیفیت لازم را برا ارائه به هموطنان ما داشته باشد. نوع استفاده و خدماتی که این لوازم ارائه می‌دهد خاص، لذت‌بخش و جالب است.

کارآفرینی پرس: لطفا بفرمایید آیا در راه ثبت این ایده آیا کار آن به‌راحتی انجام شد یا مشکلاتی در پیش رو داشتید؟

مهندس ذباح: متاسفانه باید خدمت شما عرض کنم که ثبت ایده هم مانند سایر امور اداری که با آن درگیر هستیم مسائل خودش را دارد و نمی‌دانم چرا اسقبال خوبی نمی‌شود از کسی که می‌خواهد یک کار جدید را ثبت کند، حالا چه از بحث مالی یا پیشنهاداتی که عزیزان دست‌اندکار می‌دهند. به همین خاطر این می‌شود بزرگ‌ترین مانع سر راه هر تولیدکننده‌ای که بخواهد کار جدید تولید کند و همین موضوع باعث می‌شود که یک تولیدکننده به‌دنبال تولید جدید نباشد و به دنبال کپی و تولید موارد ثبت شده قبلی برود.

کارآفرینی پرس: در واقع شما می‌فرمایید برخی از افراد و مسئولان به‌جای اینکه در تلاش برای ثبت ایده و حمایت‌های مالی و معنوی باشند می‌خواهند در منافع مالی طرح شما شریک شوند؟

مهندس ذباح: بله متاسفانه قطعا همین‌طور است.

کارآفرینی پرس: با توجه به اینکه یک ایده جالبی را شما پیاده سازی و تولید کردید، استقبال مردم از ایده شما و خرید محصول شما به چه صورت بوده؟

مهندس ذباح: ما سعی کردین همیشه کیفیت و کارایی را در اولویت قرار دهیم و خداروشکر مردم هم از این ایده و محصول حمایت کردند و با لذت و اطمینان محصولات ما را خریداری کردند که جا دارد از همه مدیران و مسولان که در راه ثبت و تولید این محصول ما را کمک کردند و همه مردم عزیز که ما را حمایت کردند از صمیم قلب تشکر کنم.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا