مهارت توانمندی شخصی؛ راهکار تبدیل شدن به یک همکار ارزشمند

تبدیل شدن به یک همکار موفق به مهارت‌ها و ارزش‌های مختلفی بستگی دارد. در حالی‌که ویژگی‌هایی همانند مهارت‌های ارتباطی خوب و شفافیت در این رابطه نقش مهمی دارند، اما ویژگی حمایت از خود، گاهی نادیده گرفته می‌شود. با درک نحوه به‌کارگیری حمایت از خود در زندگی و حرفه خود، می‌توانید خود را در مسیر دستیابی به اهداف بزرگ خود قرار دهید و حتی به یک همکار بهتر تبدیل شوید.

به گزارش کارآفرینی‌پرس، در رابطه با ویژگی حمایت از خود (Self-Advocacy)، اول مهم است که بفهمیم حمایت از خود چیست. در ابتدایی‌ترین مفهوم، بدین معناست که مایل باشید برای منافع و نیازهای خود صحبت کنید. به‌جای این‌که جریان زندگی شما را به سمت خود سوق دهد، به این معنی است که نقش فعال‌تری در حصول اطمینان از این‌که کارها به گونه‌ای که با اهداف شما هماهنگی بیشتری داشته باشد، پیش می‌روند. به گفته دانشگاه کارنگی ملون، دفاع از خود «هر زمانی که افراد از طرف خودشان صحبت می‌کنند یا عمل می‌کنند تا کیفیت زندگی‌شان را بهبود ببخشند، تغییرات شخصی را تحت تأثیر قرار دهند یا نابرابری‌ها را اصلاح کنند، صورت می‌گیرد.»

برای دفاع موفقیت‌آمیز از خود، مهم است که نیازهای خود را درک کنید، منابع موجود برای برآورده کردن آن نیازها را بشناسید و نیازهای خود را با کسانی که می‌توانند کمک کنند ارتباط برقرار کنید.» این اصول به قدری مهم هستند که در بسیاری از کشورهای جهان رشته دفاع از خود (دفاع شخصی) را به‌عنوان بخشی از برنامه‌های آموزشی و توسعه‌ای خود آموزش می‌دهند. در تمام سنین و مراحل زندگی، دفاع از خود به‌عنوان یک قابلیت حیاتی شناخته می شود.

    با حمایت از خود، برای مدیریت موقعیت‌هایی که در غیر این صورت ممکن است نامطلوب (یا کاملاً ناعادلانه) شوند، مجهزتر می‌شوید و اگر بلافاصله با ایده صحبت کردن راحت نیستید، می‌توانید حس حمایت از خود را از طریق فعالیت‌هایی مانند تمرین صحبت‌های مثبت با خود، ردیابی دستاوردهای خود، بهبود مهارت‌های خود و نترسیدن از درخواست کمک ایجاد نمایید. تبدیل شدن به یک مدافع خود می‌تواند تأثیر شگفت‌انگیزی بر زندگی شما در داخل و خارج از محل کار داشته باشد.

با توانمند ساختن خود برای دفاع از نیازهای خود، می توانید اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری ایجاد کنید. نگرش و باورهای شما بازتر و شفاف‌تر می‌شوند و مهارت‌های ارتباطی خود را در حین صحبت در مورد آنچه نیاز دارید، بهبود می‌بخشید. با انجام این کار، نسبت به چالش هایی که با آن روبرو هستید و همچنین بازخوردهایی که از دیگران دریافت می کنید، خودآگاه تر می شوید. این می تواند شناسایی و رفع نقاط ضعف خود را آسان تر کند. این همچنین به تقویت توانایی های حل مسئله شما کمک می کند، هم زمانی که مهارت های خود را تقویت می کنید و هم نیازهای دیگر را در محل کار برطرف می کنید.

با وجود مزایای بسیار توانمندسازی فردی، بسیاری از افراد جامعه بویژه زنان در این موضوع تردید دارند. مطالعه ای از Indeed نشان داد که تنها 43 درصد از زنان احساس می کنند که از مقدار مناسبی برای خود حمایت می کنند و اضطراب، ترس از تلافی و ترس از «پرخاشگر» تلقی شدن به عنوان دلایل اصلی برای عدم حمایت از خود ذکر شده است. بسیاری همچنین بر این باورند که زنان بیشتر از مردان برای دفاع از خود به صورت منفی تلقی می شوند.

همانطور که تانیتا آلن (Tanita Allen)، نویسنده کتاب ما وجود داریم (We Exist)، در گفتگوی اخیر خود توضیح داد: «همه ما باید مدافع خود باشیم، زیرا جامعه ما دارای مسائل سیستمی است که می تواند طیف گسترده ای از چالش ها را به خصوص برای جوامع به حاشیه رانده شده ایجاد کند. وقتی گروه‌هایی از مردم که طرفدار خود هستند، گرد هم می‌آیند و در جهت یک هدف واحد کار می‌کنند، آن‌ها را قادر می‌سازد تا به تغییر در سطحی دست یابند که به تنهایی امکان‌پذیر نیست.»

آلن ادامه داد: «از جنبش‌های سیاسی گرفته تا کسب‌وکارها، تیم‌های مدافع خود، سرسختی و انگیزه برای دستیابی به نتایج قدرتمند را گرد هم می‌آورند. این تجربیات و مشاهدات به من انگیزه داد تا بنویسم ما وجود داریم، جایی که به پیچیدگی های دفاع از خود و توانمندسازی جامعه می پردازم». بنابراین، چگونه حمایت از خود برای همکاری در محل کار اعمال می شود؟ برخی از اصول اساسی مشارکت های مشترک موفق عبارتند از: ارتباط موثر، شفافیت، توافق متقابل در مورد اهداف و مسئولیت ها.

     حمایت از خود می‌تواند نقش ارزشمندی در حصول اطمینان از وجود این اصول در سراسر شراکت شما داشته باشد. طرفدار خود بودن، تضمین می‌کند که به طور مؤثر آنچه را که امیدوارید از طریق شراکت خود به انجام برسانید، منتقل خواهید کرد. این به شما امکان می‌دهد مهارت‌هایی را که می‌توانید در شراکت به ارمغان بیاورید، به اشتراک بگذارید، در حالیکه در مورد زمینه‌هایی که مهارت‌هایتان در آن‌ها کم است، سخت گیر نباشید.

همانطور که شما آشکارا در مورد این و سایر موضوعات با شرکای مشترک خود بحث می کنید، تعیین اهداف و مسئولیت های هر یک از شرکت‌کنندگان آسان تر می شود، زیرا می توانید به وضوح آنچه را که می توانید انجام دهید و نمی توانید انجام دهید، بیان کنید. این سطح از شفافیت در نهایت موفقیت در درازمدت را برای مشارکت‌ها آسان‌تر می‌کند، زیرا همه درک روشنی از آنچه انتظار می‌رود و آنچه می‌خواهند دارند. با ادامه حمایت از خود در طول مدت مشارکت، ادامه تلاش‌های مشترک در مسیر آسان‌تر می‌شود. بخشی از این موضوع، از این واقعیت ناشی می شود که وقتی در حمایت از خود بهتر می شوید، می توانید بر کسانی که با آنها همکاری می کنید، تأثیر بگذارید تا همین کار را انجام دهند. از آنجایی که همه افراد درگیر در این همکاری، خودآگاه‌تر می‌شوند و مایل به صحبت برای نیازهای خود هستند، همه شما می‌توانید در حل مشکلات و شناسایی و حل چالش ها بهتر شوید.

با بکارگیری مهارت «حمایت از خود» ممکن است ذاتاً بر خودتان متمرکز باشد و از بسیاری جهات، اینطور است. اما با حمایت از خود و ایجاد ویژگی‌های مرتبط با خودآگاهی و حل مسئله، به نوبه خود به یک همکار مؤثرتر تبدیل خواهید شد. برای برقراری ارتباط در مورد آنچه که در یک شراکت بالقوه کار می کند و کار نمی کند و راه حل هایی پیدا می کنید که نیازهای همه طرف ها را برآورده کند، مجهزتر خواهید بود.

همچنین به کسانی که با آنها کار می کنید، کمک می کنید تا در بیان نیازهایشان و درخواست کمک بهتر شوند. با تبدیل شدن به یک مدافع خود، هر بار که با شرکای خود همکاری می‌کنید، پیروزی‌های بیشتری برای خود ایجاد می‌کنید.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
زینب سنجری پور
منبع
Forbes

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا