محمدعلی نژادیان: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شخصا پیگیر نامه پیشنهادی اینجانب برای اصلاح شرایط جذب و ایجاد تغییرات در مقطع دکتری «کارآفرینی» شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نژادیان: در سال ١٤٠١ نامه و پيشنهادى براى ایجاد تغييراتى در رشته كارآفرينى (مقطع دكترى) براى رئيس جمهور، رئيس دانشگاه آزاد اسلامی و وزير علوم، تحقیقات و فناوری ارسال كردم که مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش کارآفرینی‌پرس، محمدعلی نژادیان در یادداشتی نوشت: با توجه به اینکه اینجانب در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته کارآفرینی تحصیل کرده‌ام، همچنین با عنایت به تحقیقات و فعالیت‌های اجرایی در زمینه کارآفرینی درنتیجه پس از یک نیازسنجی و تحلیل، پیشنهادی برای اصلاح نحوه جذب و تغییراتی برای دروس رشته کارآفرینی (مقطع دکتری) برای مسئولان ارسال کردم. طبق اطلاع واصله این نامه مورد توجه جناب آقاى دكتر محمدمهدی طهرانچى (رئيس دانشگاه آزاد اسلامی) قرار گرفت و این نامه را به كارشناسان مختلف ارجاع دادند و شخصا نيز این نامه را به دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوين بردند تا نظرخواهى شود. رياست جمهورى نيز به وزير علوم، تحقیقات و فناوری و شوراى انقلاب فرهنگى براى بررسى ارجاع داد.

قابل ذکر است که دانشگاه‌ها چندين نسل را سپرى كرده‌اند و در حال حاضر مى‌توان گفت اقدامات خوبى براى نسل سوم دانشگاه (دانشگاه‌های کارآفرین) در ایران صورت گرفته است.

نسل اول (آموزش‌محور): این نسل از دانشگاه‌ها که در جهان شکل گرفت، آموزش‌ محور بودند و هدف این دانشگاه‌ها آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص بود.

نسل دوم (پژوهش‌محور): این نسل از دانشگاه‌ها، پژوهش محور معرفی شدند و نقش این دانشگاه‌ها در کنار آموزش، بیشتر تحقیق و پژوهش برای توسعه مرزهای دانش و تولید علم بود.

نسل سوم (کارآفرین): این نسل از دانشگاه‌ها با عنوان دانشگاه‌های کارآفرین مطرح شدند که هدف آن تربیت نیروهای انسانی کارآفرین شد و اقتصادی کردن علم (علم را به ثروت تبدیل کردن) نیز مورد توجه قرار گرفت. دانشگاه نسل سوم، صرفا به آموزش و پژوهش‌های علمی و کاربردی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای صنایع نمی‌پردازد، بلکه در کنار این اهداف، دانش‌آموختگانی را تحویل جامعه می‌دهد که توانایی تجاری‌سازی علم را دارند و با خلاقیت و نوآوری و تقویت کارتیمی، می‌توانند کارآفرینی کنند و کسب و کارهای جدیدی را نیز ایجاد نمایند. «در این نوع دانشگاه‌ها، تلاش می‌شود از طریق ارتباط گرفتن با صنعت و گسترش زمین‌های پژوهش، تولید محصولات فناورانه را بر اساس نیاز جامعه گسترش دهند».

نسل چهارم (تمدن‌ساز، تعالی‌محور و…): در حال حاضر، بحث دانشگاه‌های نسل چهارم، در جهان مطرح است. این دانشگاه‌ها، جدا از وظایف دانشگاه‌های سه نسل گذشته، ماموریت دارند تا در شکل‌دهی آینده جامعه خود، نقش ایفاء نمایند و تمدن‌سازی کنند، به عبارتی (اجتماع محور) هستند. نسل چهارم اسامى مختلفى دارد و هنوز مورد اجماع قرار نگرفته است.

نسل پنجم (سینگولاریتی): این نسل را مى‌توان سينگولاريتى ناميد، يعنى نقطه‌اى كه ديگر نمى‌دانيم در آن چه اتفاقاتى مى افتد (با توجه به متاورس، هوش مصنوعى و….)

البته عده‌اى نیز بر اساس مارپيچ سه گانه، چهارگانه و پنج گانه تعريف كرده‌اند.

در نهايت خوشحالم كه امروز به بحث كارآفرينى توجه ويژه‌اى مى‌شود.


بیشتر بخوانید:

­­­­­محمدعلی نژادیان: برای دکتری کارآفرینی، دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد رشته‌های غیر مرتبط را جذب نکنید

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
کارآفرینی پرس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا