محمدعلی نژادیان: برای دکتری کارآفرینی، دانشآموختگان کارشناسی ارشد رشتههای غیر مرتبط را جذب نکنید
نژادیان: برای مقطع کارشناسی ارشد کارآفرینی با توجه به محتوی دروس ارائه شده در این مقطع جذب از رشتههای مختلف مقطع کارشناسی خوب است ولی پذیرش و جذب دکتری کارآفرینی از رشتههای غیرمرتبط یا غیر از کارآفرینی بهتر است صورت نپذیرد.
به گزارش کارآفرینی پرس، محمدعلی نژادیان پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی نوشت: دانشآموختگان رشته کارآفرینی مانند روانشناسی میتوانند مجوز مرکز مشاوره دریافت کنند، اما چطور فردی که دروس ارشد آن غیر از کارآفرینی بوده است میتواند بهدرستی و کامل مشاوره دهد؟ باید در نظر داشته باشیم که مشاوره روانشناسی و مشاوره کارآفرینی هر دو با زندگی مردم در ارتباط است.
در مقطع کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی، دروس بسیار کاربردیتر از مقطع دکتری است. طوری که در درس کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات در مقطع ارشد برای اینجانب انگیزه یادگیری ساخت سایت ایجاد شد و تا به امروز چندین سایت را تاسیس کردم. اما در دکتری درسها بیشتر تئوری است و دانشجوی دکتری که رشته ارشد آن غیرمرتبط بوده است، فردا چه مهارتی در جامعه میخواهد از خود نشان دهد؟ البته این نکته به مهارت اساتید نیز بستگی دارد. یعنی اگر استاد کارآفرینی از رشتههای دیگر به این حوزه ورود پیدا کرده باشد و خودش هیچ مهارتی نداشته باشد، قطعا نمیتواند برای دانشجو اشتیاق کسب مهارت ایجاد کند.
در این خصوص به مسئولان دانشگاهها، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) چند پیشنهاد به شرح زیر تقدیم میکنم:
- بهجای اصول حسابداری، که بعضی از واحدهای دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه میدهند، درس اقتصاد خرد و کلان ارائه شود
- دو واحد روانشناسی عمومی نیز برای دو مقطع کارآفرینی ارائه شود. زیرا، در تحقیق و بررسی کارآفرینی با دو عامل ویژگیهای شخصی و عوامل درونی و عوامل بیرونی و محیطی مواجه هستیم. قابل ذکر است در مقطع دکتری درس رفتار سازمانی وجود دارد ولی کافی نیست
- با توجه به اینکه دانشجویان کارشناسی ارشد بعضا از رشتههای غیرمرتبط به مقطع دکتری کارآفرینی ورود میکنند، ایراد دیگر این است که درس بازاریابی در مقطع دکتری این رشته ارائه نمیشود
نکته 1: دروس بازاریابی و اقتصاد کلان در سرفصل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری کارآفرینی پیشنهاد شده است. اما، بعضی دانشگاهها ارائه میدهند و بعضی ارائه نمیدهند. ازاینرو، با توجه به اهمیت این موضوع بهتر است که پیشنهاد بالا مورد توجه قرار گیرد. زیرا، به فرض یک کارآفرین حسابداری خود را از طریق نرمافزار و کارمند میتواند انجام دهد ولی آیا میتواند به کارمندان خود بگوید بهجای من فکر اقتصادی کنید؟
نکته 2: روانشناسی عمومی در سرفصل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری کارآفرینی پیشنهاد نشده است.
برای اطلاع از جزییات بیشتر سرفصل دروس کارآفرینی در مقطع کارشناسی ارشد اینجا را کلیک کنید.
برای اطلاع از جزییات بیشتر سرفصل دروس کارآفرینی در مقطع دکتری اینجا را کلیک کنید.
پس ما در عمل باید ببینیم که یک دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری رشته کارآفرینی چه چیزهایی (تئوری و عملی) یاد میگیرد؟ آیا درست است که دانشجویی که کارشناسی ارشد مرتبط نخوانده بیاید دکتری کارآفرینی بخواند؟ آیا اصلا دکتری کارآفرینی چیزی به فردی که کارشناسی ارشد کارآفرینی خوانده اضافه میکند؟
حتی باید پایاننامه کارشناسی ارشد و دکتری رشته کارآفرینی مانند دیگر رشتهها نباشد و دانشجو کار عملی هم ارائه دهد. به هر حال از دانشآموخته کارآفرینی این توقع است که حداقل بعد ورود به جامعه مجهز به یک مهارت کاربردی باشد. در غیر این صورت هم به دانشجو جفا میشود و هم به مردم.
با توجه به جدید بودن رشته کارآفرینی و عدم آشنایی کافی جامعه با این رشته این نوع نحوه جذب باعث آسیب این رشته و حتی مراجعهکنندگان و مشاورهگیرندگان در جامعه میشود. البته ممکن است بسیاری از این افراد فردا بخواهند در مراکز آموزشی مختلف تدریس کنند که این نیز ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود و یا کارآفرینی درست تدریس نشود.
با توجه به پیشگامی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص جهتدهی به سمت نسل سوم دانشگاهها مناسب است این موضوع از همین دانشگاه اصلاح شود.
این پیشنهاد در سال 1401 برای افراد زیر ارسال شده است:
- حضرت آیتالله سیدابراهیم رئیسی، ریاست محترم جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
- دکتر محمدعلی زلفیگل، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
- دکتر محمدمهدی طهرانچی، ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی
دروسی که در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی (گرایش کسب و کار جدید) ارائه شده در دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات (1397-1395)، عبارت است از:
ترم اول:
- اصول حسابداری (جبرانی)
- بازاریابی و تحقیقات بازار (جبرانی)
- تئوریهای کارآفرینی
- تئوریهای مدیریت پیشرفته
- تحلیل آماری (جبرانی)
- زبان تخصصی (جبرانی)
- کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات
ترم دوم
- استقرار کسب و کار
- الگوهای تصمیمگیری کارآفرینان
- تحلیل کسب و کار
- تشخیص فرصتهای کارآفرینی
- مدیریت استراتژیک کارآفرینی
- مدیریت کسب و کارهای کوچک
ترم سوم
- ایجاد کسب و کار
- توسعه محصول جدید
- روش تحقیق در کارآفرینی
- طراحی و تدوین طرح کسب و کار
- مدیریت زنجیره تامین
در مقطع دکتری کارآفرینی دانشگاه آزاد واحد قزوین (1400) دروس زیر ارائه میشود:
ترم اول
- تحلیل محیط کسب و کار
- مدیریت نوآوری و تکنولوژی سازمانی
- زبان تخصصی پیشرفته
- روش تحقیق و مقاله و رساله نویسی پیشرفته (جبرانی)
- تئوریهای کارآفرینی
ترم دوم
- فرصتهای کارآفرینی
- مبانی فلسفی نظریههای رفتار سازمانی
- مبانی فلسفی تئوریهای مدیریت
- بنیانهای نظری کارآفرینی
- مبانی فلسفی مدیریت و کارآفرینی از منظر ارزشهای اسلامی
ترم سوم
ترم سوم بستگی به گرایش دارد برای اطلاع بیشتر اینجا را کلیک کنید.
پایان پیام/