با کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی آشنا شوید

هوش مصنوعی به صورت گسترده در زندگی روزمره ما ادغام شده است. دستیار الکسا، سیری و بیکسبی از معروف‌ترین و مشخص‌ترین مثال‌های ادغام ابزارهای هوشمند در زندگی هستند. گستردگی استفاده از ابزارهای هوشمند نشان می‌دهد که کسب و کارها هم می‌توانند استراتژی‌های کسب و کار خود را با کمک ابزارهای هوشمند تدوین کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس، بازاریابی یکی از حوزه‌هایی است که هوش مصنوعی می‌تواند به صورتی جدی به بهبود و ارتقای آن کمک کند. در این مقاله اطلاعاتی را از کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

هوش مصنوعی چطور به بازاریابی کمک می‌کند؟

هوش مصنوعی می‌تواند سازمان‌ها را قادر کند تا تلاش‌های خود را برای بازاریابی بهبود دهند. این فناوری قادر است وظایف روزمره مربوط به بازاریابی مانند زمان‌بندی، ارسال ایمیل یا پیش‌بینی عملکرد کمپین را به صورت اتوماتیک پیش ببرد.

هوش مصنوعی حتی می‌تواند فراتر از این موضوعات، با شخصی‌سازی تجربیات هم برای متخصصین بازاریابی و هم برای مصرف‌کنندگان، فرایند را هوشمندانه‌تر و دقیق‌تر کنند.

امروزه بیش از ۲۰ درصد متخصصین بازاریابی از فرایندهای بر پایه هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد خود بهره می‌گیرند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در آینده نزدیک به بیش از ۵۷ درصد افزایش پیدا کند.

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی منجر به بهبود نتایج، افزایش عملکرد، بهبود نرخ تبدیل و کاهش هزینه‌ها می‌شود و این یعنی هزینه هر استراتژی بازاریابی به شکل چشم‌گیری کاهش خواهد یافت و ریسک به حداقل ممکن خواهد رسید. اما چطور؟ هوش مصنوعی می‌تواند در چهار محور دسترسی به مشتریان، اقدام، تبدیل و مشارکت مشتریان، در فرایند بازاریابی به کسب و کارها کمک کند.

ما در ادامه این ۴ مورد را با جزئیات بیشتری با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

یک: دسترسی به مشتریان

هوش مصنوعی می‌تواند به صورت گسترده در دسترسی کسب و کارها به مشتریان و در معرض دید قرار گرفتن محصولات، کمک کند. موارد زیر از مهم‌ترین روش‌های دسترسی هستند که هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود آن‌ها کمک کند:

مدیریت هوشمند محتوا

مدیریت هوشمند محتوا از نادیده گرفته شده‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی محسوب می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند محتوایی متناسب با هر مشتری تولید و آن را مدیریت کند.

از نظر کارشناسان، هوش مصنوعی توانایی بالایی در ارائه ارزش اضافی به مخاطب و درگیر کردن آن‌ها با محتوا دارند. البته در نظر داشته باشید که این فناوری می‌تواند تولید محتوا را تسهیل کند اما همچنان برای نظارت بر محتوا، به نیروی انسانی نیاز است تا تقویم محتوایی متناسب تولید و عناصر بصری مورد نیاز و مرتبط با پیام را انتخاب کند.

همچنین هوش مصنوعی تاثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش بهره‌وری محتوای پیشنهادی به مخاطب، بر اساس سلایق و سوابق جستجوی آن‌ها دارد. این کارکرد در پلتفرم‌های مبتنی بر محتوای اشتراکی مانند شبکه‌های پخش نمایش خانگی بسیار پرکاربرد خواهد بود.

نمایش تبلیغات هدفمند

حتما به این مورد برخورده‌اید؛ در سایت فروش اینترنتی کالایی خاص را جستجو می‌کنید و بعد از آن، تا مدت زیادی در تمام سایت‌ها تبلیغات همان کالا یا کالای مشابه برایتان نمایش داده می‌شود.

این سبک از تبلیغات هدفمند که بر جستجو و سلایق کاربر مبتنی است، با کمک هوش مصنوعی بسیار کارآمدتر خواهد شد و ریسک خطای انسانی در آن کاهش خواهد یافت.

این یعنی افزایش نرخ بازگشت سرمایه و بهبود نتایج بر اساس الگوهای خرید کاربران که مشتریان را به انتخاب موارد جدی سوق خواهد داد.

جستجوی صوتی

دستیاران صوتی از فراگیرترین مظاهر هوش مصنوعی و زندگی روزمره محسوب می‌شوند و با فناوری تشخیص گفتار به کاربران در جستجوی صوتی کمک می‌کنند.

جستجوی صوتی نوعی فناوری بر پایه هوش مصنوعی است و می‌تواند یکی دیگر از مظاهر کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی باشد. جستجوی صوتی می‌تواند به کارشناسان بازاریابی کمک کند تا استراتژی‌های سئوی خود را بهبود دهند و با جذب ترافیک بیشتر، به مشتریان وسیع‌تری دست یابند.

سئوی صوتی به معنای بهینه‌سازی صدا و محتوای صوتی است. با بهینه‌سازی جستجوی صوتی می‌توانید به طیف وسیعی از مشتریان بالقوه دست پیدا کنید. در نظر داشته باشید که جستجوی صوتی مانند جستجوی تایپی نیست و به رویکرد دقیق‌تری نیاز دارد. چیزی که از ربات‌های هوشمند و هوش مصنوعی برخواهد آمد.

دو: اقدام

تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده

پیش‌بینی بر پایه تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده‌ها یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی محسوب می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند با درک الگوریتم‌های آماری، اطلاعات را تجزیه و تحلیل و مدل‌سازی کند.

به این ترتیب می‌توان راه‌هایی برای بهبود و بهینه‌سازی روندهای فروش ارائه کرد و بهره‌وری فرایند بازاریابی را افزایش داد. این مزایا به کارشناسان بازاریابی کمک می‌کند تا کمپین‌های خود را بر این اساس پیش‌بینی کنند.

هدف‌گذاری تبلیغات

الگوریتم‌های ماشین لرنینگ توان بالایی در تجزیه و تحلیل داده‌ها دارند. این الگوها می‌توانند درک کنند که کدام تبلیغات برای کدام گروه از مشتریان و در چه مرحله‌ای از قیف فروش مناسب است.

به این ترتیب می‌توان از هوش مصنوعی به عنوان متخصص بازاریابی دقیق و بدون خطا برای بهینه‌سازی استقرار محتوا در زمان مناسب کمک گرفت.

در واقع کاربران دوست دارند تبلیغاتی را مشاهده کنند که به آن‌ها و نیازهایشان مربوط باشد یا بتواند مشکلی از مشکلاتشان را حل کند. این واقعیت، ضرورت هدفمندی تبلیغات را نشان می‌دهد؛ مسئله‌ای که می‌تواند با کمک هوش مصنوعی به بهترین شکل ممکن عملی شود.

امتیازدهی سرنخ‌ها

امتیازدهی سرنخ‌ها روشی برای تعیین کارآمدی هر سرنخ محسوب می‌شود و شامل رتبه‌بندی آن‌ها بر اساس اقدامات و الگوهای مشارکت در سفر خرید مشتریان است.

در این روش، هر چقدر شرایط هر سرنخ بهتر باشد، امتیازات بالاتری دریافت می‌کند و در اولویت بالاتری قرار خواهد گرفت. به این ترتیب متخصصین بازاریابی خواهند فهمید که هر سرنخ تا چه اندازه کارآمدی دارد و کدام سرنخ باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

امتیازدهی و رتبه‌بندی سرنخ‌ها یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی محسوب می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند به متخصصین بازاریابی کمک کند تا بر اساس الگوریتم‌های دقیق، سرنخ‌ها را مورد سنجش قرار دهند و بهترین آن‌ها را برای کارایی بیشتر استراتژ‌ی‌ها به کار بگیرند.

سه: تبدیل

قیمت‌گذاری

همه ما می‌‌دانیم که در فروش آنلاین و دنیای تجارت دیجیتال، قیمت‌ها ثابت نیستند و بر اساس مناسبت‌ها، تغییرات فصلی و متغیرهای دیگر تغییر می‌کنند.

نوسان در عرضه و تقاضا و همچنین میزان علایق مصرف‌کنندگان از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند قیمت محصولات و خدمات را تحت تاثیر قرار دهند.

قیمت‌گذاری پویا یکی دیگر از خدمات و کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی محسوب می‌شود. این عمل با کمک الگوریتم‌های هوشمند و استراتژی قیمت‌گذاری منعطف انجام می‌گیرد.

کسب و کارها می‌توانند با کمک قیمت‌گذاری هوشمند، محصولات و خدمات خود را به صورت بهینه بفروشند و به جریان سوددهی سرعت ببخشند.

در واقع ماژول‌های قیمت‌گذاری پویا که با هوش مصنوعی کنترل می‌شوند، کسب و کارها را قادر می‌کنند تا خدمات و محصولات خود را به درستی قیمت‌گذاری کنند.

هدف‌گذاری مجدد (ریتارگتینگ)

اگر در حوزه بازاریابی دیجیتال کار کرده باشید حتما با هدف گذاری مجدد یا ریتارگتینگ آشنا هستید. این استراتژی به صورت کلی به کسب و کارها کمک می‌کند تا کاربران را با ترفندهای مختلفی ترغیب کنند تا به کسب و کار هدف برگردد و فرایند خرید خود را تکمیل کند.

هوش مصنوعی می‌تواند در ریتارگتینگ کمکی فوق‌العاده باشد. این فناوری با کمک فرایند ماشین لرنینگ و یادگیری الگوریتم‌ها، رفتار مشتریان را بر اساس سوابق خرید و جستجوهایشان تجزیه و تحلیل می‌کند و کسب و کارها را قادر می‌کند تا کمپین‌های هدف‌گذاری مجدد خود را بهینه‌سازی کنند.

هوش مصنوعی با هدف‌گذاری مجدد پویا، کاربران را به صورت موثرتری مجاب به بازگشت به کسب و کار و خرید خواهد کرد و از این جهت بسیار کاربردی و سودمند است.

شخصی‌سازی وب و اپلیکیشن

شخصی‌سازی وب و اپلیکیشن، استراتژی کاربردی برای بهبود تجربه مشتریان و کمک به آن‌ها برای تسریع رسیدن به اهدافشان محسوب می‌شود. یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی این است که فرایند شخصی‌سازی وب و اپلیکیشن را برای کسب و کارها ممکن می‌کند و راهی به سوی بازاریابی شخصی و ایجاد تعاملی معنادار میان کسب و کار و مشتریان است.

هوش مصنوعی می‌تواند خدمات و محتوای وبسایت یا اپلیکیشن را با علایق و ترجیحات کاربران مطابقت دهد؛ به این ترتیب شانس افزایش نرخ تبدیل بالا خواهد رفت. هوش مصنوعی این کار را با ابزارهای اتوماسیون بازاریابی فعال و تجزیه و تحلیل رفتار کاربران در وبسایت انجام می‌دهد.

چت بات

چت بات یا ربات‌های گفتگو با کاربران، برنامه‌هایی هوشمند هستند که به سوالات کاربران جواب می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا سفارشات خود را تکمیل می‌کنند.

چت بات‌ها با پیشرفت هوش مصنوعی می‌توانند کمک بزرگی در افزایش فروش فروشگاه‌های اینترنتی باشند؛ آن‌ها می‌توانند مانند فروشندگان فروشگاه یا سیستم پشیتبانی آنلاین، به صورت دائمی در کنار کاربران باشند و آن‌ها را راهنمایی کنند.

توسعه هوش مصنوعی این ربات‌ها را گسترده‌تر، هوشمندتر و انعطاف‌پذیرتر می‌کند و تجربه‌ای واقعی برای کاربران فراهم خواهد کرد.

چهار: مشارکت

پیش‌بینی خدمات مشتریان

پیش‌بینی رفتار مشتریان یکی دیگر از خدمات و کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی است. هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی و آنالیز رفتار کاربران به صورت دقیق پیش‌بینی کند که کدام دسته از آن‌ها به احتمال زیاد اشتراک کسب و کار را لغو می‌کنند یا این که کدام دسته از آن‌ها به مشتری وفادار تبدیل خواهند شد.

این مزیت می‌تواند به کسب و کارها امکان دهد تا به این گروه از مشتریان دسترسی داشته باشند تا پیشنهاداتی ترغیب‌کننده برای حفظ آن‌ها و تغییر تصمیمشان ارائه دهند.

در واقع هوش مصنوعی به کسب و کارها امکان می‌دهد تا خدمات مشتریان را هوشمند و آسان کنند. این مسئله برای تجربه مشتریان بسیار مهم است.

ایمیل‌هایی با محتوای پویا

بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین استراتژی‌های افزایش فروش است که بسیاری از کسب و کارها به آن توجه نمی‌کنند. افزایش نرخ بازشدگی ایمیل و هدایت کمپین‌ها هدف نهایی از بازاریابی ایمیلی محسوب می‌شوند.

نکته مهم در رابطه با ارسال ایمیل‌های بازاریابی به کاربران این است که همه کاربران نیاز، چالش و علایق مشترکی ندارند. آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و این هوش مصنوعی است که با تشخیص این نیازها می‌تواند ایمیل‌هایی مطابق با نیاز مشتریان برایشان ارسال کند.

این ایمیل‌ها امکان موفقیت بیشتری دارند و محتوایی را به کاربران ارائه می‌دهند که برای آن‌ها مهم است. به این ترتیب بهره‌گیری از هوش مصنوعی نرخ موفقیت کمپین‌های بازاریابی ایمیلی را به صورت چشمگیری افزایش می‌‌دهد.

و در آخر

اگرچه هنوز با توسعه هوش مصنوعی و به کارگیری گسترده آن در کسب و کار فاصله داریم، اما روند پرسرعت پیشرفت این فناوری و اقبال کسب و کارها به آن نشان می‌دهد که در آینده نزدیک شاهد به کارگیری وسیع برنامه‌های هوشمند در پیشبرد کسب و کارها باشیم و این یعنی برای عقب نماندن از این فرایند، باید کسب و کار را در مسیر هوشمند شدن قرار داد.

نگران نباشید! توسعه هوشمند به معنای حذف مشاغل انسانی نیست و صرفا بخشی از وظایف نیروهای انسانی را بر عهده می‌گیرد تا باقی وظایف با دقت و حوصله بیشتر انجام شوند.

نظر شما درباره کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی و سایر حوزه‌های کسب و کار چیست؟

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
اکوموتیو

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا