درباره لزوم حضور مراکز علمی، دانشگاهی و فرهنگی در کارگروه اشتغال

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اشتغال اصالتاً یک فرآیند اقتصادی نیست بلکه یک کُنش اجتماعی است، بنابراین باید مراکز علمی، دانشگاهی و فرهنگی را به کارگروه اشتغال بیاوریم.

به گزارش کارآفرینی پرس؛ محمود کریمی بیرانوند، سی‌ام اردیبهشت ماه در کارگروه اشتغال لرستان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: تحقق شعار ایجاد سالانه یک میلیون شغل دولت مردمی جز با تلاش‌های شبانه‌روزی شما مسئولان در استان‌ها محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه سامانه ملی رصد اشتغال قبل از دولت سیزدهم نیز وجود داشت، ولی سطح آن بسیار پایین بود، بیان کرد: سه هدف اصلی در ایجاد سامانه داشتیم، اول شفافیت، دوم نظارت و صحت‌سنجی و مهم‌ترین فلسفه سیاست‌گذاری است.

کریمی بیرانوند با اشاره به این‌که ما دنبال ایحاد اشتغال جدید هستیم، تصریح کرد: اگر چیزی شفاف نباشد قابلیت نظارت و صحت سنجی ندارد، وظیفه نظارت اصالتاً برعهده ماست که در سه مرحله پیامکی، تماسی و حضوری انجام شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: وقتی دو محور قبلی یعنی شفافیت و صحت‌سنجی درست باشد می‌توانیم سیاست‌گذاری درستی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برخی نکات و مسائل مطرح شده در کارگروه اشتغال لرستان در کل کشور مشترک است، افزود: ۲۰ دستگاه داریم که نقش اساسی در ایجاد اشتغال دارند، انتظار داریم مدیران کل حداقل یک بار در هفته به سامانه وارد شوند.

کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه دو شعار اصلی دولت آیت الله رئیسی اشتغال و مسکن بود، بیان کرد: بنابراین لازم است که در این دو مدخل بیشتر از گذشته کار شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نکته مهم دیگر این است که در کارگروه اشتغال استان صرفاً بحث تسهیلات را پیش نکشید چراکه اشتغال اصالتاً یک فرآیند اقتصادی نیست بلکه یک کُنش اجتماعی است، بنابراین باید مراکز علمی، دانشگاهی و فرهنگی را به کارگروه اشتغال بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه تولید آن روی سکه اشتغال است، ادامه داد: اینکه بگوییم صرفاً می‌خواهیم شغل ایجاد کنیم خطاست، اصالت تولید است که پنج حوزه علمی و فناوری، بازار، تأمین و فناوری و زیرساخت که اصل کارگروه باید برطرف کردن مشکلات این پنج حوزه باشد.

کریمی بیرانوند تصریح کرد: نرخ بیکاری لرستان در فصل‌های مختلف سال ۱۴۰۱ را بررسی کردیم، در دو فصل نرخ بیکاری کاهشی و در دو فصل افزایشی بوده و در مجموع تغییر خیلی محسوسی نمی‌بینیم. در کارگروه اشتغال بحث‌های تحلیلی را بیان کنیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در سال قبل ۳۹ هزار و ۱۴۵ نفر ایجاد اشتغال تعهد لرستان بوده که ۴۰ هزار نفر ثبت شده است، ادامه داد: اما این را نیز باید مد نظر قرار دهیم که اگر سالانه دو میلیون شغل ایجاد شود باز هم مسئله بیکاری را در کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد اشتغال ایجادی در سال گذشته برای مردان بوده است، تصریح کرد: اگر نرخ بیکاری زنان بالاست باید تقسیم بندی ویژه انجام شود، حدود ۱۸ هزار نفر افرادی که در سامانه ثبت شده‌اند مدرک دیپلم دارند که از متوسط کشور کمتر است و باید امسال در تقسیم‌بندی‌ها پرونده ویژه برای فارغ‌التحصیلان بالای لیسانس در نظر بگیرید.

کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه بخشی از مسئولیت ایجاد اشتغال را باید به پارک‌های علم و فناوری واگذار کنیم، بیان کرد: اینکه فارغ‌التحصیلان در معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند نشان دهنده این است که دانشگاه‌ها و مراکز علمی پشتیبان شغل در استان درست کار نمی‌کنند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بیشتر از ۸۵ درصد مشاغل ثبت شده در سامانه رصد لرستان خوداشتغالی بوده که نشان می‌دهد که ما کارفرمایی را جدی نگرفتیم درحالی که سهم کارفرمایی ۹ درصد بوده که لازم است برای آن‌ها مشوق‌هایی داشته و امسال بر تقویت پشتیبان‌ها تأکید کنید.

وی با اشاره به این‌که حدود ۲ درصد آمار ثبت شده مربوط به تعاونی‌ها بوده و این درحالی است که  این بخش در کشور به ۲۵ درصد رسیده است، افزود: از اشتغال‌های ثبت شده در سامانه رصد ۱۶ درصد مربوط به صنعت، ۵۰ درصد خدمات بوده و ۵۱ درصد روستایی بوده است.

کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه لازم است در کارگروه اشتغال استان همراه با ارائه گزارشات مالی تحلیل رسته‌ای را نیز داشته باشیم، تصریح کرد: یک تغییر در زیرساخت‌های الکترونیک وزارت کار ایجاد می‌کنیم، یکی از مسائل ما این است که ده‌ها سامانه پرداخت تسهیلات در کشور داریم ولی در حال حاضر دستگاه‌ها اجباری ندارند که بگویند با سامانه جامع تسهیلات کار کنند اما باید اطلاعات را وارد کنند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: تسهیلات تکمیلی تبصره ۱۶ به قشر فقیر و مظلوم جامعه می‌رسد.

پاین پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
روابط عمومی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان لرستان
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا