نخستین پردیس فن‌آوری صنعت محور کشور راه‌اندازی خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت اعلام کرد: در راستای توسعه فن‌آوری در صنعت، ارتباط صحیح بین صنعت و دانشگاه و تجاری‌سازی سریع فن‌آوری‌های کشور، پردیس‌های فن‌آوری صنعت محور تشکیل می‌شوند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از مهر، علیرضا شاه‌میرزایی گفت: زمانی پارک‌های فن‌آوری و مراکز رشد، در دل دانشگاه شکل می‌گرفت و ادبیات حاکم بر این پارک‌ها و مراکز رشد، ادبیات دانشگاهی نسل دوم بود. بر همین اساس در راستای توسعه فن‌آوری در صنعت، ارتباط صحیح بین صنعت و دانشگاه و تجاری‌سازی سریع فن‌آوری‌های کشور، پردیس‌های فن‌آوری صنعت محور تشکیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه ارتباط بین این پارک‌ها با صنعت گاهی به سختی اتفاق می‌افتاد و در این ارتباط هم گاهی زبان مشترک بین صنعت و دانشگاه تحقق پیدا نمی‌کرد، افزود: صنعت کشورمان کمی پیر شده است و برای جوان شدن و ماندن در عرصه رقابت جهانی، شدیداً به فن‌آوری نیاز دارد.

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت اضافه کرد: اساس توسعه و رشد کسب و کار در کشور ما فن‌آوری است و اگر بتوانیم این فن‌آوری را با برنامه‌ریزی منسجم به صنعت گره بزنیم، شاهد رشد روز افزون صنعت در کشور، ارتقای شاخص‌های توسعه و بهبود فضای کسب و کار خواهیم بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه با توجه به وجود ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان، بیش از ۱۰ هزار شرکت فناور، وجود بیش از ۲۰۰ شتاب‌دهنده و پارک فن‌آوری در کشور و فعالیت صدها دانشگاه توانمند در کشور، ارتباط بین دانشگاه و صنعت به خوبی شکل نگرفته است.

شاه‌میرزایی با اشاره به اینکه دلایل متعددی همچون اقتصاد نفتی، عدم اعتماد مدیران صنایع، عدم شناخت کامل صنعت در دانشگاه و….. برای این عدم ارتباط و شکل‌گیری وجود دارد، تصریح کرد: شاید یکی از مهمترین دلایل، عدم سرمایه‌گذاری مستقیم صنعت در حوزه فن‌آوری باشد. صنعت باید مستقیماً وارد فرآیند فن‌آوری شود و مشکلات و نیازهای خود را از فن‌آوری تأمین کند. شیرینی استفاده از فن‌آوری باید در محاسبات مالی و توسعه‌ای صنعتگران نمود داشته باشد و صنعتگر و کارآفرین، استفاده از فن‌آوری را امری نمایشی و دستوری در نظر نگیرند.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: پردیس‌های صنعت محور، در واقع شکل نوینی از پارک‌های فن‌آوری است که در دل صنعت شکل می‌گیرد. این پردیس‌ها در واقع تبدیل نیاز صنعتگر به محصول از طریق فن‌آوری و در یک فرایند مدیریت شده علمی است. مدیریت و راهبری این پردیس‌ها به‌صورت مشترک بین صنعت و دانشگاه انجام می‌شود و اساس کار پردیس، رفع نیاز صنعت از طریق سفارش فن‌آوری و یا استفاده از فن‌آوری دانشگاهی است.

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت با تاکید بر اینکه قوانین حاکم بر پردیس‌های فن‌آوری صنعت محور، همان قوانین حاکم بر پارک‌های فن‌آوری است. یادآور شد: در این پردیس‌ها، فرآیند شناسایی، ارتباط، هم‌افزایی و تجاری‌سازی فن‌آور، مستقیماً توسط صنعت مربوطه انجام می‌شود و فرآیندهای علمی، توسعه فن‌آوری و ارتباط با دانشگاه توسط پارک فن‌آوری. سرمایه‌گذاری، توسط صنعت انجام شده و تسهیلات و حمایت‌های قانونی توسط دانشگاه.

وی اضافه کرد: در سه ماه گذشته، جلسات مشترک بین بیست صنعت با ۱۰ پارک فن‌آوری برگزار شده و زمینه رشد این پردیس‌ها در تمام صنایع بزرگ کشور بررسی شده است.

شاه‌میرزایی با تاکید بر اینکه کارخانه ارج، یک کارخانه قدیمی و ارزشمندی است که در ذهن همه ایرانیان، نقش بسته و دانشگاه امیرکبیر نیز به عنوان دانشگاهی پیشرو در عرصه فن‌آوری در کشور شناخته شده است، گفت: تفاهم‌نامه راه‌اندازی پردیس بین دانشگاه امیرکبیر و کارخانه ارج، یک حرکت نمادین و ارزشمند برای آغاز به کار این پردیس‌ها بود؛ فضایی به وسعت حدود ۳ هزار متر برای راهبری فرآیندهای پردیس، در داخل کارخانه شکل گرفته و این پردیس به‌صورت ویژه روی فن‌آوری‌های حوزه لوازم خانگی فعالیت خواهد کرد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مهر
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا