برنامه جهاددانشگاهی برای توسعه پارک‌های علم و فناوری در ۱۴۰۲

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس جهاددانشگاهی گفت: بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور در پارک‌های علم و فناوری این نهاد داریم که با برنامه‌ریزی‌های جدید به این پارک‌ها وسعت خواهیم بخشید.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از تسنیم، دکتر حسن مسلمی نایینی؛ رئیس جهاددانشگاهی اظهار کرد: یکی از معضلات و مشکلاتی که کشور با آن درگیر است و دشمن نیز بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند، مباحث اقتصادی و معیشتی است که مقام معظم رهبری نیز به‌روی این موضوع متمرکز شدند و سال 1402 را، سال “مهار تورم و رشد تولید” نام‌گذاری کردند.

وی گفت: امروز با رشد تورم در کشور روبه‌رو هستیم و مقام معظم رهبری نیز با آن آسیب‌شناسی که از ایشان طی سال‌های گذشته شاهد بودیم، امسال را به این نام، نام‌گذاری کردند؛ ان‌شاءالله همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور در سال جدید طوری عمل کنند که بتوانیم تورم را مهار کنیم چراکه بسیاری از معضلات و مشکلات کشور ریشه تورمی دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: امروز بسیاری از مشکلات تولید در کشور مربوط به موضوع تورم است. با توجه به همه این موضوعات، مقام معظم رهبری این شعار را برای سال جدید در نظر گرفته‌اند، برای این امر راهکارهایی را نیز در سخنرانی نوروزی‌شان و همچنین توصیه‌هایی را نیز به مجلس شورای اسلامی و دولت ارائه فرمودند.

مسلمی گفت: در این رابطه جهاد دانشگاهی یک واحدهایی در حوزه پژوهشی و علوم انسانی دارد که می‌توانند موضوع “مهار تورم” را با کمک متخصصان کشور و نخبگان، آسیب‌شناسی و بررسی کنند و ان‌شاءالله خروجی این هم‌اندیشی‌ها به‌صورت راهکارهای عملیاتی در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار بگیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: این امر می‌تواند به مخترعان،‌ متخصصان، دانشگاهیان و دانش‌آموختگان برای حمایت از زنجیره تولید کمک کند. پارک‌های علم و فناوری بزرگی در کشور وجود دارند که می‌توانند آموزش‌های لازم و طراحی و ساخت محصولات خود را داشته باشند.

وی گفت: ما سعی می‌کنیم در سال جدید رشد قابل‌توجهی را در پارک‌های علم و فناوری خود شاهد باشیم و تلاش داریم متقاضیان بیشتری را جذب کنیم و به آنها خدمات بدهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با یادآوری اینکه نخستین گام‌های تجاری‌سازی پژوهش‌های کاربردی توسط این نهاد در سال 1365 با ایده اولیه تشکیل مجتمع آموزشی تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی با کارکرد پارک علم و فناوری طرح و با تشکیل مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی در سال 1370 در فضایی به‌وسعت حدود 90 هکتار در منطقه هلجرد کرج،‌ برداشته شد، ادامه داد: این مجتمع تحقیقاتی که با حضور 3 پژوهشکده و 10 مرکز خدمات تخصصی فعالیت خود را گسترش داد و پس از اخذ مجوز پارک علم و فناوری هم‌اکنون بالغ بر 80 شرکت فناور و دانش‌بنیان در آن مستقر هستند.

وی ادامه داد: تولید محصولات حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی که از فناوری بالایی برخوردار هستند و هم‌اکنون جزو طرح‌های استراتژیک کشور هستند، عمده محصولات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان این پارک را تشکیل می‌دهد که داشتن ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته صنایع دارویی و کشاورزی ازجمله ویژگی‌های شرکت‌های این پارک علم و فناوری است.

رئیس جهاد دانشگاهی تأکید کرد: امروز بیش از 500 شرکت دانش‌بنیان و فناور در پارک‌های علم و فناوری این نهاد داریم که با برنامه‌ریزی‌های جدید به این پارک‌ها وسعت خواهیم بخشید.

مسلمی تصریح کرد: یکی از پارک‌ها مثل پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جزو پارک‌های علم و فناوری منحصربه‌فرد است که سعی داریم در قالب دهکده آن را گسترش بدهیم که حوزه‌های هنری و علوم انسانی و صنایع دستی را پوشش می‌دهد که واقعاً امروز مورد نیاز کشور است که با بزرگتر شدن پارک، می‌توانیم میزبان متقاضیان بیشتری از شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم.

وی با بیان اینکه از دیگر اقدامات مهم جهاد دانشگاهی برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان می‌توان به راه‌اندازی پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه اشاره کرد افزود: ازجمله زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه می‌توان به برج فناوری آن اشاره کرد. برج فناوری پارک علم و فناوری به‌عنوان بزرگ‌ترین برج فناوری کشور با فضایی بالغ‌بر 20 هزار مترمربع در 16 طبقه امکان استقرار 120 واحد را داراست.

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: هم‌اکنون بالغ بر 300 واحد فناور و دانش‌بنیان تحت حمایت این پارک هستند و 60 درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان استان در این پارک مستقر هستند.

مسلمی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور این پارک در حوزه‌های فناوری زیستی، کشاورزی، صنایع غذایی، داروسازی، حوزه تشخیص و درمان، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فرآورده‌های شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، تجهیزات پزشکی، برق، الکترونیک و مخابرات، فناوری اطلاعات و خدمات تجاری‌سازی فعالیت دارند که محصول و خدمات ارائه‌شده توسط آنها هم‌راستا با نیازهای توسعه فناوری در کشور و با هدف دستیابی به فناوری‌های روز، حذف وابستگی کشور به تجهیزات پیشرفته تولید می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با اعلام اینکه امروز تخصص‌های بسیار حرفه‌ای در این نهاد حاصل شده است، گفت: فعالیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و پژوهشگاه رویان که هم‌اکنون در قالب سه پژوهشکده علوم تولیدمثل، زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری و سه مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری، سلول‌درمانی و دیابت خدمات خود را به بیماران ارائه می‌کند، پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی (ابن‌سینا) که در زمینه‌های مختلف علوم و فناوری‌های تولید مثل، درمان ناباروری، اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین فعالیت دارد، و پژوهشکده سرطان معتمد با فعالیت در زمینه سرطان‌های شایع بانوان و پژوهشکده‌های دیگر در جهاد دانشگاهی از جمله این امور تخصصی است.

وی همچنین به فعالیت‌های فنی و مهندسی جهاد دانشگاهی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه سیاست این نهاد در این حوزه عدم ورود به حوزه‌هایی است که بخش خصوصی در آنها مزیت رقابتی بالایی دارد، گفت: رفع نیازهای فناورانه صنعت و جامعه اولویت جهاد دانشگاهی در حوزه‌های فنی و مهندسی و علوم پایه است که از جمله طرح‌های شاخص می‌توان “تکمیل دانش فنی و ساخت سیستم رانش یک دستگاه قطار هفت‌واگنه مترو”، “طراحی و ساخت واحد قابل‌حمل تولید نشاسته حفاری با قابلیت تحمل دمایی زیاد”، “تدوین دانش فنی، طراحی و اجرای واحد پایلوت استحصال نیکل و کبالت از منابع معدنی کشور”، “تکمیل دانش فنی و تولید کربن فعال از قیر طبیعی با ظرفیت 200 تن در سال”، “کسب دانش فنی 9 سایز مته‌های حفاری دندانه‌ای”، “کسب دانش فنی و تولید مواد شیمیایی پرمصرف صنایع نفت و گاز” و طرح “ساخت ابرخازن الکتروشیمیایی بر پایه ترکیبات نانو متخلخل کربنی” را نام برد.

وی ادامه داد: از طرح‌های فناورانه مهم دیگر این حوزه، طراحی و ساخت پمپ‌های برقی درون‌چاهی است که کاربرد بسیار مهمی در حفاری چاه‌های نفت دارند.

مسلمی همچنین با ابراز اینکه جهاددانشگاهی در سه زیرنظام آموزش عالی، آموزش علمی ـ کاربردی و آموزش‌های مهارتی کوتاه‌مدت کارنامه قابل‌قبولی ارائه کرده است، گفت: ارائه آموزش‌های مقطع‌دار و مهارتی در دو دانشگاه (علم و فرهنگ و فرهنگ و هنر)، 6 مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی، 33 مرکز فعال علمی کاربردی و بیش از 164 مرکز آموزش مهارتی، حاصل تلاش این نهاد در بالغ بر 40 شهر در سراسر کشور است.

از جمله ویژگی‌های آموزش‌ها در جهاد دانشگاهی، بهره‌مندی آن از ظرفیت‌های پژوهشی این نهاد و تأکید بر اشتغال‌محور بودن آموزش‌ها است که کاربردی بودن نتایج آن را دوچندان کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش راجع به شرایط افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند ملزوماتی است تا از ایده تا محصول، موضوع تجاری‌سازی مورد توجه قرار بگیرد. در سال جدید توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و سامان‌دهی هدایت شغلی و توانمندسازی متخصصان به‌ویژه دانش‌آموختگان در دستور کار است.

مسلمی در پایان گفت: مواردی که اشاره شد، تنها گوشه‌هایی از تلاش‌های جهادگران جهاد دانشگاهی برای حمایت و توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به‌شمار می‌رود که در صورت انجام حمایت‌های لازم می‌توانند نقش قابل‌توجهی را در توسعه اقتصاد کشور ایفا کنند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
تسنیم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا