رشد ۳۰ درصدی صادرات دانش‌بنیان در سال 1401

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سرپرست مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، صادرات محصولات دانش‌بنیان نسبت به سال قبل از آن رشد داشت، گفت: میزان این صادرات ۱.۴ میلیارد دلار بود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از مهر، امیرحسین میر آبادی با اشاره به وضعیت صادرات محصولات دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ گفت: بر اساس گزارش سامانه توسعه تجارت، در سالی که گذشت رشد ۳۰ درصدی صادرات شرکتهای دانش‌بنیان را داشتیم.

سرپرست مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: بر اساس اخرین آمار، میزان صادرات شرکتهای دانش‌بنیان تقریبا به ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسید.

وی با بیان اینکه ۸۰درصد صادرات محصولات دانش‌بنیان به کشورهای آسیایی بوده گفت: در واقع کشورهای همسایه بیشترین سهم را داشتند و جز مقاصد صادراتی شرکتهای دانش‌بنیان بودند به طوریکه بیش از ۸۰ درصد این صادرات را شامل می‌شد.

وی با اشاره به بیشترین سهم صادراتی محصولات دانش‌بنیان گفت: بیشترین سهم صادرات محصولات دانش بنیان به «مواد پیشرفته و محصولات شیمیایی» و سپس به ماشین سازی اختصاص داشت. البته که قراردادهایی در زمینه فناوری اطلاعات و خدمات مرتبط به آن هم در سال گذشته منعقد شد که امیدواریم امسال بیش از سال قبل به این حوزه ورود کنیم.

شناسایی ۱۴۰۰ شرکت با پتانسیل صادراتی

سرپرست مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از اتفاقات مهمی که در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد ایجاد باشگاه شرکتهای دانش‌بنیان صادراتی بود که به این واسطه شرکتهای دانش بنیان که ظرفیت صادراتی دارند شناسایی می شوند؛ این شرکتها به صورت شرکتهای مستعد و ۵ ستاره صادراتی تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی گفت: در این باشگاه در صدد هستیم به توانمندسازی شرکتهای مستعد در راستای صادرات کمک کنیم ضمن اینکه شرکتهای با ظرفیت بالای صادراتی ۵ستاره در مسیر صادرات قرار می گیرند.

وی عنوان کرد: ما در سال گذشته ۱۴۰۰ شرکت را ارزیابی کردیم تا به شرکتهای مستعد خدمات توانمندسازی و به شرکتهای ۵ستاره در مسیر صادرات کمک کنیم. در واقع برنامه ما کمک به توسعه صادرات شرکتهایی است که در گروه بالاتر قرار دارند و کمک به توانمندسازی شرکتهایی که در گروههای پایین تر قرار دارند.

خانه‌های نوآوری تاثیرگذار در معرفی دانش‌بنیان‌ها به بازرگانان خارجی

میرآبادی در خصوص خانه‌های نوآوری گفت: طی سالهای گذشته خانه‌های نوآوری در کشورهای دیگر مستقر شدند تا نقش مهم خود را در راستای معرفی توانمندی و ظرفیتهای شرکتهای دانش‌بنیان ایفا کنند. این خانه‌ها تاثیرات زیادی در افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان داشته اند ضمن اینکه می تواند در بحث توانمندسازی شرکتها اقداماتی همچون استانداردسازی و دریافت تاییدیه‌ها را انجام دهند.

به گفته سرپرست مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، این خانه ها در معرفی شرکتها به تجار و بازرگانان خارجی بی تاثیرنبوده است.

وی در خصوص آخرین اقدام این خانه‌ها برای صادرات گفت: خانه نوآوری روسیه اقدامات خوبی انجام داده و نیمه دوم سال برنامه‌ها برای صادرات محصولات جدید به روسیه شروع خواهد شد.

سرپرست مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری افزود: یکی از حوزه هایی که به دنبال صادرات محصولات در آن هستیم، حوزه فناوری اطلاعات است.

وی یاداور شد: با توجه به اینکه به عنوان معاونت علمی «اقتصاد دانش‌بنیان» اضافه شده، این موضوع تاکید مضاعفی است بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و کمک به شکوفایی اقتصاد از طریق فعالیتهای فناورانه.

به گفته میرآبادی، لذا در حوزه ماموریتی ما به عنوان بخش بین الملل معاونت علمی نیز تحقق موضوع اقتصاد دانش‌بنیان اولولیت اصلی است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مهر
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا