سامانه‌ای برای کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعتی طراحی شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

فناوران یکی از شرکتهای دانش‌بنیان با کاربرد هوش مصنوعی موفق به طراحی و تولید سامانه‌ای برای کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعتی طراحی شدند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، «مرتضی تقوایی حسین‌زاده»، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان این‌که ۱۸۲ نفر در ۱۷ زمینه تخصصی در حوزه بهره‌وری صنایع و تحول دیجیتالی صنعتی در این شرکت در حال فعالیت هستند، گفت: ما سال ۱۳۹۹ به این جمع‌بندی رسیدیم که با توجه به سهم زیاد نگهداری و تعمیرات در هزینه‌های سازمان‌ها که شامل ۲۵ تا ۶۰ درصد هزینه‌های جاری می‌شود و نظر به ساختارهای موجود در حوزه نگهداری و تعمیرات می‌توان فرآیندها را با روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ارتقاء و بهبود داد.

وی افزود: سال ۱۳۹۹ با توجه به افزایش قیمت ارز، میزان جبران خسارات تجهیزات صنعتی بیش از ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد. علاوه بر این وقتی یک ماشین یا تجهیز خراب می‌شد، فرآیند تولید نیز تا مدتی به توقف می‌انجامید و این خود خسارتی بزرگتر بود. همچنین در تعمیر قطعات در برخی شرکت‌ها یا سازمان‌ها سیستم ارائه خدمات عمومی مانند آب‌رسانی و برق‌رسانی قطع می‌شد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: امروز در مجموعه‌هایی مانند شرکت آبفا یا شرکت برق ۲۵ درصد هزینه‌های جاری هزینه نگهداری و تعمیرات است. در واقع از درآمدهای جاری ۲۵ درصد صرف هزینه نگهداری و تعمیرات می‌شود. این عدد قابل توجه به دلیل آن است که این فرآیند به‌طور سنتی صورت می‌پذیرد. ما این نکته را دریافتیم که اگر این فرآیندها را با امکانات هوش مصنوعی تلفیق کنیم، می‌توان ضمن صرفه‌جویی در این هزینه‌ها، اثربخشی این فعالیت‌ها را بالاتر برد و نتیجه را در پایداری تولید مشاهده کرد.

وی ادامه داد: به همین منظور پیاده‌سازی سامانه‌ای را شروع کردیم که بتواند قدرت پیش‌بینی و پیش‌گویی دلایل خروج یک تجهیز از مدار تولید را داشته باشد. پیش از این در صنایع مختلف اگر تجهیزی خراب می‌شد، آن را تعمیر می‌کردند. پس از توسعه امکانات هوش مصنوعی این نکته روشن شد که مطالعات مهندسی می‌توانند کنار مطالعات هوش مصنوعی قرار گیرند، به شکلی که یک تجهیز را شبیه‌سازی و پایش لحظه‌ای را آغاز کنیم و منطبق بر مطالعات مهندسی شرایط تخریب آن تجهیز را پیش‌بینی کنیم. این کار نیازمند آن است که سراغ تعمیرات پیش‌گویانه برویم. یکی از فایده‌های این پیشگویی در آن است که اگر یک قطعه از یک موتور، خراب شود، قیمت خودش زیاد نیست، اما اگر سر موقع عوض نشود، کل موتور تخریب می‌شود. در واقع یک تعمیر ارزان‌قیمت با چند برابر هزینه به انجام می‌رسد.

تقوایی حسین‌زاده خاطرنشان کرد: ما در مطالعات خود متوجه شدیم که از ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های جاری شرکت آب و فاضلاب تنها هزینه‌های جاری یکی از شهرهای کشور به ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و اگر این شرکت با فرآیندهای پیش‌بینی شرایط تجهیزات خود، به نگهداری از آن‌ها بپردازد، ۲۰ درصد در هزینه‌های نگهداری و تعمیرات خود صرفه‌جویی می‌کند که کاهش هزینه‌های نیروی انسانی مربوطه نیز به آن افزوده می‌شود.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، اظهار کرد: ما در سال ۹۹ پیشنهاد آغاز طرح خود را به صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی ارائه کردیم و صندوق خراسان نیز ۱۰ درصد از هزینه طرح و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز ۲۰ درصد از هزینه را در فرآیند هم‌سرمایه‌گذاری تامین کردند.

وی تصریح کرد: ما این طرح را با مطالعات گسترده‌ای آغاز کردیم و پس از بررسی استانداردهای مختلف حوزه نت و امکانات محصولات مشابه داخلی و خارجی، همه آن‌ها را در محصول خود توسعه دادیم. محصولی که شرکت ما تولید کرده، ظرفیت خوبی برای صادرات دارد. در این راستا ما یک دفتر در کشور سوئیس تاسیس کرده‌ و به دنبال توسعه بازارهای خود هستیم.

تقوایی حسین‌زاده افزود: مدتی پیش مدیران وزارت نفت از این سامانه بازدید و اظهار کردند که این سامانه نسبت به نمونه‌های دیگر بسیار جامع‌تر و کارآمدتر است و امکان استفاده از آن با سهولت بیشتری انجام می‌پذیرد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: ما این سامانه را در قالب یک طرح کلان ملی طراحی کرده‌ایم و باور داریم که استفاده از آن در بخش‌های مختلف سبب کاهش قابل توجه هزینه‌های نگهداری و تعمیرات می‌شود.

در این مورد عنایت‌الله دزیانی، نایب رئیس هیات مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی نیز گفت: فرآیند هم‌سرمایه‌گذاری ما با همراهی صندوق نوآوری و شکوفایی در نیمه اول سال ۱۴۰۰ آغاز و اواخر این سال منجر به امضای قرارداد شد.

وی افزود: سامانه کاهش هزینه‌های تعمیر تجهیزات صنعتی، نوعی سامانه مدیریت دارایی‌های فیزیکی است که در حوزه ‌بهره‌برداری و نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه کاربرد دارد.

دزیانی افزود: میزان سرمایه‌ای که این شرکت دانش‌بنیان دریافت کرده به ۴.۵ میلیارد تومان می‌رسد که سه میلیارد تومان از این مقدار را صندوق نوآوری و شکوفایی و ۱.۵ میلیارد باقی را نیز صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی تامین کرده است.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، این شرکت دانش‌بنیان توانست سرمایه ۴.۵ میلیارد تومانی مورد نیاز خود را برای بهبود فرآیندهای تعمیر و نگهداری تجهیزات کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی از طریق طرح هم‌سرمایه‌گذاری دو جزئی صندوق نوآوری و شکوفایی و عاملیت صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی تامین کند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا