دستاوردهای دانش‌بنیان باید از دل دانشگاه‌ها استخراج شوند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: مطابق آئین‌نامه دانشگاه تهران از فعالان در شرکت‌های دانش بنیان حمایت‌های ویژه صورت می‌گیرد و در این راستا ۲ آئین‌نامه تصویب و اجرا شده است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، مهدی فکور ثقیه درباره برنامه‌ریزی دانشگاه برای هدفمند شدن پژوهش‌های دانشگاهی به خصوص رساله‌های دانشگاهی اظهار کرد: هدفگذاری اصلی دانشگاه تهران روی موضوع پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری بوده است‌.

به گفته فکور، در حال تکمیل حلقه آموزش، پژوهش، فناوری و پارک‌های علم و فناوری هستیم تا بتوانیم نودانشجویان تحصیلات تکمیلی را در پارک‌های علم و فناوری و معاونت توسعه سرمایه‌گذاری فعال کنیم.‌

معاون پژوهشی دانشگاه تهران اضافه کرد: برنامه‌ریزی کردیم تا حمایتی ویژه‌ای از رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها داشته باشیم و نظارتی در مرحله تعریف و مرحله اخذ خروجی‌ها انجام می دهیم. ۲ آئین‌نامه را مصوب کرده‌ایم که یکی از آنها به اینصورت است که حمایت عامه از رساله‌ها و پایان‌نامه بر مبنای مبلغی پایه با عنوان شعارهای دانشگاه تهران مانند مسئولیت‌پذیری اجتماعی، فعالیت در نیازهای صنایع و جامعه از قبیل محیط زیست، ریزگردها، موضوعات خشکسالی و اجتماعی باشد.

فکور با بیان اینکه ضریبی را قرار داده‌ایم برای پایان نامه و رساله‌هایی که از طرف استادان تعریف می‌شود و هدفمند هستند، تأکید کرد: این روش به اینصورت است که استادان با استفاده از ۵ یا ۱۰ پایان‌نامه و رساله پروژه‌های شکست خورده را هدفمند کنند.

پارک‌های علم و فناوری محل دفاعیه دانشجویان می‌شوند

وی تصریح کرد: حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط با فناوری آئین نامه دوم دانشگاه تهران است، به این ترتیب که استاد و دانشجو مدعی می‌شوند که کار آنها نهایتا به ثبت اختراع، مالکیت معنوی، شرکت یا هسته دانش بنیان منجر خواهد شد، برای حمایت از آنها دفاعیه‌ای را در پارک علم و فناوری هماهنگ خواهیم کرد تا دانشجویان در حضور شرکت‌ها دفاع کنند و پس ارزیابی ما از سطح قابل قبول فناوری آنها حمایت‌های ویژه‌ای را در نظر خواهیم گرفت تا بتوانند کسب و کاری با مدیریت استاد یا خود دانشجویان استخراج کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران الگویی را در نظر گرفته‌ایم تا دانشجویان در زمینه کارآفرینی پیشرو باشند، تاکید کرد: برنامه‌های این موضوع تدوین شده و دستورالعمل‌های آن نوشته شده که اجرایی خواهیم کرد.

اثر سوء تحریم‌ها بر فعالیت‌های پژوهشی

فکور درباره تاثیر تحریم‌ها بر جریان اجرایی شدن اهداف پژوهش‌های دانشگاهی گفت: تحریم‌ها اثر قطعی بر پژوهش‌های دانشگاهی دارند و موضوعات مرتبط با بحث‌های پژوهشی بیشتر وارد کردن برخی مواد و تجهیزات دانشگاهی است که در سال‌های اخیر حمایت‌هایی از شرکت‌های مختلف شده تا بتوانند دستاوردهای آزمایشگاهی خود را تحت عنوان ساخت داخل ارائه دهند، تا حدودی مشکلات را کم کرده است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: تحریم‌ها تا حدودی در زمینه‌های پژوهشی از قبیل تعاملات بین‌المللی، طرح‌های بین‌المللی، پروژه‌های بین‌المللی برای جریان پرداخت‌ها و برآوردهایی که به صورت ارزی داریم خلل ایجاد خواهند کرد.

محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان باید در قالب پژوهش‌های دانشگاهی باشد

فکور با اشاره به تسهیلات درنظر گرفته شده دولت برای حمایت از پژوهشگران اظهار کرد: پژوهش و فناوری بایستی از فعالیت‌های دانشگاهی منجر به دستاورد شود، برای مثال فردی که خارج از دانشگاه است اختیار اداره شرکت‌های دانش‌بنیان را دارد و منکر این موضوع نیستیم ولی درصد بالا یعنی ۸۰ تا ۹۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور باید برخاسته از پروژه های دانشگاهی ارشد و رساله‌های دکتری باشند؛ به اینصورت لازم است که قوانینی تدوین شود تا یکی از شروط دانش‌بنیان شدن برای شرکت‌ها این باشد که هسته و تفکر اولیه در قالب پایان‌نامه‌های ارشد و رساله دکتری باشد؛ چرا که این موضوع کمک کننده کاربردی شدن پژوهش هاست.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تاکید کرد: مرحله دوم این است که موضوع پژوهش و فناوری برای همه سازمان‌های اجرایی شناخته شده است و نهاد اجرایی راحت می تواند پژوهشکده ایجاد کند. تعدد مراکز تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری خارج از دانشگاه تا حدودی بودجه‌های پژوهشی که مختص امور پژوهشی هستند در موارد دیگر هزینه شوند، این مورد معضلی است که اگر حل شود قطعا دستاوردهای پژوهشی بهتری خواهیم داشت و بودجه‌های پژوهش هم صرف همان شوند.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا