علی نقیب: تقویت کارآفرینی راهکار دولت برای اشتغالزایی است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رییس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران تنها راه دولت برای اشتغالزایی را تقویت کارآفرینان در حوزه صنایع کوچک و متوسط اعلام کرد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، علی نقیب با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر اهمیت نقش و جایگاه صنایع کوچک در رشد و توسعه اقتصادی کشور افزود: بر اساس آمارهای منتشر شده بیش از ۹۰ درصد از بنگاه‌های تولیدی کشور را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند.

وی یادآورشد: از همین رو هرگونه برنامه ریزی برای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، اشتغالزایی، توسعه صادرات غیرنفتی و نوآوری، بدون حمایت و پشتیبانی از صنایع کوچک و متوسط میسر نخواهد شد.

نقیب با اشاره به آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت به بازگشت ۲ هزار و ۶۷ واحد صنعتی راکد در سال گذشته و ساخت یک هزار و ۴۳۳ کارگاه کوچک با الویت دانش بنیان ها، اظهارداشت: هنوز ۲ هزار واحد صنعتی غیر فعال در داخل و خارج شهرک ها و نواحی صنعتی وجود دارد که وزارت صمت می تواند با دادن تسهیلات ویژه به کارافرینان در راه اندازی این واحدهای صنعتی راکد و اشتغالزایی کمک شایانی کند.

این کارآفرین گفت: واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در تمامی کشورها نقشی اساسی در تامین اشتغال، افزایش تولید ملی، توسعه صادرات و حضور در بازارهای جهانی دارند.

وی خاطر نشان کرد: این صنایع نسبت بسیار بزرگی را از تعداد بنگاه های تولیدی و نسبت قابل ملاحظه ای از اشتغال صنعتی و محصولات صنعتی را به خود اختصاص داده اند و زمینه های مناسب لازم را برای برقراری ارتباط موثر بین تولیدات صنعتی و کشاورزی، جلب سرمایه های بخش خصوصی و امکان تنوع و انعطاف در تولیدات صنعتی را فراهم می کنند.

نقیب ادامه داد: بسیاری از کشورها با آگاهی از نقش و تاثیر صنایع کوچک و متوسط و اتخاذ سیاست‌های حمایتی و برنامه‌ریزی مناسب به گسترش و رونق این نوع صنایع کمک کرده اند و تحولات مثبتی را در صنعت خود به وجود آورده اند.

رییس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران گفت: با توجه به اینکه بخش عمده صنایع کوچک توسط بخش خصوصی اداره می شود و سهم اندکی در مجموعه های تصمیم گیری دارند، دسترسی بیشتر این صنایع به قدرت و ارکان تصمیم­ گیری به راحتی می تواند مشکلات آنها را مرتفع سازد.

وی با تاکید بر ویژگی‌های بسیار مهم بنگاه‌های کوچک و نقش مکمل بودن آنها با یکدیگر اعلام کرد: به جای سرمایه‌گذاری هنگفت در یک واحد تولیدی، مجموعه‌ای از بنگاه‌های کوچک می‌توانند یک زنجیره تولید را تشکیل داده و هر کدام بخشی از تولید را بر عهده بگیرند و همین امر خود باعث افزایش رونق صنعتی خواهد شد.

نقیب اضافه کرد: از سویی دیگر بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند در کنار واحدهای بزرگ راه‌اندازی شوند و بخشی از تولید را انجام دهند که در این مساله با تخصص‌گرایی که صورت می‌گیرد باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید می‌شود.

رییس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران بیان کرد: با وجود تمام ظرفیت‌ها و ویژگی‌های صنایع کوچک، اما تاکنون در ایران آن گونه که باید از این ظرفیت استفاده نشده و حمایت‌های لازم از این صنایع انجام نگرفته است؛ این درحالی است که تمرکز حمایت‌های ویژه به سمت صنایع بزرگی است که سالیان دراز از آن بهره‌مند بوده‌اند و نتیجه مثبتی در برنداشته است.

به گفته وی با توجه به عملکرد منفی صنایع بزرگ و توانایی‌های صنایع کوچک و نقش آنها در ایجاد اشتغال و افزایش تولید لازم است در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها توجه ویژه‌ای به صنایع کوچک شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا