مصطفی کیوانیان: حمایت از استارت‌آپ‌های بازی‌سازی نقش کلیدی در جلوگیری از مهاجرت نیروهای متخصص دارد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرعامل یک شرکت بازی‌سازی گفت: حمایت از استارت‌آپ‌های بازی‌سازی حتی در صورتی که پروژه آن‌ها با شکست مواجه شود منجر به جذب نیروی متخصص به شرکت‌های بزرگ‌تر و جلوگیری از مهاجرت نخبگان صنعت بازی‌های رایانه‌ای می‌شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، اگرچه برخی از والدین هنوز تفکر و دیدگاه منفی در مورد دنیای گیم و گیمر  دارند پژوهش نشان می‌دهد بازی‌های رایانه‌ای تاثیر قابل توجه‌ای بر یادگیری و تقویت حافظه و تمرکز دارند.

هر ساله در سراسر دنیا میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌سازی می‌شود و در هر ساعت از شبانه روز تعداد بسیار زیادی گیمر برای تفریح، ارتباط با دوستان خود و حتی به منظور یادگیری با کنسول‌های بازی یا رایانه‌های رومیزی در دنیای گیم حاضر می‌شوند.

بررسی کارشناسان به روشنی نشان داده است بازی‌های رایانه‌ای تأثیر گسترده‌ای بر نگرش و نوع تصمیم‌گیری کاربران و به ویژه گیمرهای کودک و نوجوان دارد. از همین رو دولت‌ها می‌کوشند با برنامه‌ریزی دقیق و اختصاص بودجه کافی از شرکت‌های بازی‌سازی بومی که محصولات متناسب با فرهنگ و آداب مردم کشور خود را تولید می‌کنند حمایت کرده و محصولات آن‌ها را در بازارهای داخلی و بین‌المللی معرفی کنند.

باتوجه به اهمیت بالای صنعت بازی‌سازی و محبوبیت این صنعت بین میلیون‌ها جوان و نوجوان ایرانی حبرگزاری آنا پرونده‌ای با عنوان «در دنیای گیمرها» را آغاز و گزارش‌های متعددی در قالب این پرونده را منتشر کرده است. در این قسمت با مصطفی کیوانیان، مدیرعامل شرکت بازی‌سازی آنو گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:

بازی‌های تفننی در صدر جدول دانلود از فروشگاه‌های مجازی

گیمرهای ایرانی بیشتر به چه بازی‌های علاقه‌مند هستند؟

کیوانیان: بازی‌سازی و به طور کلی هر کسب و کاری نیاز جدی به واحد توسعه و تحقیق فعال دارد که پیش از ساخت محصول  در مورد مخاطبان و بازار هدف  تحقیق کند. همچنین  دیتا‌های که هنگام بازی به دست می‌آید به ما کمک می‌کند که از سلیقه مخاطب و بازار هدف اطلاع پیدا کنیم. در بازی ‌سازی این  مسئله  که مخاطب چه ژانری علاقه‌مند است و ما با چه کیفیتی می‌توانیم بازی را تولید کنیم بسیار مهم است.

گیمر‌های ایرانی علاقه‌مند به بازی‌های اکشن هستند؛ و به طور کلی بازی تفننی در ایران طرفدار بیشتری دارد.

بر اساس آمار‌ فوشگاه‌های معتبر و شناخته شده عرضه اپلیکیشن‌های اندورید، iOS و… گیمر‌های ایرانی به بازی‌های اکشن علاقه بیشتری دارند. اما بیشترین آمار رکورد‌های دانلود را بازی‌های تفننی دارند؛ که محدودیت سنی تدارد و اقشار مختلف جامعه در مکان‌های مختلف با آن‌ها سرگرم می‌شوند. رکورد‌های  مالی در بازی‌های  اکشن جا‌به‌جا می‌شود زیرا مخاطب این بازی‌ها افراد کم سن و سال‌تر هستند و بیشتر راضی به خرج کردن پول برای بازی هستند و هچنین فضای بازی‌های اکشن رقابتی‌تر است.

معرفی فرهنگ ایرانی از طریق بازی‌های رایانه‌ای

فعالیت مجموعه شما دقیقاً به چه صورت است و چه محصولی را تولید می‌کنید؟

کیوانیان: این شرکت آنو از سال هشتاد و هشت شروع فعالیت در حوزه سرگرمی، گیم، انیمیشن و حوزه‌های مرتبط کرد. ابتدا از یک گروه خیلی کوچک چهار پنج  نفره بودیم و سپس فعالیت خود را توسعه دادیم و امروز با کشور‌های آلمان، فرانسه، فنلاند، ترکیه و چند کشور دیگر برای ساخت گیم، تیزر تبلیغاتی و… همکاری می‌کنیم.

در حاضر بیش از دویست محصول در حوزه گیم، انیمیش و تیزر برای داخل کشور و همچنین خارج از ایران ساختیم. اکنون تمرکز گروه ما روی این مسئله است که کار‌های بین‌المللی را باید دیدگاه فرهنگی ملی خود تولید کنیم که بتوانیم فرهنگ ایرانی را به کشور‌های دیگر صادر کنیم.

علل تفاوت موفقیت بازی‌های موبایلی در جلب نظر گیمرهای

طبق بررسی‌های صورت گرفته بازی‌های موبایلی در ایران بیشتر از بازی‌های هماهنگ با رایانه و کنسول مورد استقبال قرار می‌گیرد. به نظر شما علت این تفاوت در جلب نظر مخاطبان چیست؟

کیوانیان: بازی‌های پی‌سی و کنسول تفاوت زیادی با بازی‌های موبایلی دارند. ابه طور کلی در این زمینه چند شاخص هست که می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم. یکی از آن‌ها این است که  بازی‌های موبایلی ایده‌محور هستند و زمان کوتاه‌تری برای طراحی نسبت به بازی‌های پی‌سی نیاز دارند و همچنین با هزینه کمتری نیز ساخته می‌شوند.

مورد دیگر این است که میل سرمایه‌گذاران بیشتر به بازی‌های موبایلی است و در مورد بازی پی‌سی کمتر سرمایه گذاری می‌شود. می‌توان به تعداد انگشت‌های دست در مورد بازی هماهنگ با رایانه‌های رومیزی سرمایه‌گذاری شده است. از سویی بازار پی‌سی و بازار موبایل متفاوت هستند مثل شرایط ثبت‌نام برای عرضه و تهیه بازی. به عنوان مثال ثبت‌نام در گوگل پلی و آپ استور آسان‌تر است. همچنین از لحاظ بازاریابی و دسترسی کاربران کلیک در گوگل پلی و اپ استور به مراتب راحت‌تر است.

در بازی موبایلی قاعدتاً از تبلیغات کسب درآمد می‌شود. اما در پی‌سی‌ هنوز این گزینه به خوبی فعال نشده است و بازی‌های بزرگ این ویژگی را ندارند و مخاطب برای تهیه بازی باید مستقیم هزینه پرداخت کند و بازی را تهیه کند. این موضوع باعث می‌شود مخاطب در ایران و بسیاری دیگر از کشورهای دنیا  چون نمی‌خواهد هزینه زیادی کند به سمت بازی موبایلی برود. موضوعی که بسیار اهمیت دارد این است که در ایران قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود و در نتیجه هزینه بازی‌ها نسبتاً نزدیک است. در حالی در کشور‌های دیگر هزینه یک بازی معمولی حدود ۱۵ دلار و بازی‌های پیشرفته  حدود ۱۰۰ دلار است. همین مسئله نزدیک بودن قیمت یک بازی ایرانی با یک بازی خارجی باعث می‌شود بازی‌های غیرایرانی مورد توجه قرار بگیرند.

لزوم آشنایی شرکت‌های ایرانی با قوانین بین‌المللی پیش از ورود به بازار جهانی

به نظر شما در حال حاضر صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران در فعالیت‌های برون مرزی با چه چالش‌های مواجه است؟

کیوانیان: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در خصوص فعالیت برون مرزی قرارداد بستن با خارجی‌هاست. هر شرکتی هنگام  عقد قرارداد منجر به درآمد مالی باید یک پشتوانه قوی داشته باشد. این پشتوانه تضمین می‌کند طرف‌های قرارداد پولشان را دریافت می‌کنند و اگر هم مشکلی پیش بیاید پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. برای فعالیت در سطح بین‌المللی  باید زیرساخت‌های اولیه فراهم شود. مثلا باید وکیل آشنا با قوانین بین‌المللی و شرکت در خارج از ایران داشته باشید.

همچنین چالش دیگری که شرکت‌های ایرانی با آن مواجه می‌شوند شیوه جابه‌جایی پول است. در قدم اول باید حساب بین المللی داشته باشید و هنگام عقد قرار داد باید مالیات به آن کشور پرداخت کنید. ما مشکلی با پرداخت مالیات به کشور خودمان نداریم. اما اگر بابت هر قرارداد در کشورهای مختلف مالیات بدهیم عملاً توجیح اقتصادی نخواهد داشت.

برای ترویج فرهنگ ایرانی تلاش کرده‌ایم و در محصولات بین‌المللی خود نماد‌هایی از ایران و فرهنگ ایرانی استفاده می‌کنیم تا از این طریق فرهنگ خود را به سایر نقاط دیگر جهان صادر کنیم.

تاکنون بیش از ۵۰ محصول این شرکت برای طرف‌های قرارداد غیرایرانی بوده است. همچنین تمرکز اکثر شرکت‌ها در حال حاضر روی موضوع متاورس و واقعیت مجازی است. این موضوع  برای مخاطبان  در سراسر جهان جذابیت دارد. موضوع دیگری که اهمیت دارد حمایت‌های مالی و معنوی است. گروه‌های کوچک و چند نفره که اکثراً جوان هستند و و سرمایه اولیه بسیار کمی دارند اگر مورد حمایت قرار بگیرند حتی اگر پروژه آن‌ها شکست بخورد  تبدیل به نیروکار توامندی می‌شوند که شرکت‌های بزرگ می‌تواند از این افراد استفاده کند.

متاسفانه شاهد این مسئله هستیم که خیلی از نیرو‌های خوب ایرانی پس از تلاش‌های شبانه‌روزی مهاجرت می‌کنند و در نتیجه شرکت‌های فعال در این حوزه بازی‌های رایانه‌ای مجدد باید نیروی انسانی توانمند تربیت کنند. حمایت‌های مالی و معنوی به موقع روی این شرکت‌ها تاثیر قابل توجهی در حل این مسئله دارد. همچنین نمایشگاه‌های صنعت‌ بازی‌سازی نیز چند سالی است برگزار نمی‌شود. این زویداد در گذشته جز نمایشگاه تاثیر‌گذار و بزرگ محسوب می‌شد که امیدواریم امسال مجدد این نمایشگاه برگزار شود.

ترویج فرهنگ ایرانی با به‌کارگیری نمادهای بومی در طراحی بازی‌های رایانه‌ای

موضوعات فرهنگی در صنعت گیم اهمیت فوق العاده‌ای دارد و بازی‌های رایانه‌ای روی مخاطبان به‌ویژه نوجوانان تاثیر قابل توجه‌ای می‌گذارد. شما چگونه برای تأثیرگذاری متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی برنامه‌ریزی کردید؟

کیوانیان: متاسفانه هنوز دیدگاه مثبتی در خصوص بازی در جامعه ایرانی وجود ندارد. حتی بسیاری از والدین نسبت به بازی کردن فرزندان خود محتاط هستند. همچنان تبلیغات منفی در مورد بازی‌های مختلف انجام می‌شود. این در حالی است که طبق بررسی‌های صورت گرفته بازی‌ باعث تقویت تمرکز وحافظه می‌شوند. حتی برای پیشگیری از آلزایمر مفید است.

یکی از دلایل که تاثیر آموزشی بازی از فیلم و… بیشتر است این است که مخاطب هنگام تماشای فیلم خوارکی می‌خورد و با دیگران صحبت می‌کند و به طور کلی با استفاده کردن از نیمی از حواس خود در نهایت متوجه موضوع فیلم می‌شود. اما در هنگام بازی صد در صد  حواس فرد درگیر بازی می‌شود. در نتیجه بازی تاثیر آموزشی بیشتری دارد. این شرکت به عنوان مسئولیت اجتماعی خود برای ترویج فرهنگ ایرانی تلاش کرده‌ایم و در محصولات بین‌المللی خود نماد‌هایی از ایران و فرهنگ ایرانی استفاده می‌کنیم تا از این طریق فرهنگ خود را به سایر نقاط دیگر جهان صادر کنیم. همچنین مواردی که خلاف فرهنگ ما هستند را نمی‌پذیریم و از نمادهای آن‌ها در محصولاتمان استفاده نمی‌کنیم.

هیچ شرکت بازی‌سازی نمی‌تواند صرفاً بابت امور فرهنگی کار کند. زیر آورده مالی برای او نخواهد داشت. اما تلاش می‌کنیم درتولید محصولات نماد‌های فرهنگ ایرانی را قرار دهیم. اما انتظار می‌رود که دیدگاه بهتری در مورد بازی‌ها در جامعه ترویج پیدا کند یا دست کم تبلیغات منفی در این مورد انجام نشود. اگر از شرکت‌های بازی‌سازی حمایت فرهنگی شود این شرکت‌های می‌توانند در حوزه آموزش و ترویج فرهنگ ایرانی موثر باشند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا