رضا محتشمی پور: باید از مشارکت سرمایه‌گذاران برای تدوین الویت‌های سرمایه‌گذاری استفاده شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید به جای تدوین فهرستهای اولویت سرمایه‌گذاری توسط دستگاه‌های اجرایی در هر منطقه ای از نظرات و مشارکت سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این زمینه به صورت مستقیم استفاده کرد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، رضا محتشمی پور شامگاه یکشنبه در نشست هم اندیشی نخبگان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گنابادیهای سراسر کشور در این شهرستان افزود: برای توسعه و رونق اقتصادی مطلوب در هر منطقه باید از رویکرد های مبتنی بر دولت فاصله بگیریم و  تدوین فهرست های صرف اولویت سرمایه‌گذاری منطقه ای کارآیی خود را از دست داده است و این مساله نمی تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد باید از مشارکت و هم افزایی بین بخشی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی برای توسعه به صورت مستقیم بهره گرفت.

وی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گناباد در بخش‌های مختلف گفت: باید با شناسایی مناسب ظرفیت‌ها با بهره گیری از نظرات و هم فکری سرمایه‌گذاران برای هر بخش و نقش آفرینی بیشتر آن در فرآیند توسعه چارچوب خاصی تدوین و با برنامه‌ریزی خاص برای رونق منطقه بهره گرفت.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به کاهش بودجه های عمرانی نسبت به سال‌های گذشته و توجه خاص مسوولان ذیربط به بودجه های جاری بهره گیری بیشتر از ظرفیت سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در فرآیند توسعه بسیار مهم و نیازمند کار کارشناسی دقیق است و برگزاری چنین همایش هایی نقش مهمی در جلب توجه فعالان اقتصادی و معرفی پتانسیل‌های موجود دارد.

وی تداوم پیگیری ها را لازمه اثر بخشی فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی ها برای توسعه منطقه ای و از جمله شهرستان گناباد دانست و گفت: باید برای جلب نظر مسوولان در بخش‌های مختلف به صورت مستمر تا به ثمر نشستن نتیجه، پیگیر مداوم مسائل بود و بعد از مقطعی آنها را رها نکرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به رشد بیش از ۱۰۲ درصدی نقدینگی کشور و تاثیر مستقیم آن در تورم کالاها و خدمات گفت: مجوز احداث و توسعه زیربنایی محور مواصلاتی خواف، گناباد و بجستان از وزیر راه و شهرسازی اخذ شد و جذب اعتبارات از محل ماده ۳۲ در دست اقدام است.

محمد صفایی دلویی گفت: از مجموع ۱۴ پهنه معدنی در شهرستانهای گناباد و بجستان پنج پهنه در بخشهای آهن، سرب، طلا و نقره است که جذب سرمایه‌گذاری در آنها نقش مهمی در رونق اقتصادی منطقه دارد.

رییس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل و بهره برداری از فرودگاه گناباد در بخش‌های مختلف این شهرستان اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تحول ایجاد می کند و باید از این ظرفیت حداکثر بهره را گرفت.

 وی اظهار داشت: به موازات اجرای طرح احداث فرودگاه گناباد، طرح ایجاد شرکت هواپیمایی اختصاصی در این شهرستان در حال اجرا و اقداماتی برای جذب سرمایه‌گذار و اخذ تسهیلات انجام شده است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی هدف از اخذ تسهیلات همزمان با فرآیند ثبت شرکت ایرلاین در این شهرستان را تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این منطقه ذکر کرد و گفت: با راه اندازی این شرکت هواپیمایی اختصاصی، فرودگاه گناباد بعد از راه اندازی هر روز حداقل یک پرواز به نقاط مختلف خواهد داشت و این مزیت مهمی برای منطقه است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی هم رشد اقتصادی این استان را در سال جاری ۷.۲ درصد ذکر کرد و گفت: برای توسعه استان در بخش‌های مختلف ۲۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مورد نیاز است.

رضا جمشیدی گفت: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان این استان طی سال جاری در نظر گرفته شده و این تسهیلات به صورت قرض الحسنه به متقاضیان پرداخت می شود.

وی اظهار داشت: همچنین ۳۲ هزار میلیارد ریال نیز از محل تبصره ۱۶ برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در استان خراسان رضوی طی امسال اختصاص یافته که به هر شهرستان متناسب با برنامه و مزیت‌های ارایه شده، تخصیص می یابد.

وی ظرفیت های مختلف سرمایه‌گذاری و توسعه و رونق گناباد در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را یادآور شد و برندسازی محصولات، بهره گیری از پتانسیل انرژی خورشیدی، توسعه گردشگری زیارت، ایجاد کمپ های گردشگری و توجه بیشتر به صنایع دستی این شهرستان و نقش آفرینی بیشتر آن در بازار مصرف داخلی و خارجی را ضروری دانست.

فرماندار گناباد هم مهمترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه این شهرستان را وجود محصولات مهم کشاورزی اعم از پسته، زعفران و غیره ، وجود قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو، قابلیت‌های مهم صنعتی و معدنی، جذب گردشگر از جمله گردشگری زیارت و وجود بقاع متبرکه و ابنیه تاریخی، فرودگاه در حال احداث دانست و گفت: با توجه به این پتانسیل ها ایجاد زنجیره تولید زعفران و محصولات معدنی و سنگهای قیمتی، تولید و فرآوری پسته و محصولات گیاهی، زنجیره تولید سماق و گل محمدی، تولید دام سنگین و شترمرغ، تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز و تولید سفال و پارچه‌های نخی و فرآوری سنگهای ساختمانی و آهک و صنایع وابسته را در این شهرستان ضروری است.

رضا نصیری گفت: برندسازی محصولات و از جمله تولیدات هر روستا یک برند متناسب با تولیدات و مزیت‌های خاص اقتصادی آن منطقه را مهم است و باید با جذب سرمایه‌گذاران و آشنایی آنها با این مزیت‌ها برای توسعه و رونق منطقه گام‌های موثری برداشت.

وی ایجاد بارانداز نهاده های دامی با توجه به موقعیت و ظرفیت‌های اقتصادی گناباد و قرار گرفتن آن در جنوب استان خراسان رضوی را مهم دانست و گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن و احداث چهار هزار مسکن طی چهار سال آینده در این شهرستان فرصت خوبی برای جلب سرمایه گذاران در این بخش است.

وی  راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی گناباد، اجرای طرح گردشگری قنات قصبه، کلوت قوژد و عمرانی، فرآوری تولید توت خشک با وجود ۱۸ هزار درخت توت در گناباد، بهسازی راه های مواصلاتی و غیره در این شهرستان ضروری دانست.

۱۷۲ واحد صنعتی در بخش‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی در شهرستان گناباد فعالیت دارند که برای راه‌اندازی آنها هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و برای سه هزار و ۲۸۴ نفر به طور مستقیم و دو برابر این تعداد به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در شهرستان گناباد فعال است.

از مجموع چهار هزار و ۷۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب در شهرستان گناباد سه هزار و ۴۰۰ واحد فعال است. حدود ۵۰۰ شرکت تعاونی نیز با اشتغال بیش از ۶  هزار و ۵۰۰ نفر در این شهرستان فعالیت دارند.
مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا