با نیچ مارکت بیشتر آشنا شوید

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در این مطلب کامل توضیح می‌دهیم بازاریابی گوشه ای یا نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) چیست و نیچ مارکت به چه معناست، همچنین مزایای بازاریابی گوشه ای را بررسی می‌کنیم.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از کاربوم، نیچ مارکت (Niche Market) یا نیش مارکت بخش کوچکی از یک بازار بزرگ است. نیش مارکت برای افرادی‌ست ک به دنبال یک بازار با رقبای کم هستند و قصد عرضه محصولات یا خدمات برای افراد خاصی را دارند و هر چه محصولات یا خدماتی که ارائه می دهند تخصصی تر باشد، رقابت کمتری وجود خواهد داشت.

نیچ مارکت چیست؟

نیچ مارکت یا همان «گوشه‌ی دنج بازار» بخشی کوچک از بازاری بزرگ‌تر است که نیازهای خاص خود را دارد و به‌نوعی با آن بازار بزرگ‌تر متفاوت است. مثلاً بازار رایانه‌ها بازاری بزرگ است، اما بازار رایانه‌های دانش‌آموزی یا مخصوص بازی که انواع مختلفی از ملزومات سیستم را بر اساس نیاز مشتریان شامل می‌شوند، نیچ مارکت آن بازار بزرگ هستند. 

نیچ (گوشه‌ی دنج بازار) کجاست؟

حال که دریافتید نیچ مارکت چیست، وقت آن است که بدانید نیچ دقیقا به چه معناست. یافتن یک نیچ (Niche) می‌تواند به تحقیقات زیادی نیاز داشته‌باشد، به‌خصوص اگر قبلاً کسی این کار را در بازار نکرده‌است. اما گاهی اوقات یافتن یک نیچ کار آسانی است.

برای نمونه، ژاکت را در نظر بگیرید که در بازار فراوان است. در حالت کلی، بازار هدف ژاکت‌ها همه‌ی انسان‌های روی کره‌ی زمین‌اند، اما پس از شروع به نام‌گذاری انواع ژاکت‌هاست که نیچ‌ها نمایان می‌شوند. برای مثال، پالتوهای زنانه‌ی کلاسیک یک نیش مارکت محسوب می‌شوند، چراکه قیمت‌شان به‌نسبت میانگین قیمت به عنوان یک کالای قدیمی بیش‌تر است. این محصول محدود به زنان است و این پالتوهای زنانه سبکی از انواع ژاکت‌اند که فقط جمعیت خاصی از زنان به آن‌ها علاقه‌ دارند. بنابراین، نیش مارکت پالتوهای زنانه‌ی کلاسیک، بانوانی هستند عاشق پالتو و مایلند پول بیش‌تری بابت ژاکت‌های‌شان بپردازند. این نیچ مارکت بسیار کوچک‌تر از بازار اصلی ژاکت‌هاست.

نیچ‌ها حتی می‌توانند کوچک‌تر هم بشوند. سایتی را در نظر بگیرید که طرح‌هی لباس عروسک را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد تا بتوانند خودشان لباس عروسک بدوزند. این سایت همچنین بازاری را برای فروش این‌ها تدارک دیده‌است. این کسب‌وکار به‌طرز مشهودی نیچ است، چراکه مخاطبینش، هم کلکسیونر عروسک‌ها و هم آن‌هایی هستند که به دوختن لباس عروسک توسط خودشان علاقه‌مندند. این نوع از نیچ مارکت می‌تواند کار شما را در یافتن جامعه‌ی هدف‌تان سخت کند، اما به‌هرحال کار فوق‌العاده‌ای می‌کنند!

آن‌چه که از این دو مثال متوجه می‌شویم این است که کسب سود می‌تواند سخت باشد، چون یک نیچ، بسیار مشخص و کوچک است. یکی از راه‌های مقابله با این موضوع صرف زمان برای شناخت مخاطبان و سرمایه‌گذاری برای دست‌یابی به آن‌ها در هر بسترِ ممکن است. فروش به یک نیچ مارکت چالش‌برانگیز اما ممکن است.

هدف ما از تعریف نیچ مارکت چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، شناخت مخاطب هدف برای موفقیت در فروش به نیش مارکت بسیار مهم است. از طرفی، این را هم باید در نظر گرفت که تعریف نیچ مارکت، یعنی چگونگیِ دست‌یابی شما به آن موفقیت. در این مسیر صرف‌نظر از گستردگی بازار به تحقیقات و ده‌ها اقدام دیگر هم نیاز است.

پیش از انتخاب آن‌چه می‌خواهید بفروشید باید به رقبای خود نگاه کنید و نحوه‌ی تعامل‌شان با بازار خود را بیابید. شاید بازار بیش‌ازحد اشباع شده و تقاضا کم باشد که کار فروش را برای شما سخت کند.

محصول نیچ خود را که به بازار عرضه کردید، با افرادی که مناسب شرایط نیچ شما هستند ارتباط بگیرید و آن‌ها را دعوت کنید تا خودشان محصول فروشی شما را آزمایش کنند. بازخوردهایی بگیرید که در فهم بهتر بازار یاری‌گر شما باشند و از همه مهم‌تر اینکه به انتقادات به دیده مثبت بنگرید.

همواره به‌دنبال آزمایش و تحقیق کاربر (User Testing and Research) باشید تا شرایط عرضه‌ی محصولات و یا خدمات‌تان همیشه مناسب شرایط بازار باشد. این کار تضمین می‌کند که بتوانید وارد بازارهای جدید شوید و پیش از رقبای خود به عرضه‌ای بیش‌تر در بازار فعلی دست پیدا کنید.

مزایای نیچ مارکت چیست؟

بخشی از یک نیچ مارکت بودن مزایای زیادی دارد. بنابراین، جای تعجب نیست که کسب‌وکارها همیشه سعی در تعیین یک USP یا پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد (Unique Selling Proposition) دارند که جایگاه‌شان در نیچ مارکت را مشخص می‌کند. برخی از مزایای نیچ مارکت عبارتند از:

رقابت (Competition): اگر کسب‌وکار شما در یک نیچ مارکت قرار بگیرد، با رقابت کمتری مواجه می‌شود. به این علت که با تخصصی‌تر شدن کسب‌وکارها احتمال این‌که سایر کسب‌وکارها رقیبانی مستقیم برای آن‌ها به‌شمار آیند، کم‌تر است.

تمرکز (Focus): بخشی از یک نیچ مارکت بودن به این معنی است که می‌توانید بر مناسب ساختن عرضه‌ی محصولات و یا خدمات نیچ خود برای گروهی خاص از افراد تمرکز کنید. اما از طرفی، داشتن تعداد بیشتر مخاطب هدف که از لحاظ جمعیت‌شناختی (Demographics) و روان‌شناختی (Psychographics) خیلی متفاوت‌اند، به آن معناست که باید آن چیزی را که به آن‌ها می‌فروشید، با هر کدام‌شان سازگار و در واقع شخصی‌سازی کنید.

تخصص (Expertise): کسب‌وکارهایی که به ارائه‌ی خدمات در انواع نیش مارکت‌ می‌پردازند در عرضه‌ی محصولات و خدمات خود باتجربه‌تر خواهند بود. آن‌ها همچنین بهتر درک می‌کنند که مخاطبان‌شان چه کسانی هستند و کسب‌وکارشان چگونه می‌تواند برای آن‌ها ارزش ایجاد کند. این کسب تخصص، جذب مخاطبانِ خارج از نیش مارکت شما را سخت می‌کند، اما افزایش وفاداری به برند (Brand Loyalty) را در مدت‌زمانی کوتاه، ساده‌تر می‌سازد.

نیچ مارکتینگ چیست؟

حال که به تعریف و مزایای نیچ مارکت پرداختیم، وقت آن است که توضیح می‌دهیم بازاریابی گوشه‌ای یا نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) چیست. بازاریابی گوشه ای برای محصول شما که مختص یک گوشه‌ی دنج بازار است، تضمین فراهم می‌کند .

مهم است پیش از راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی، میزان موفقیت آن را بسنجید. یعنی تعداد احتمالی مخاطبینی را  موردهدف‌تان هستند، درنظر بگیرید و مشخص کنید که آیا جمعیت‌شان خیلی کم است یا تعداد قابل‌قبولی دارند. شاید نیچ مارکتینگ در نگاه اول مشکل به‌نظر برسد، اما اگر مخاطبین هدف خود را بشناسید و محتوای خود را برای آن‌ها شخصی‌سازی کنید، تعامل موفقیت‌آمیز با افراد مناسب دشوار نخواهد بود. امیدواریم به طور کامل فهمیده باشید niche marketing چیست و همچنین با مزایای آن آشنا شده باشید.

جمع‌بندی

بازاریابی گوشه ای برای کسب‌و‌کار‌های کوچکی است که می خواهند با صرف بودجه کم، محصول یا خدمات خود را به گروه خاصی از افراد ارائه کنند. تلاش برای تمرکز بر محصول یا خدمت برای گروهی خاص می‌تواند فرصتی برای شناخته شدن به عنوان متخصص یک محصول یا خدماتی خاص ایجاد کند و باعث افزایش وفا‌داری مشتریان به آن کسب‌و‌کار می‌شود. در این مطلب کامل توضیح دادیم niche marketing چیست و نیچ مارکت چه مزایایی دارد. اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه‌ی بازاریابی گوشه ای دارید و یا سؤالی درمورد نیچ مارکت دارید، می‌توانید با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
کاربومoberlo.com
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام خدا قوت
    بنده علاقه ی زیادی به کار آفرینی دارم وحتی برای شروع یک کار اینترنتی کوچک هم سرمایه ی آنچنانی ندارم اما حاضرم کاری حلال انجام دهم که به افزایش دانایی جمعی مربوط به کسب و کار اینترنتی و تولید محتوا بسط داده شود تا بتوانم سرمایه ای جمع کنم برای شروع یک کار آفرینی حلال و عالی.میخواستم بدونم کدام مرجع یا کدام صفحه راجع به این موضوع به من کمک خواهد کرد؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا