سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور  اعلام کرد: از مشاوران «کنکوری» تا «کوچینگ» همگی باید پروانه اشتغال داشته باشند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور ساعاتی پیش اسامی افراد غیر روان‌شناس و فاقد مجوز را در حالی منتشر کرد که در بین این لیست 144 نفره، اسامی افراد مشهوری نظیر «محمود انوشه»، «فرهنگ هلاکویی» و «علیرضا شیری» به چشم می‌خورد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، در حالی ساعاتی پیش لیستی از اسامی “روانشناس نماها” توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور منتشر شد که در بین آن اسامی افراد مشهوری نظیر «محمود انوشه»، «علیرضا شیری» و «ایمان سرورپور» که بارها به برنامه های تلویزیونی دعوت شده و می توان گفت بخشی از شهرت خود را از طریق همین برنامه های صداسیما به دست آورده اند به چشم می خورد.

آزیتا ساعیان، علیرضا شیری، محمود معظمی، ایمان سرورپور، مهشید رییسی، ماهان تیموری، سهیل رضایی، محمود انوشه و فرهنگ هلاکویی از جمله مشهورترین روان‌شناس نماهایی هستند که اسامی آن‌ها در این لیست 144 نفره منتشر شده و اغلب آنها نیز در فضای مجازی صفحه دارند.

 برای دریافت لیست کامل اسامی روان‌شناس نماها اینجا کلیک کنید.

در حالی بسیاری از این افراد که اسامی آنها منتشر شده است تحت عنوان “مشاور انگیزشی”، “روانشناس انگیزشی”، “مشاور تحصیلی” و “کوچینگ شغلی” در فضاهای مجازی در حال فعالیت اند که به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور این افراد نه تنها مجوز و پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ندارند بلکه بعضا تحصیلات مرتبط با روانشناسی نیز ندارند.

این افراد پروانه اشتغال حرفه‌ای روانشناسی ندارند

دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور که مصوب مجلس شورای اسلامی است، هر فردی که بخواهد فعالیتی در زمینه روانشناسی انجام دهد باید ابتدا از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مجوز دریافت کند. افرادی که اسامی آنها منتشر شده است نه تنها مجوز و پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ندارند بلکه بعضا تحصیلات مرتبط با روانشناسی نیز ندارند.

چیزی به اسم «روانشناس انگیزشی» نداریم

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از این افراد تحت عنوان “روانشناس انگیزشی” فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: چیزی به اسم روانشناس انگیزشی نداریم. اساس کار و حرفه روانشناسی ایجاد انگیزه است. هر نوع زمینه فعالیت روانشناسی باید در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تعریف شود تا ما به افراد برای فعالیت در آن زمینه مجوز دهیم. در حال حاضر حتی مجوز فعالیت در زمینه هایی از روانشناسی نظیر هنر درمانی و موسیقی درمانی وجود دارد اما “روانشناسی انگیزشی” هیچ تعریفی در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ندارد و فعالیت این افراد غیر قانونی است.

از مشاوران «کنکوری» تا «کوچینگ» همگی باید پروانه اشتغال داشته باشند

حاتمی همچنین در پاسخ به این سوال که بعضا این افراد تحت عنوان “مشاور کنکور” و یا “مشاور شغلی” فعالیت دارند، توضیح داد: برای انجام هر نوع فعالیت روانشناسی باید صلاحیت افراد توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تایید شود. هرکسی که بخواهد فعالیت مشاوره انجام دهد باید در ابتدا عضو سازمان نطام روانشناسی و مشاوره کشور باشد و حداقل مدرک فوق لیسانس روانشناسی داشته باشد و سپس صلاحیت حرفه ای او برای کار مشاوره و روان درمانی در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود. افرادی که اسامی آنها اعلام شده نه تنها صلاحیت ندارند بلکه بعضا مدرک روانشناسی نیز ندارند. ارایه مشاوره تحصیلی و شغلی و انگیزشی براساس داده های روانشناسی انجام می‌شود و این افراد باید مجوز سازمان را داشته باشند. حتی برخی می‌گویند ما “کوچینگ” به معنای “مربی گری و تربیت” انجام می‌دهیم اما از مطالب روانشناسی استفاده می‌کنند و بنابراین باید مجوز سازمان را داشته باشند.

قوه قضاییه باید ورود کند

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه اسامی اعلام شده از بین ۴ هزار و ۵۰۰ روانشناس نمای شناسایی شده منتشر شده است و اسامی باقی روانشناس‌نماها به زودی منتشر می‌شود، تصریح کرد: این اسامی را به قوه قضائیه ارسال کرده‌ایم. هم اکنون بر قوه قضائیه واجب است به این امر ورود کرده، این افراد را فرا بخواند و احضار کند.

تهیه کنندگانی که از روانشناس نماها در برنامه های تلویزیونی استفاده می کنند

وی در پاسخ به این سوال که در بین اسامی منتشر شده که اسامی افرادی که بارها در برنامه‌های تلویزیونی دعوت شده اند نیز وجود دارد و این افراد چطور به تلویزیون راه پیدا می‌کنند؟، تصریح کرد: این افراد بعضا اصلا مدرک روانشناسی ندارند. صدا وسیما نیز از این امر مطلع نبوده و بعضا تهیه کنندگان  بدون استعلام از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور این افراد را دعوت کرده اند و برنامه هایی را بر روی آنتن برده‌اند  و می‌توان گفت از جمله دلایل بزرگ شدن این روانشناس نماها همین برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما بوده‌ است که باعث شده بعضا این روانشناس نماها پس از شهرت برای مشاوره از مردم ۲ تا ۳ میلیون تومان تعرفه دریافت کنند.

در ابتدای این لیست نوشته شده است:

به اطلاع مردم عزیز کشورمان می رساند،بر طبق تبصره 3 ماده 4 و ماده 5 قانون تشکیل سازمان از مراجعه به افراد فاقد شماره نظام روان شناسی و مشاوره جهت مشاوره روان شناسی یا کلاس های آموزشی حضوری و انلاین خودداری نمایید. در ضمن این لیست اولیه است . بقیه افراد فاقد مجوز در آینده بروز رسانی خواهد شد. جهت ارسال نظرات و شکایات با ایمیل: bazrasi@pcoiran.ir و یا  تلفن:86051552 اقدام نمایید.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسناسازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا