برخی مشاغل مناسب برای افراد بالای ۴۰ سال

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا مشاغل مناسب برای افراد بالای ۴۰ سال را شناسایی کنید و با نحوه تغییر شغل نیز آشنا شوید.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایران تلنت، نیاز به تغییر شغل می‌تواند نقطه عطفی برای ارزیابی تعادل کار و زندگی افراد باشد و با این تغییر می‌توانند، علاقه خود را دنبال یا اینکه تنها کاری جدید را امتحان کنند. انتخاب مسیر شغلی مناسب که با سابقه کاری و علایق شما همسو باشد، می‌تواند کاری مفید برای شما در ۴۰ سالگی و موفقیت در ادامه زندگی باشد.

۱. برنامه ریز رویداد

اگر دوست دارید با مردم کار کنید و دارای مهارت‌هایی مانند مدیریت زمان و سازمان‌دهی هستید، برنامه ریزی رویداد می‌تواند شغل ایده آل شما باشد. داشتن دیگر مهارت‌ها و همچنین مدرک تحصیلی مرتبط مانند روابط عمومی نیز می‌تواند به شما در این شغل کمک کند، اما خب ضروری نیستند.

افرادی که رویدادها را مدیریت می‌کنند همچنین مسئول مدیریت بودجه، مذاکره برای عقد قرارداد و مدیریت تیم‌ها هستند. کسانی که تجربه مدیریت روابط عمومی یا کار با تامین کنندگان و مشتریان را دارند، می‌توانند در این شغل موفق ظاهر شوند.

۲. مترجم

اگر مهارت صحبت در بیش از یک زبان را دارید، مترجم شدن می‌تواند شغل ایده‌آل شما در دوران چهل سالگی به بعد باشد. مسئولیت اولیه یک مترجم رمزگشایی معنای چیزی است که به یک زبان مانند انگلیسی نوشته شده است. کار تمام مترجمان تقریبا یکسان است، اما در عمل ترجمه به دو بخش ترجمه همزمان و شفاهی و ترجمه مکتوب تقسیم می‌شود.

امروزه بسیاری از مشاغل به مترجمان بسیار کاربلد نیاز دارند و از آنها در کسب و کار خود بهره می‌برند. همین موضوع باعث شده که تنوع فرصت‌های شغلی مترجمی زیاد و فرصت برای کار نیز بسیار شود. تبدیل شدن به یک مترجم مستلزم تسلط به هر زبانی است که قصد ترجمه آن را دارید. دانش از فرهنگ زبان مبدا و مقصد، مدرک یا مدرک تخصصی و هر گونه تجربه مترجمی، می‌تواند شما را به این شغل نزدیک کند.

۳. متخصص سئو

سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) فرآیند افزایش رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو است که دارای استراتژی خاصی است که توسط متخصص سئو تعیین می‌شود. سئو در حال حاضر به یک تکنیک بازاریابی حیاتی تبدیل شده است، بنابراین اگر تجربه‌ی کار در بازاریابی یا طراحی وب‌سایت دارید، یافتن شغلی با عنوان متخصص سئو می‌تواند یک تغییر شغلی ساده برای شما باشد.

با اینکه سئو این روزها بسیار مورد توجه کسب و کارها قرار گرفته است و رشد خوبی دارد، اما هیچ مدرک تحصیلی مرتبط و خاص برای آن وجود ندارد. به همین خاطر، آموزش در حین کار، وبینارها، گواهینامه‌های بازاریابی دیجیتال و دوره‌های آموزشی آنلاین برای یادگیری این شغل و همگام شدن با تغییرات الگوریتم‌های موتورهای جستجو توصیه می‌شود.

۴. دستیار دندانپزشک

برای کار به عنوان دستیار دندانپزشکی می‌توانید مدرک کاردانی داشته باشید و یا دیپلم خود را گرفته باشید. کار دستیار دندانپزشک شامل صحبت با بیماران، تهیه ابزار و تجهیزات برای کارهای دندانپزشکی و کمک به دندانپزشک در طول انجام کارهای پزشکی می‌شود.

علاوه بر موارد بالا، کارهای اداری، به روز نگه داشتن سوابق بیماران و رزرو نوبت نیز در شرح وظایف دستیار دندانپزشک وجود دارد. دندانپزشکی مسیر شغلی کاملاً مشخصی دارد، اما دستیاران دندانپزشک شدن اغلب نیاز به یک برنامه آموزشی دارد تا تکنیک‌ها و مهارت‌های کمک در کارهای دندانپزشکی و معاینه بیماران به واسطه آن یاد گرفته شود.

۵. مدیر منابع انسانی

یک مدیر منابع انسانی مسئول حفظ تمام کارهای مربوط به کارکنان، از جمله استخدام، مدیریت حقوق و مزایا و انجام کارهای مربوط به اتمام کار کارمندان در یک شرکت است. آنها به عنوان رابطی بین مدیریت ارشد و کارکنان خود عمل می‌کنند و از رعایت سیاست‌های شرکت و مسئولیت‌های افراد در تیم خود مطمئن می‌شوند.

مدرک در منابع انسانی باید مرتبط با این شغل باشد، اما کلاس‌های آنلاین زیادی نیز وجود دارند که می‌توانند شما را برای حرفه‌ی مدیریت منابع انسانی در سازمان آماده کنند. اگر تجربه‌ی مدیریت یا رهبری تیم دارید، مهم‌ترین مهارت هر مدیر منابع انسانی را دارا می‌باشید که به استخدام شما کمک می‌کند.

۶. توسعه دهنده وب

توسعه دهندگان وب مسئول ساخت وب‌سایت‌هایی با تمرکز بر طراحی و عملکرد هستند. این شغل، نیاز به تعادل بین مهارت‌های فنی و خلاقیت دارد. اگر تجربه طراحی گرافیک دارید، می‌توانید دانش خود در حوزه طراحی وب‌سایت با کدنویسی را افزایش دهید و با حرکت به سمت توسعه وب، گزینه‌های شغلی خود را گسترش دهید.

توسعه وب یک صنعت پرکاربرد است که امکان کار در داخل کشور، شرکت‌های خارجی و کار به عنوان فریلنسر را برای شما فراهم می‌کند. این شغل همچنین در میان مشاغل پردرآمد نیز شناخته می‌شود.

۷. مدیر پروژه

مدیریت پروژه، شغلی است که در آن تجربه مهم‌ترین عامل در استخدام به شمار می‌آید. مدیران پروژه مسئول نظارت و هماهنگی تمام جنبه‌های یک پروژه هستند، بنابراین مهارت‌های مدیریت زمان و ارتباط و همچنین تجربه مدیریت هزینه‌ها، برای آنها ضروری است.

اگرچه مدرک مدیریت بازرگانی یا بازاریابی می‌توانند به استخدام شما کمک کنند، اما نقش قبلی شما در مدیریت اداری یا هر موقعیتی که در آن مسئولیت انجام انواع وظایف مدیریتی را بر عهده داشته‌اید، می‌تواند صلاحیت شما را برای انجام این کار تایید کند. تقریباً در هر صنعتی مدیران پروژه وجود دارند، بنابراین شغلی است که می‌تواند شما را به سمت هر صنعت و سازمانی هدایت و موجبات استخدام شما در سازمان‌های مختلفی را فراهم کند.

۸. معلم

تدریس کار سخت ولی در عین حال بسیار شیرین و جذاب است. اگر ارائه و تدریس را دوست دارید، این شغلی است که برای شما مناسب است و می‌توانید به عنوان منبع درآمد در سال‌های بعد از ۴۰ سالگی به آن نگاه کنید. این شغل نیاز به مهارت و تسلط بر موضوعات مختلف دارد و البته مهارت فن بیان نیز در آن بسیار اهمیت دارد.

اگر دوست دارید تا دانش خود را به دیگران انتقال دهید و از سروکله زدن با دانش آموزان لذت می‌برید، این شغل انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.

۹. آرایشگر

آرایشگری می‌تواند شغلی سخت باشد که در انجام آن زمان زیادی را باید روی پا بایستید و همچنین به تمرکز زیادی نیاز دارد. اما آرایشگری در میان مشاغلی است که بعد از دهه سی سالگی و ورود به دوران میانسالی بهترین انتخاب خواهد بود و بسیاری در این سنین، این شغل را برای کسب درآمد انتخاب می‌کنند. اگر خودتان را مناسب این حرفه می‌دانید و با فوت و فن آرایشگری آشنایی دارید، برای ۴۰ سالگی به بعد می‌توانید روی آن حساب کنید.

۱۰. امنیت سایبری

این رشته‌ای است که حداقل برای بعد از ۴۰ سالگی میانگین درآمد خوبی دارد و به یکی از پرطرفدارترین و پرسودترین مشاغل تبدیل شده است. کار در حوزه سایبری و امنیت سایبری نیاز به تجربه بالا در این حوزه دارد و اگر فردی هستید که با فوت و فن این حوزه آشنایی دارید، می‌توانید برای بعد از ۴۰ سالگی خود روی این شغل فکر کنید.

۱۱. متخصص ماساژ بدن

اگر با بالا رفتن سن دوست دارید تا به شغل‌هایی فکر کنید که استرس کمتری دارند، متخصص ماساژ بدن می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. برای کار در شغل ماساژ نیاز به توانایی بدنی بالایی دارید و البته که باید با این حرفه به خوبی آشنایی داشته باشید. برای یادگیری ماساژ کلاس‌ها و دوره‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آنها گواهینامه نیز می‌دهند که کار شما را در استخدام راحت‌تر می‌کند.

۱۲. تکنسین دامپزشکی

اگر عاشق کمک به حیوانات هستید، این حرفه فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا در محیطی سازگار با سن، آن اشتیاق را در آغوش بگیرید. حیوانات برای ابزار عشق خود به سن متخصصان دامپزشکی توجه نمی‌کنند و به همین خاطر، می‌توانید در هر سنی وارد این حوزه شوید.

۱۳. مدیر مارکتینگ

در رتبه بندی مشاغلی که بیشترین رضایت شغلی را دارند، مدیر مارکتینگ به طور مداوم در سه رتبه برتر قرار می‌گیرد. با توجه به میزان استرس موجود در این شغل و البته کارهای تخصصی آن، میانگین سنی برای استخدام افراد در این موقعیت شغلی در حال افزایش است و به آرامی به سمتی حرکت می‌کند که اکثر مدیران بازاریابی حداقل ۴۲ سال سن دارند.

برای کار در این حرفه داشتن مدرک تحصیلی مرتبط لازم است، اما مهارت‌های نرم یا همان سافت اسکیل و تجربه نیز در استخدام مدیر مارکتینگ حرف اول را می‌زنند.

۱۴. درمانگر یا تراپیست

این شغل مطمئنا به میزان تجربه بالا در درمان افراد و البته داشتن صبر و حوصله بالا نیاز دارد. به این فکر کنید، آیا ترجیح می‌دهید با یک درمانگر ملاقات کنید که به نظر می‌رسد به تازگی از دانشگاه خارج شده است یا فردی که شبیه زیگموند فروید است؟ مطمئنا، مراجعان همیشه به دنبال افراد کاربلد و باتجربه هستند تا بتوانند با خیال راحت مشکلات خود را با او مطرح کنند و به شکل اصولی درمان شوند.

۱۵. معاون اداری یا اجرایی

همان‌طور که مدام اعلام کردیم، شغل‌های مدیریتی و اجرایی نیاز به تجربه و سابقه کاری خوبی دارند و معاونت اجرایی و اداری نیز از این قائله مستثنا نیستند. علیرغم آنچه برخی ممکن است در مورد این شغل فکر کنند، این سمت فقط نقش منشی اجرایی را ندارد. معاون اجرایی و اداری نقش مهمی در هر سازمان و شرکتی دارد و می‌توان آن را دست راست مدیریت شرکت نام گذاری کرد. اگر توانایی انجام کارها به صورت منظم و سازمان‌دهی شده را دارید و البته مهارت‌هایی مانند مدیریت زمان را در خود می‌بینید، این شغل می‌تواند برای شما مناسب باشد.

۱۶. مدیر مالی

مدیریت مالی یکی از مشاغلی است که افراد شاغل در آن از نظر رضایت شغلی در رتبه بندی‌ها در رده برترین‌ها قرار دارد و البته که میزان درآمد خوبی نیز دارد. مشاغل حسابداری و مالی، همگی به میزان تجربه بالا در این حوزه نیاز دارند و مدیریت مالی نیز این نیاز را دارد. مدرک تحصیلی مرتبط و داشتن سابقه کار در حوزه مالی، از مزایای شما برای استخدام به شمار می‌آید.

نحوه تغییر شغل در ۴۰ سالگی

بسته به شغلی که انتخاب می‌کنید، ممکن است لازم باشد مهارت‌های خود را به روز کنید. این ممکن است شامل شرکت در کلاس‌های رسمی برای کسب مدرک جدید، گذراندن یک دوره حرفه‌ای آنلاین یا فقط تحقیق در مورد صنعت جدیدی باشد که می‌خواهید وارد آن شوید. مراحل اصلی برای تغییر شغل در ۴۰ سالگی عبارت‌اند از:

  1. به حرفه‌ای که دوست دارید، فکر کنید و یک هدف روشن برای خود تعیین کنید.
  2. در مورد مشاغلی که برای شما جذاب هستند، تحقیق کنید.
  3. دریابید که به چه مدارکی نیاز دارید و چگونه آنها را به‌دست آورید.
  4. برای کار در این مشاغل سراغ به دست آوردن هر گونه مهارت و تجربه خاص بروید.
  5. یک شبکه حرفه‌ای بسازید.
  6. رزومه‌ای بنویسید که منعکس کننده اهداف شغلی جدید شما باشد.
  7. برای شغل جدید خود درخواست دهید.

اگر قبل از تغییر شغل نیاز دارید که کاری تمام وقت داشته باشید، می‌توانید با حضور در کلاس‌ها مهارت‌های لازم شغل جدید خود را پیدا کنید. گواهینامه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید در حین کار به دست آورید. ساخت شبکه‌ای از مخاطبین حرفه‌ای در زمینه مورد نظر شما، می‌تواند انتقال و تغییر شغل را آسان کند.

چه در حال برنامه ریزی برای استفاده از مهارت‌های موجود خود باشید و چه نیاز به یادگیری مهارت‌های جدید داشته باشید، منابع زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند در حرفه جدید خود در ۴۰ سالگی موفق شوید.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایران تلنت
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا