سورنا ستاری: ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به نظام اداری کشور به کارآفرینی منجر می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نمایشگاه دائمی ایران‌ساخت میزبان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس سازمان استخدامی کشور شد و دستاوردهای فناورانه این حوزه به نمایش درآمد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری، معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و میثم لطیفی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان امور استخدامی کشور با حضور در نمایشگاه دایمی ایران ساخت و بازدید از دستاوردهای نوآورانه شرکت های دانش بنیان و خلاق در حوزه تسهیل و ارتقای نظام اداری، زمینه توسعه همکاری های فناورانه میان دو مجموعه را رقم زدند.

ستاری در حاشیه بازدید از این نمایشگاه، با اشاره به همکاری‌های میان معاونت علمی و فناوری و سازمان امور استخدامی، گفت: از آقای لطیفی به جهت همکاری های سازمان استخدامی با معاونت علمی و فناوری تشکر می کنم. یکی از رویکردهای جدی و جدید این سازمان ایجاد تحولات بنیادین، فناورانه و نوآورانه در امور استخدامی و نظام حمکرانی است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: ما شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق زیادی داریم که در حوزه اشتغال‌آفرینی فعالیت و برای ورود نوآوری و خلاقیت به این عرصه تلاش می‌کنند. اما لازم است که سازمانی همچون امور استخدامی به عنوان مشاور و همیار به آنها کمک کند. کارآموزی های دانشگاهی و فراهم کردن شرایط و فضا برای تسهیل امور استخدامی دانشگاهیان و فرهیختگان علمی از جمله حوزه هایی هستند که این شرکت‌ها و خانه های خلاق و نوآوری در حوزه آموزشی و کارآفرینی به آن ورود کرده‌اند.

ستاری همچنین بیان کرد: بخشی از اقدامات و مداخلات به پیش از استخدام و بخشی به بعد از استخدام مربوط می شود. شرکت ها می توانند در امور پیش از استخدام ورود کنند و بیشتر ارزیابی ها و پایشهایی که پس از استخدام انجام می شود توسط سازمان استخدامی و مجموعه های مورد تایید آن انجام می شود. ورود شرکت های دانش بنیان و خلاق به این حوزه نسبتا جدید منجر به کارآفرینی و بروز اتفاقات خوبی در کشور خواهد شد.

تحقق حمکرانی هوشمند نیازمند تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق

میثم لطیفی رییس سازمان امور استخدامی کشور هم در این بازدید گفت: زیست بوم دانش بنیان در کشور تحولات بزرگی ایجاد کرده است. اگر می خواهیم حکمرانی هوشمند و خلاقانه داشته باشیم نیازمند استفاده بیشتر از شرکت های دانش بنیان و خلاق در اداره کشور هستیم. فضای کار، نیروی استخدامی و‌ اداری در دهه های گذشته تحولات جدی داشته است.

وی افزود: اگر بخواهیم خدمات را آسان تر، در دسترس تر و‌ با فساد کمتر به دست مردم برسانیم باید از مجموعه های دانش بنیان و خلاق استفاده کنیم. در حوزه جذب و استخدام در بخش دولت در حوزه توسعه و‌ توانمندسازی، اصلاح فرآیندهای اداری و ساختارها، تمرکز زدایی و واگذاری امور به مردم باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

به گفته لطیفی، این ظرفیت با تلاش های دکتر ستاری و با شعار امسال سرعت گرفته است و امیدواریم این بازدید مقدمه ایجاد ارتباط ما با شرکت های دانش بنیان و خلاق این حوزه باشد و مشکلاتی که با کمک این مجموعه ها قابل حل است را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به استخدام نخبگان در دستگاه های دولتی، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که خط ویژه ای برای استخدام نخبگان ایجاد کنیم که این امتیاز ویژه در زمینه ورود آنها به خدمت و طراحی نوع شغل آنها مرتبط است. چون این افراد انتظار دارند که شغلشان مبتنی بر ظرفیت های تخصصی و علمیشان تعریف شود. این کار هم نیازمند اصلاح ساختار شغلی در کشور است. باید در نظام جبران خدمات، ارزیابی عملکرد و ارتقای شغلی آنها اصلاحاتی داشته باشیم.

لطیفی همچنین بیان کرد: ضوابط اجرایی و آیین نامه ای این کار آغاز شده است و باید معاونت علمی و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه ها هم با همه توان و ظرفیت خود به میدان بیایند.

امضای تفاهم نامه همکاری

در ادامه این بازدید تفاهم نامه همکاری در راستای «حل مسایل نظام اداری کشور» میان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و میثم لطیفی رییس سازمان امور استخدامی کشور به امضا رسید.

هدف از این تفاهم نامه «حمایت از راه اندازی و ‌تقویت اندیشکده ها، خانه های خلاق و نوآوری، شرکت های دانش بنیان و خلاق حوزه نظام حکمرانی و اداری از طریق طراحی و استقرار ساز وکارهای اختصاصی نظام تامین  مالی پایدار و هدفمند»، «بسترسازی و تامین نیازمندی های به کارگیری اندیشکده ها، مراکز حل مساله و مجموعه های توانمند در جهت حل مسایل نظام اداری» و غیره است.

همچنین «توسعه و توانمندسازی سرمایه انسانی در راستای ظرفیت سازی تحول دیجیتال در نظام‌‌ اداری» و «حمایت از هوشمندسازی نظام اداری با هدف چابک سازی تعاملات دولت و کسب و کارها» نیز دیگر اهداف مدنظر برای این تفاهم نامه همکاری است.

محصولات

در این نمایشگاه محصولات و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و خلاقی چون سامانه مقابله با تقلب در اپراتورهای تلفن ثابت و همراه، اورکا سرویس هوشمند جستجو، سرویس هوشمند تمام خودکار احراز هویت دیجیتال وندا، هوش مصنوعی پردازش گفتار و غیره به نمایش درآمده بود و همچنین خانه خلاق و نوآوری راه ابریشم، خانه خلاق و نوآوری سرو، خانه خلاق و نوآوری اشراق، خانه خلاق و نوآوری تتا و خانه خلاق و نوآوری مجلس به معرفی و بیان فعالیت های خود پرداختند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا