کارآفرینان برتری که بدهکار شدند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

جزئیات لیست ابربدهکاران بانکی نشان می‌دهد که بخشی از این بدهکاران، کارآفرینان برتر سال‌های قبل بودند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسکانیوز، انتشار لیست بدهکاران بانکی از زمان مطرح شدن در رسانه‌ها وارد فاز تازه‌ای شده است. از مشخص شدن اسامی برخی چهره‌ها گرفته تا برخی ارقامی که مشخص نیست چرا تاکنون تسویه نشده است.

اما نکته‌ای که باید در این میان به آن توجه کرد، تبدیل شدن برخی کارآفرینان برتر به بدهکاران بانکی است. نگاهی به جزئیات لیست بدهکاران بانک ملی به راحتی این مساله را مشخص می‌کند.

به عنوان مثال، یکی از ردیف‌های بدهکار بانک ملی، گروه احمد طاهری با دو شرکت نوین بافان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سرزمین شاد است.

نکته مهم اینجاست که طبق خبر منتشر شده در وب‌سایت روزنامه جهان اقتصاد در تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰، شرکت نوین بافان به دلیل کیفیت پارچه و دوخت استاندارد، تنوع رنگ و برخورد مطلوب مدیران و فروشندگان شعب مختلف واحد امور مشتریان هلدینگ پوشاک سرزمین شاد(هپی لند)، به همراه ۱۲ شرکت دیگر تولیدی گیلان گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان واحدهای صنعتی برتر استان را به خود اختصاص داده بود. 

کارافرین نمونه، بدهکار بزرگ شد

در بخش دیگر لیست بدهکاران بانک ملی، گروه دایتی دیده می‌شود. البته دایتی نام برندی است که شرکت زرین غزال تحت عنوان آن فعالیت می‌کند. در لیست افتخارات این شرکت، عناوینی مثل لوح تقدیر کارآفرین نمونه کشور و لوح زرین مدیریت بازاریابی صنایع غذایی ایران، کسب عنوان واحد نمونه کیفی در سطح ملی در سال ۱۳۸۶ و عنوان واحد نمونه صنایع لبنی دیده می‌شود. کارآفرین موفقی که حالا در لیست بدهکاران بزرگ بانک ملی قرار دارد. شرکت صنایع لوله فجر گرمسار بدهکار دیگر بانک ملی است که در سال ۹۱ آگهی مزایده آن منتشر شده بود. 

گروه دیگر بدهکاران، گروه امیرحسین و حسین جلالی پور است که شرکت‌هایی مثل بازرگانی سرمد کالای آسیا، بازرگانی ماهد گستران، تولیدی تجارت نیک گستران میلاد، کالاگستران آگاه و رازان للتجاره العامه (مربوط به شعب خارج از کشور) را در عناوین اشخاص حقیقی و حقوقی بدهکار بانک ملی دارد.  البته آگهی ورشستگی امیرحسین جلالی پور در سال ۹۶ منتشر شده بود.

مساله ورشکستگی برخی از این واحدها درست مانند بدهکار بودن مه‌آفرید امیرخسروی است که اعدام شده و مشخص نیست سیستم بانکی قرار است با چه ساز و کاری این ارقام بدهی را برگرداند. شاید بتوان همین مساله را یکی از ایرادهای بزرگ انتشار لیست بدهکاران با شیوه فعلی دانست.

آنچه که بسیاری از کارشناسان با انتشار این لیست به آن تاکید می‌کنند، روال تبدیل شدن کارآفرینان یا واحدهای برتر صنعتی به بدهکاران بانکی است که به وضوح نشان از یک خلاء بزرگ در سیستم بانکی کشور دارد.  

برخی از این کارآفرینان در صحبت‌های تایید نشده‌ای عنوان کرده‌اند که بخشی از این بدهی‌هایشان به بانک‌ها، به دلیل طلب‌های کلانی است که از دولت دارند و حالا با انتشار این لیست، اتهام اصلی متوجه آنها شده است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسکانیوز
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا