نحوه دریافت مجوز تاسیس «مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی» از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

متقاضی مجوز، باید شخصیت حقوقی غیردولتی داشته و فعالیت‌های مورد تقاضا در اساسنامه آن درج شده باشد (به استثناء دانشگاه‌ها). متقاضیان حقیقی صرفا در دانشگاه‌ها و یا فضاهای دستگاه‌های دولتی می‌توانند مجوز موقت دو ساله برای ارائه خدمات فضای کاری مشترك دریافت نمایند. لیکن صدور مجوز سه تا پنج ساله، منوط به حقوقی شدن دارندگان مجوز موقت است.

به گزارش کارآفرینی پرس، برای مشاهده دستورالعمل صدور مجوز مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی ویرایش چهارم (1399) با ما همراه باشید.

مقدمه

مجوز صادر شده بر اساس این دستورالعمل برای ارائه چهار نوع خدمت (خدمات مشاوره کارآفرینی، خدمات شتاب‌دهندگی، خدمات فضای کاری مشترك و خدمات کافه کارآفرینی) توسط مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی است.

اسنادبالادستی

در راستای:

  • بند 4 ماده 3 شرح وظایف “قانون تشکیل شورای عالی اشتغال مصوب 11 شهریور 1377”
  • بند 37 امور اقتصادی سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور
  • بند “و” ماده 2 چارچوب نهادی علم، فناوری و نوآوری نقشه جامع علمی کشور
  • مواد 4 و 22 قانون برنامه ششم توسعه
  • مصوبه چهل و سومین جلسه شورای‌عالی اشتغال سال 90

دستورالعمل حاضر قابل ویرایش مجدد و ابلاغ توسط معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

اهداف

  • تقویت اکوسیستم‌های منطقه‌ای و توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه، جمعی و مشارکتی با توجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی کشور
  • ایجاد ارتباط معنادار و پایدار بین فعالیت‌های کارآفرینانه، فضای کسب‌وکار و تولید
  • ارائه مشاوره‌های تخصصی مبتنی بر دانش کاربردی و نوآوری به صاحبان ایده، صاحبان کسب‌وکار، کارآفرینان، تعاون‌گران و متقاضیان ایجاد بنگاه‌های اقتصادی
  • ایجاد بستر لازم برای هدایت کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها) در راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوآورانه
    افزایش ضریب موفقیت کسب‌وکارهای نوپا، کارآفرینان و تعاون‌گران
  • هدایت صاحبان سرمایه به فعالیت‌های کارآفرینانه
  • شکل‌گیری یک هویت اجتماعی مشترك و جدید حول محور توسعه کارآفرینی در کشور برای گروه‌های مختلف اجتماعی موثر در دولت و بخش خصوصی، بخش تعاون و جامعه
  • کمک به بهبود فضای کسب‌وکار

ماده 1- کلیات و تعاریف

اصطلاحاتی که در این دستورالعمل به‌کار می‌رود، به شرح زیر تعریف می‌شوند:

1.1. دستورالعمل: منظور، دستورالعمل صدور مجوز مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی است.

1.2. مرکز مشاوره: منظور “مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی” است که دارای شخصیت حقوقی می‌باشند و مجوز خود را بر اساس این دستورالعمل دریافت نموده‌اند.

1.3. کادر فنی مرکز مشاوره: مشاوران متخصص مرکز مشاوره می‌باشند که به ارائه خدمات مندرج در این دستورالعمل می‌پردازند.

1.4. کارآفرین: کارآفرین فردی است که با تکیه بر نوآوری، تشخیص فرصت‌ها و پذیرش مخاطره، ارزش جدید اقتصادی/ اجتماعی به‌وجود می‌آورد (جدید در سطح بنگاه/ سازمان، بازار/ جامعه یا جهان)

1.5. کارآفرینی: فعالیت مخاطره‌پذیری است که هسته اصلی آن نوآوری در مدیریت کسب‌و‌کار، خدمت، فرآیند و محصول بوده و نتیجه آن دستیابی به ارزش افزوده بالا، رقابت‌پذیری، تحصیل ثروت و ایجاد اشتغال مولد است.

1.6. تعاونی: شرکتی است از اشخاص حقیقی و حقوقی که به منظور رفع نیازمندی‌های مشترك و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضاء از طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان بر اساس اصولی که در قانون تعاون آمده، تشکیل می‌شود و تعداد اعضای آن نباید کمتر از 7 نفر باشد.

1.7. تعاون‌گر: هر عضو، هیئت مدیره یا مدیر عامل یا بازرس در یک تعاونی، اتحادیه استانی یا سراسری یا اتاق تعاون استان و اتاق تعاون ایران، تعاون‌گر نامیده می‌شود.

1.8. کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ): تیم یا شرکت نوپای دارای ایده نوآورانه در کسب‌وکار

1.9. شتاب‌دهنده: گونه‌ای از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی است که گروهی از کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها) را از زمان شکل‌گیری ایده تحت حمایت خود گرفته و ضمن تامین سرمایه پیش از آغاز (pre-seed) در ازای درصدی از سهام، که معمولاً کمتر از 10 % می‌باشد، به ارائه خدمات شتاب‌دهندگی به منظور افزایش ضریب موفقیت کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها) می‌پردازد.

1.10. شتاب‌دهندگی: به مجموعه‌ای از خدمات کارآفرینی به‌منظور حمایت از شروع یک کسب‌وکار شامل آموزش، مشاوره، مربیگری، تامین فضای کاری مشترك، شبکه‌سازی، معرفی به سرمایه‌گذاران و همچنین تامین بخشی از نیازهای مالی اولیه کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها) گویند که موجب تسریع در تولید محصول، ورود به بازار و رشد کسب‌وکار می‌شود. طول دوره پیش شتاب‌دهندگی معمولاً کمتر از 2 ماه و طول دوره شتاب‌دهندگی معمولاً کمتر از 6 ماه است.

1.11. فضای کاری مشترك: یکی از انواع خدمات کارآفرینی است که در آن فضای فیزیکی شامل تجهیزات و ملزومات کاری و اداری نظیر دسترسی به اینترنت پرسرعت با هزینه اندك به‌صورت مشترك در اختیار افراد یا تیم‌های ایده‌پرداز و کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها) قرار داده می‌شود.

1.12. هدایت‌گر (منتور): هدایت‌گر (منتور) یا مربی فردی است با تجربه، آگاه به حوزه کسب‌وکار ، دارای سابقه کارآفرینی و ارتباطات قابل توجه که تجربیات حرفه‌ای و دانش تخصصی خود را به کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها) انتقال می‌دهد.

1.13. کافه کارآفرینی: که در این دستورالعمل “کافه” نامیده می‌شود؛ مکانی است عمومی که امکان برقراری تعاملات اجتماعی بین کارآفرینان، دولت، سرمایه‌گذاران، صاحبان ایده و دانشجویان را تسهیل کرده و امکان شکل‌گیری شبکه‌های سیال (Liquid Network) بین افکار مختلف برای خلق نوآوری را به‌وجود می‌آورد.

1.14. راهبر: شخص حقیقی یا حقوقی است که وظیفه برنامه‌ریزی و هماهنگی کلیه امور مرتبط با کافه، فضای کاری مشترك و شرکت‌کنندگان در آن‌ها را به‌عهده دارد.

1.15. شبکه سیال: محیطی است که در آن ایده‌های متفاوت، پیشینه‌های مختلف و علایق گوناگون کنار یکدیگر قرار گرفته و یافته‌ها، اشتباهات و ایده‌های ناب به اشتراك گذاشته شده و منجر به نوآوری می‌گردند.

1.16. دارندگان مجوز: دارندگان مجوز هر یک از انواع خدمات مندرج در دستورالعمل حاضر

1.17. متقاضیان مجوز: متقاضیان دریافت مجوز هر یک از انواع خدمات دستورالعمل حاضر

1.18. وزارت: منظور “وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی” می‌باشد.

1.19. معاونت: منظور “معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی” می‌باشد.

1.20. دبیرخانه مرکزی: دبیرخانه مرکزي به ریاست مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی و متشکل از
کارشناسان آن دفترذیل معاونت فعالیت مینماید.

1.21. اداره کل: منظور”اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان” است.

1.22. هیات فنی: منظور هیات موضوع ماده ( 2) این دستورالعمل می‌باشد.

1.23. دبیرخانه هیات فنی: منظور “کارشناسان اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان” می‌باشد که به همکاری با هیات فنی می‌پردازند.

1.24. سامانه نظارت: سامانه نظارت و ارزیابی عملکرد بر خط دارندگان مجوز است که توسط دبیرخانه مرکزی راه اندازی می‌شود.

1.25. دستور العمل تعرفه: مبنای تعیین حداکثر حق‌الزحمه مشاوران در ارائه خدمات مرکز مشاوره، هزینه استفاده از فضای کاری مشترك و… می‌باشد که توسط دبیرخانه مرکزی تهیه و ابلاغ می‌گردد.

1.26. شیوه نامه نظارت: منظور شیوه‌نامه نظارت و ارزیابی عملکرد فعالیت‌های مرکز مشاوره است که توسط دبیرخانه مرکزی تهیه و ابلاغ می‌گردد.

نسخه جدید (تیر 1402): برای مشاهده شرایط دریافت مجوز و اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

نسخه قدیم: برای مشاهده شرایط دریافت مجوز و اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

نحوه ثبت‌نام برای دریافت مجوز مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی

قابل ذکر است که برای اخذ این مجوز علاوه بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال استان مربوطه) و یا از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب‌و‌کار نیز می‌توان اقدام کرد.

برای اطلاع از جزییات بیشتر اینجا و اینجا را کلیک کنید.

برای ثبت‌نام در درگاه ملی مجوزهای کسب‌و‌کار اینجا را کلیک کنید.


بیشتر بخوانید:

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
وزارت تعاون
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا