نایب‌رئیس سازمان ملی کارآفرینی: روند صدور مجوزدهی عامل فرار سرمایه‌ها می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

راهدار گفت: با توجه با قانونی که در مجلس در خصوص تسهیل در روند صدور مجوزهای کسب و کار تصویب شده، به نظر می رسد، باید منتظر اتفاقاتی خوبی در این زمینه باشیم. بر اساس آنچه تصویب شده، قرار است یک درگاه ملی نیز برای صدور مجزوها ایجاد شود که در صورت اجرا بسیاری از مشکلات در بحث کسب و کارها را حل می کند. البته اگر این قوانین روی کاغذ نماند و به مرحله اجرا برسد!

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایلنا، یلدا راهدار، در خصوص روند صدور مجوز کسب و کار در ایران گفت: این قانون و درگاه ملی می تواند عامل از بین رفتن بسیاری از ارگان های موازی برای استعلام گیری شود، البته همانطور که گفتم به شرطی که در مرحله اجرا باز به سنگ و دربسته برخورد نکند. چرا که تجربه نشان داده که بسیاری از قوانین روی کاغذ بسیار کاربردی و قابل توجه است اما در مرحله اجرا بار دیگر ما به جای اول برمی گردیم. یعنی ضوابط سوار قانون می شود.

وی در ادامه با بیان این مساله که قوانین صدورمجوز برای کسب و کارها حتی استان به استان نیز با هم متفاوت است، اظهار داشت: در حال حاضر شرایط دریافت مجوز برای کسب و کارها در همه بخش ها آنقدر سخت است که افراد متقاضی به طور کلی عطای ایجاد یک کار را به لقای آن می بخشند و از سرمایه گذاری پشیمان می شوند. در این شرایط، تلاش برای جذب سرمایه چه داخلی و چه خارجی بیهوده است، چرا که خانه از پای بست ویران است و باید ابتدا موانع را رفع کرد و بعد برای این منظور تلاش و تبلیغ کرد.

راهدار همچنین با ذکر این موضوع که صدور مجوز همه سلیقه ای و هر حوزه با حوزه دیگر متفاوت است، ابراز داشت: به عنوان مثال در حوزه معدن دریافت یک مجوز برای ایجاد یک کسب وکار در حوزه معدن بسیار سخت و سلیقه ای است. اگر کسی بخواهد در این بخش سرمایه گذاری کند به قدری از روند کار سرخورده و خسته می شود که ترجیح می دهد سرمایه اش را در ایران به کار نگیرد و در خارح از کشور سرمایه گذاری کند.

وی در ادامه گلایه های خود عنوان کرد: انگار در کشور ما  همه با هم قول و قرار گذاشته اند که برای ایجاد کسب و کار به مردم مجوز ندهند! به عنوان مثال، راحت ترین بخش در کشور ما برای ایجاد یک کسب و کار حوزه صنعت است که البته از زمانی که شما جواز کسب برای یک کار صنعتی می گیرید تا زمانی که با این جواز کسب به مرحله پروانه بهره برداری برسید، باید کفش آهنین به پا کنید و باز هم مشکلات خاص خود را دارد. اگر در حوزه های تک و یا دانش بنیان به خصوص دانش بنیان ها بخواهید کسب و کاری راه اندازی کنید که آنقدر در این مسیر سنگ اندازی هست که تریجح می دهید عطای این کار را به لقایش ببخشید.

نایب‌رئیس سازمان ملی کارآفرینی اضافه کرد: مثلا برای فعالیت در بخش معدن باید برای دریافت یک مجوز روی سه سال حساب بازکنید، که این هم به شرطی است که به همه قوانین آشنایی داشته باشید، با حوصله و صبور باشید و در عین حال تعداد زیادی نیروی ورزیده در سطح محلی، استانی و ملی برای شما دوندگی کنند و در نهایت بعد از حداقل سه سال بتوانید، مجوزی برای یک کسب و کار در بخش معدن دریافت کنید.

وی در ادامه با مقایسه شرایط کسب و کار و روند مجوز دهی در کشور های همسایه ایران نیز گفت: در کشورهای اطراف ما این مشکلات نیست، در واقع متقاضی با این حجم و تعدد دستگاه های اجرایی و قوانین، مقررات، ضابطه و دستگاه های نظارتی موازی روبرو نیست. این همه وزارتخانه ندارند. تمام کسب و کارها در یک وزارتخانه متمرکز است و یک درگاه واحد برای دریافت همه مجوزها فعالیت می کند. متاسفانه تعدد و انباشت قوانین و موازی کاری فعالان حوزه کسب و کار را خسته و درمانده کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: مهمترین مساله که ما در بخش قوانین داریم این است که نمایندگان ما در مجلس از کار اصلی خود غافل شده اند، یعنی به جای رسیدن به کار اصلی که همان نظارت و قانون گذاری صحیح است به کارهای حاشیه ای دیگر مانند عزل و نصب فرماندار و استاندار مشغول‌اند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایلنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا