کارنو، طرحی نو که نوجوانان اصفهانی را کارآفرین می‌کند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

طرح کارآفرینی نوجوانان با عنوان کارنو اولین بار در کشور، به همت فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اصفهان اجرا شده است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کم نیستند جوانانی که سال‌های زیادی را به تحصیل در دانشگاه گذرانده، مدارج علمی را یکی پس از دیگری کسب کرده یا رشته تحصیلی خود را بار‌ها تغییر داده اند به امید آنکه به شغلی مناسب دست یابند. معضلی که بسیاری از کارشناسان ریشه آن را در سیاست‌های ناصحیح و نامتناسب آموزش و پرورش در سال‌های گذشته و تربیت افرادی فاقد مهارت کار و زندگی می‌دانند.

از سوی دیگر با تغییر رویکرد‌های اقتصادی و فضای جامعه، امروز نمی‌توان در فضای دیروز شغل ایجاد کرد و شاغل شد. فرد باید با مختصات زندگی جدید آشنا شود و فضای نوین کسب و کار را بشناسد تا بیکار نماند.

برای رفع این موانع، در اصفهان، کارنو، طرح ریزی شده تا طرحی نو دراندازد و کارآفرینی را از نوجوانی به افراد مستعد بیاموزد.

مهارت آموزی به دانش آموزان صاحب ایده

یکی از پسران دانش آموز شرکت کننده در طرح کارنو با ارائه تعریفی از کارآفرینی گفت: کارآفرین فردی است که ایده‌ای را با خلاقیت به نتیجه می‌رساند تا اشتغالزایی کند.

او افزود: ما در این طرح یاد گرفتیم چطور ایده‌ای را بسازیم، پرورش دهیم و برای به ثمر رساندن آن سرمایه گذار پیدا کنیم.

نوجوانی دیگر که ایده اش برای تولید یک لباس ویژه به عنوان برگزیده انتخاب شده بود گفت: ابتدا نمی‌دانستم باید چطور ایده ام را به عمل برسانم، دوره کارنو را فرصتی برای فراگیری مهارت در این زمینه دانستم و حالا به نتیجه کارم بسیار امیدوارم.

دختری نوجوان که کارآفرینی را ارزش آفرینی بر مبنای شناخت نیاز‌های اجتماع تعریف کرد گفت: در کلاس‌های کارنو چالش‌های پیش روی خود برای کارآفرینی و راهکار‌های رفع آن‌ها را شناختم و یادگرفتم چطور خلق ایده کنم.

یک دانش آموز کلاس دهمی هم گفت: اینجا هم استعدادهایم را شناختم هم چگونگی تقویت مهارت هایم را برای اثرگذاری مثبت بر زندگی آینده ام آموختم.

او اضافه کرد: به نظر می‌رسد کارآفرینی نوین متناسب با فرهنگ ایرانی در حال شکل گیری است و در سال‌های آینده این رویکرد سرعت بیشتری می‌گیرد.

دختری دانش آموز هم از آموزش‌هایی که مسیر زندگی را به سمت موفقیت جهت می‌دهد گفت و افزود: مبانی کارآفرینی، مدیریت و اعتبار سنجی طرح، چگونگی کار تیمی و در نهایت کمک به اقتصاد جامعه را فرا گرفتیم.

از ایده تا عمل، همراه نوجوانان کارآفرین

حمیدرضا تیموری عضو شورای برنامه ریزی طرح کارنو گفت: کارنو برای نوجوانان پایه‌های هشتم تا دهم طرح ریزی شده و هدف آن آماده کردن نوجوانان برای زندگی پس از تحصیل است.

او با اشاره به پایان مرحله مقدماتی طرح افزود: نوجوانان شرکت کننده در طرح کارنو دو سال آموزش می‌بینند تا خلق و پرورش ایده، تبدیل آن به کسب و کار، جلب مشارکت شرکت‌ها و جذب سرمایه گذار و مشتری را فرا بگیرند و در واقع به کارآفرین تبدیل شوند.

عضو شورای برنامه ریزی طرح کارنو بیان کرد: کارنو قصد دارد به نوجوانان بیاموزد که از استعدادهایشان چگونه استفاده و آن را به مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به اجتماع، تبدیل کنند.

تیموری با بیان اینکه در طرح کارنو نوجوانان کار گروهی را می‌آموزند ادامه داد: محیطی که نوجوانان در آن آموزش می‌بینند شبیه سازی شده محیط واقعی کسب و کار است؛ این افراد حتی با چالش‌های مالی، اخذ مجوز و … مواجه می‌شوند و راهکاریابی برای گذر از این موانع را در عمل می‌آموزند.

او افزود: در کنار آموزش ها، بازدید از شرکت‌های صنعتی، فناور و استارت آپ‌ها هم در برنامه بوده است و هدف همه این اقدامات کشف استعداد‌ها و توانا کردن نوجوانان برای بکارگیری استعدادهایشان در مسیر اشتغال و کارآفرینی است.

کارآفرینی پیش از دانشجو شدن

مهدی بشیر مدیر طرح کارنو به خبرنگار ما گفت: کارنو طرح دوساله‌ای است که به صورت نظری و کارگاهی اجرا می‌شود و آنان را به گونه‌ای هدایت می‌کند که سریع‌تر و حتی قبل از ورود به دانشگاه وارد محیط کسب و کار شوند.

او تربیت پذیری بهتر نوجوانان را دلیل اصلی آموزش این گروه سنی اعلام کرد و گفت: آموزش این افراد به استفاده صحیح از سرمایه جوانی برای حل مشکل زیست بوم اشتغال و دستیابی به اقتصاد درون زا منجر می‌شود.

مدیر طرح کارنو با اشاره به شمار ۲۲۵ نفری داوطلبان شرکت در طرح و پذیرش ۸۰ نفر، افزود: برای اجرای طرح کارنو ابتدا دانش آموزان متقاضی مصاحبه و گزینش شدند، در دوره‌ای سه ماهه هر هفته حدود چهار ساعت به صورت مجازی و عملی آموزش دیدند و اکنون یک ایده از گروه پسران و یک ایده از گروه دختران به عنوان برتر معرفی شده است.

بشیر اظهار کرد: کارگشا بودن ایده‌ها برای مشکلات جامعه، خلاقیت در ایده‌ها و آینده ایده‌ها مهم‌ترین معیار‌های انتخاب بوده است.

او گفت: حضور در شتاب دهنده‌هایی مانند صادرات و تجارت الکترونیک از مزایایی است که برای دانش آموزان موفق طرح کارنو در نظر گرفته شده است.

کارنو تجربه‌ای جدی هم برای دانش آموزان و هم فعالان اقتصادی است که به شیوه‌ای نو برای ایجاد کسب و کار و کارآفرینی دست یابند؛ روشی که در فضایی واقعی اجرا می‌شود، نیازی به انباشت آموزه‌های نظری دانشگاهی ندارد و فرد را خیلی زود به شخصی مولد و موثر در اقتصاد جامعه تبدیل می‌کند. کارنو می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها هم باشد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا