تاکید مهرداد مرادی بر ایجاد رشته‌های مهارتی براساس نیاز جامعه

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج بر ایجاد رشته‌های مهارتی بر اساس نیازهای جامعه تأکید کرد و گفت: نبود انطباق در سرفصل دروس برخی رشته‌ها با نیازها می‌تواند چالش به‌شمار آید.

به گزارش کارآفرینی پرس، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود – ابلاغ شد که براساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

خرداد ۱۴۰۰ هم «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شدند و آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.

با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ در قالب پرونده خبری «دانشجو، مهارت، اشتغال» با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگویی انجام شد که در این شماره گفت‌وگو با مهرداد مرادی رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج را می‌خوانیم.

ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مرادی: ایده و طرح ادغام آموزشکده‌ها و ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی ایده مطلوبی است؛ اما با چالش‌هایی روبه‌رو است که برای دستیابی به نتیجه مطلوب، ایجاد رشته‌های مهارتی بر اساس نیازهای جامعه و هماهنگی میان آموزش واحدهای دانشگاهی و دانشکده‌های مهارتی در زمینه رشته‌های فعال یکسان، ضروری است.

رشته‌های کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج پس از پایان ثبت‌ نام و انتخاب واحد دانشجویان به دانشکده مهارت و کارآفرینی انتقال داده می‌شوند.

آیا در واحد یاسوج پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده است و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سما مشغول به تحصیل هستند؟

مرادی: پروژه ادغام آموزشکده‌های سما و ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج آغاز شده و در حال تکمیل است، تبلیغات برای جذب دانشجو هم آغاز شده و ادامه دارد.

رشته‌های کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج پس از پایان ثبت‌ نام و انتخاب واحد دانشجویان به دانشکده مهارت و کارآفرینی انتقال داده می‌شوند.

تعداد دانشجویانی که تاکنون انتخاب واحد کرده‌اند نزدیک به ۲۰۰ نفر بوده که با ادامه روند ثبت‌ نامی دانشجویان جدید انتظار افزایش این تعداد وجود دارد.

طرح ادغام آموزشکده‌ها چه چالش‌هایی برای واحدهای دانشگاهی دارد؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ کرد تا این طرح موفق شود؟

مرادی: با توجه به اینکه برخی رشته‌های واحدهای دانشگاهی به دانشکده مهارت و کارآفرینی انتقال داده می‌شود، کاهش دانشجو در سایر دانشکده‌ها یکی از چالش‌های پیش‌ رو است، وجود برخی ناهماهنگی‌های احتمالی میان دانشکده مهارت و کارآفرینی و آموزش واحدهای دانشگاهی از دیگر چالش‌های قابل ذکر است.

انطباق نداشتن سرفصل دروس برخی رشته‌های مهارتی با نیازهای موجود در جامعه نیز می‌تواند به‌عنوان یک چالش به‌ شمار آید.

یکی از موضوعات مهم دیگر که باید از طریق سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی انجام گیرد و پیگیری شود، فرایند فارغ‌التحصیلی دانشجویان تفاهمی میان واحدهای دانشگاهی است که هنوز اقدامی انجام نگرفته است.

وجود دستورالعمل‌های شفاف، هماهنگی لازم با حوزه‌های آموزش و پژوهش واحدهای دانشگاهی و ایجاد کانون متمرکز برای به اشتراک گذاشتن تجارب واحدهای دانشگاهی می‌تواند عواملی برای موفقیت طرح ادغام آموزشکده‌های سما و ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

برگزاری دوره‌های سواد رسانه‌ای و مهارت‌های زندگی در سمای یاسوج

اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سمای واحد یاسوج توضیح دهید.

مرادی: اکنون حدود هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز و ۲۰۰ دانشجو در سمای یاسوج مشغول به تحصیل هستند. دانشکده مهارت و کارآفرینی مجهز به کارگاه‌های برق، معماری و کامپیوتر است؛ مدارس نیز به امکانات هوشمند و به‌روز مجهز بوده و از فضا و آزمایشگاه مطلوب و استاندارد برخوردار هستند.

در مورد مهارت و کارآفرینی در مدارس سما و متناسب با رشته‌های دانشکده و نیاز دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی صورت گرفته و اکنون دوره‌های سواد رسانه‌ای و مهارت‌های زندگی برگزار می‌شود.

اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

مرادی: آموزش‌های فنی و مهارتی منطبق با نیاز بازار کار، آموزش‌های ترکیبی نظری و عملی به دانشجویان مقاطع موجود و مشغول به تحصیل در دانشکده مهارت و کارآفرینی، توسعه رشته‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در مقاطع مختلف براساس نیازهای موجود، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، اعطای گواهینامه‌های معتبر ملی و بین‌المللی و مدارک آموزش‌های فنی و مهارتی در قالب آموزش‌های رسمی و غیررسمی و تربیت نیروی انسانی ماهر ازجمله اهداف مورد نظر در نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی است.

دوره‌های کوتاه‌مدت، دوره‌های آموزشی مهارتی با مدرک معتبر مورد تأیید دانشگاه یا سازمان‌های معتبر ملی و بین‌المللی است که برای افراد متقاضی فراگیری مهارت به‌منظور ورود سریع به بازار کار از جذابیت‌های لازم برخوردار است.

آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی سما با دیگر ادارات منعقد شده و این تفاهم‌نامه‌ها در چه راستایی است؟

مرادی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج تفاهم‌نامه‌ای با مرکز فنی و حرفه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد منعقد کرده است؛ اما با توجه به اینکه طرح ادغام در ابتدای راه قرار دارد، وارد فاز اجرایی نشده است.

در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده شده است، منظور از این دوره‌ها چیست و آیا اقدامی کرده‌اید؟

مرادی: دوره‌های کوتاه‌مدت، دوره‌های آموزشی مهارتی با مدرک معتبر مورد تأیید دانشگاه یا سازمان‌های معتبر ملی و بین‌المللی است که برای افراد متقاضی فراگیری مهارت به‌منظور ورود سریع به بازار کار از جذابیت‌های لازم برخوردار است.

اجرای این دوره‌ها با توجه به نوپابودن دانشکده مهارت و کارآفرینی در این واحد دانشگاهی، عملی نشده؛ اما برنامه‌ریزی‌هایی برای اجرای این دوره‌ها در حال انجام است.

بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می‌دانید؟

مرادی: یکی از موارد قابل ذکر توجه به این نکته است که در حوزه‌های مختلف موجود، موازی‌کاری صورت نگیرد و دوم اینکه تداخل وظایف اتفاق نیفتد و امور در حوزه‌های مرتبط با هم به‌صورت مستقل تعریف شوند.

فعالیت مدارس عالی مهارت با مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد یاسوج مدرسه عالی مهارتی راه‌اندازی کرده است؟

مرادی: مدارس عالی مهارتی از نظر مأموریتی با دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارند. همانطور که در قبل ذکر شد با توجه به اینکه در آغاز راه هستیم، مدرسه عالی مهارتی در واحد دانشگاهی یاسوج راه‌اندازی نشده است؛ اما برنامه‌هایی برای تهیه طرح در برخی رشته‌ها در حال تهیه و تدوین است.

حمایت‌ها در ابعاد مختلف از طرف سازمان مرکزی ضروری است

و کلام آخر…

مرادی: با توجه به اینکه در بخش طرح ادغام آموزشکده‌ها، ابتدای راه هستیم، حمایت‌ها در ابعاد مختلف از طرف سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ضروری است. مشکلات و ضعف‌های شناسایی شده باید به‌تدریج برطرف شوند، تغییر سرفصل دروس به سرفصل‌های کاربردی، تقویت کلاس‌های کارگاهی و آزمایشگاهی و استفاده از استادان ماهر، تقویت سامانه آموزشیار و برنامه‌ریزی برای اجرای آموزش‌های لازم به‌منظور بهبود عملکرد و رضایت‌مندی بیشتر ارباب رجوع موارد ضروری است که باید به آن توجه شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا