راه‌اندازی ۴ مدرسه مهارتی در مرند/ تحصیل بیش از ۷۴۰ دانشجو و دانش‌آموز در سمای مرند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند گفت: این واحد دانشگاهی با آماده‌کردن چهار طرح اولیه در شرف راه‌اندازی مدارس مهارتی ازجمله ورزش و مدیریت کسب و کار است.

به گزارش کارآفرینی پرس، خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی راه‌اندازی کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شدند و آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.

معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرد که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه‌ بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.

 با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگویی انجام شدکه در این شماره از پرونده خبری «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفت‌وگو با علی شریفی، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند را می‌خوانیم.

ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شریفی: ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی با توجه به کاهش دانشجو در مقطع کاردانی در آموزشکده‌های سما کار درست و به‌جایی بود و با تقویت این دانشکده‌ها در آینده می‌توانیم بستر لازم برای تربیت نیروهای فنی و آچار به دست را فراهم کنیم.

آیا در واحد مرند پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب خواهد کرد و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سما مشغول تحصیل هستند؟

شریفی: سال گذشته تعداد کل دانش‌آموزان سمای مرند اعم از دخترانه و پسرانه ٤٠٣ نفر بود که امسال با لطف همکاران به ٥٥٠ نفر رساندیم و پروژه ادغام با واحد دانشگاهی به خوبی در حال انجام بوده به‌طوری که ۵۰ درصد کارکنان سما به واحد مرند و دانشکده مهارت و کارآفرینی انتقال داده شده‌اند و با ایجاد بسترهای مناسب مقدمات کار برای راه‌اندازی دانشکده در حال انجام است.

لزوم توسعه دانشکده‌های مهارتی در کنار آموزشکده‌ها

طرح ادغام آموزشکده‌ها چه چالش‌هایی را برای واحدهای دانشگاهی دارد؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود.؟

شریفی: برخی از واحدهای دانشگاهی نظر مثبتی در این باره ندارند و به این طرح با دید تحمیل هزینه‌های مازاد به خود نگاه می‌کنند. اکثر کارکنان باتجربه و کاری سما هم نظر مثبتی درباره ادغام ندارند و بهتر بود دانشکده‌های مهارتی در کنار آموزشکده‌ها و همسو با آنها توسعه پیدا می‌کرد.

اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده مهارت کارآفرینی بگویید.

شریفی: اکنون تعداد ۲۴۸ دانشجو و حدود ۵۰۰ دانش‌آموز در سمای مرند در حال تحصیل هستند و با توجه به زیر ساخت‌های موجود در مرند آینده دانشکده مهارت و کارآفرینی را خوب ارزیابی می‌کنم.

با توجه به شرایط حاکم در جامعه و خانواده‌ها یاددادن حداقل یک مهارت به دانش‌آموزان الزامی است. اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

شریفی: اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به‌طور کلی آموزش عملی با توجه به نیاز بازار کار در جامعه با تربیت نیروهای خلاق و کارآفرین هستند.

آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارارت منعقد شده است، این تفاهم‌نامه‌ها در چه راستایی است؟

شریفی: طبق تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی، مرکز مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در این حوزه راه‌اندازی و تفاهم‌نامه‌ای با اداره ورزش و جوانان برای تربیت مربی و تفاهم‌نامه‌ای با انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های خدماتی و پشتیبانی مرند و جلفا به‌منظور برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزش کوتاه مدت منعقد شده و مذاکراتی با سایر ادارات و مراکز صنعتی برای عقد تفاهم‌نامه صورت گرفته و یا در دست اقدام است.

در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده شده است، منظور از این دوره‌ها چیست و آیا اقدامی کرده‌اید؟

شریفی: منظور از دوره‌های کوتاه مدت، دوره‌هایی هستند که بتوان در کوتاه‌ترین زمان حداقل یک مهارت و حرفه به فراگیر یاد داد و در این حوزه کلاس‌های ICDL در حال برگزاری هستند. چند طرح برای راه‌اندازی دیگر مهارت‌ها هم در دست بررسی و اقدام است.

فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی می‌کنید.

شریفی: می‌توان با برنامه‌ریزی، مطالعات دقیق و با استفاده از تجارب کسب شده در آموزشکده‌ها، مهارت‌آموزی را در مدارس نیز اجرا کرد. با توجه به شرایط حاکم در جامعه و خانواده‌ها یاددادن حداقل یک مهارت به دانش‌آموزان الزامی است.

بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می دانید؟

شریفی: با توجه به اینکه در ابتدای راه هستیم همه قسمت‌ها و نیروها باید با پشتکار و جدیت تمام در راستای برآورده کردن اهداف دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تلاش کنند.

آیا واحد مرند مدرسه عالی مهارتی راه‌اندازی کرده است؟

شریفی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند تاکنون برای راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی اقدامی کرده؛ اما دانشکده مهارت و کارآفرینی مرند در این راستا با آماده کردن چهار طرح اولیه شامل مدرسه عالی مهارتی ورزش، توسعه نرم افزار، مدیریت کسب و کار و صنایع بین‌المللی در شرف تأسیس این مدارس مهارتی است.

و کلام آخر…

شریفی: با توجه به ایکه ظرفیت نقاط مختلف کشور یکسان نیست، بهتر بود طرح ادغام آموزشکده‌ها و تولد دانشکده‌های مهارت به‌صورت آزمایشی در واحدهای مستعد اجرا شده و پس از استفاده از تجربیات آنها به سایر واحدها تعمیم داده می‌شد.

دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود – ابلاغ شد که براساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکده‌ها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی شکل می‌گیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا